Nadat eerder de Honda Goldwing al uitlekte, wordt er druk gespeculeerd over welke nieuwigheden Big Red verder nog in petto heeft. Eén van de motoren die al lang over tijd is, is de CB1000R en de Japanners van YoungMachine Magazine zijn er steeds als de kippen bij met computertekeningen.

 

Eerlijk gezegd hadden we ons vorig jaar reeds aan een nieuwe CB1000R verwacht, enkel al omdat het generatieverschil tussen de huidige CB1000R en de andere supernakeds te groot is. De motor kampt met een gebrek aan pk’s en elektronica tegenover klasbakken zoals de KTM Superduke, Yamaha MT-10 of Aprilia Tuono, en dus is het tijd voor een opvolger. Maar wat mogen we daarvan verwachten?

De Honda CB4 (boven) en CBSix50 (onder) conceptmotoren zijn mogelijks een voorbeeld van de designstijl die Honda wil gebruiken voor de CB1000R.

Géén PK-braker

Volgens YoungMachine zou Honda het wedstrijdje ‘om ter verste pissen’ aan zich voorbij laten gaan. Net zoals Honda met de Africa Twin ervoor koos om geen PK-wedloop te houden, zou ook de CB1000R een aparte koers varen. Een naakte Fireblade lijkt dus uitgesloten. We verwachten wel dat de motor uitgerust zal worden met tractiecontrole, instelbare motormappings en ride-by-wire, al moet hij het verder vooral hebben van z’n design. Hiervan rekenen we erop dat Honda de richting zal aanhouden die het aangaf met de recente CB150 (voor de ontwikkelingsmarkten) en de de CB4 en CBSix50 conceptmotoren die we vorig jaar te zien kregen. Mogelijk zouden er meerdere modellen uitgebracht worden, zoals een halfgekuipte racer, een nakedbike en een dikke scrambler. Ook de custombikes op de foto’s hieronder geven aan welke richting Honda uit wil, ze werden namelijk ontworpen in samenspraak met de Thaïse importeur en Honda-designafdeling.

   

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.