De supersportklasse is op sterven na dood. Spijtig, want we zijn er bij MaxxMoto van overtuigd dat er nog steeds een publiek is dat racemotoren op mensenmaat kan appreciëren. En dan hebben we het niet zozeer over prijzige Japanse viercilinders die barsten van de pk’s en de elektronica,…maar wat gedacht van een betaalbare twin?

Iets meer dan 100pk en zo weinig mogelijk gewicht. Meer moet dat niet zijn.

Als we de hype rond Norton’s supertwin en Aprilia’s RS660 prototype mogen geloven, dan durven we stellen dat er wel ruimte op de motormarkt is voor een iets grotere middenklasse twin-segment. Toegegeven, momenteel zou zo’n motor langs twee kanten uit de wind worden gezet, want enerzijds zijn er nog de 600cc’s à la Yamaha R6, Kawasaki ZX-6R en binnenkort zelfs opnieuw de Triumph Daytona, terwijl we aan de andere kant van de schaal kleine 400cc twins zien.

Toch twijfelen we er niet aan dat een tussenklasse het beste van beide werelden kan combineren en daarmee een betaalbaar alternatief kan bieden voor de wel erg dure, technologisch geavanceerde supersports. Enerzijds biedt zo’n twin voldoende koppel om op de openbare weg vlot uit de voeten te kunnen en anderzijds creëren we zo weer betaalbare racemotoren.

KTM-topman Stefan Pierer heeft een tijdje geleden al aangegeven dat we geen gekuipte racemotoren uit Oostenrijk meer moeten verwachten, al houdt dat ons niet tegen om een beetje te dromen…

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.