Volgende week gaat de autobeurs van Frankfurt van start en TomTom pakt een kopstart met nieuws over hun autonome rijtechnologie. Maar of je daar als motorrijder blij mag van worden, is nog een vraagteken.

Dat de tijd van de grote beurzen voorbij is, lijkt in Frankfurt ook door te dringen. Meer en meer merken haken af, wat de pr-dienst probeert goed te maken met een focusverschuiving naar autonoom rijden en alternatieve mobiliteit – zelfs de motorfiets zou hierin een klein rolletje spelen!

Best case scenario: Geen (slechte) chauffeurs meer!

GPS-bouwer TomTom komt als eerste naar buiten met een persbericht over hun eerste volledig autonoom voertuig dat uiteraard nauwkeurig aangestuurd wordt door TomTom HD Roadmaps. Het voertuig beschikt over vijf niveaus van autonoom rijden, gaande van een klassieke besturing tot volledig onafhankelijk rijden. De grote kracht van de auto (en tegelijkertijd het vraagteken voor motorrijders) zit in de sensoren die zorgen voor dodehoek-monitoring en rijstrookassistentie, in combinatie met een adaptieve cruise-controle.

De wereld door de ogen van een TomTom auto. Maar of het toevallig is dat er in deze afbeelding geen voetgangers, fietsers of motorrijders zijn, da’s een andere vraag.

Worst case scenario: nog steeds rijden alsof niemand je ziet.

Als motorrijder kan je dan enkel maar hopen dat de sensoren er – in tegenstelling tot bij Google en Tesla’s autonome projecten – wél in slagen om ook minder omvangrijke weggebruikers te spotten. Want àls dit systeem effectief werkt, zou het meteen een pak zorgen over zondagsrijders kunnen wegnemen. Fingers crossed!

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.