België telt bijna 2 verkeersdoden per dag en daar moet een grondige verandering in komen. De politiek roept al jarenlang dat ze het aantal verkeersdoden tegen volgend jaar wil terugbrengen naar 420 slachtoffers (de helft van het aantal uit 2010) en daarom heeft veiligheidsinstituut Vias nu een tienpuntenplan uitgeschreven. Vias (het voormalige BIVV) kennende, zitten daar enkele drastische maatregelen bij, we lijstten ze even voor u op en voorzien ze van commentaar vanuit het standpunt van een motorrijder.
1)Nultolerantie voor rijden onder invloed voor beginnende bestuurders en motorrijders.
Het eerste deel van dit voorstel kan rekenen op veel steun, maar liefst 8 op 10 jonge bestuurders is voorstander van een nultolerantie. De mening van motorrijders over de nultolerantie werd in het rapport niet vermeld – of wat had je verwacht?
2) Helmplicht voor fietsende kinderen tot 14 jaar.
Ook dit voorstel heeft een breed draagvlak bij de bevolking. Ironisch genoeg is de Fietsersbond de grootste tegenstander uit vrees voor afname van het fietsgebruik. Trek gerust de gelijkenis met de angst die er was toen België ‘motorkledij’ ging verplichten.
3) Efficiëntere snelheidscontroles
Ook anno 2019 blijven snelheidscontroles een hot topic, in die mate zelfs dat er nagedacht wordt over een Frans model waarbij privé-bedrijven de controles zouden uitvoeren. Net zoals de parkeerboetes in de meeste Vlaamse steden dus, en we weten hoe goed dat systeem werkt…not!
4) Veiliger weginfrastructuur.
Goed verstopt tussen een stel draconische maatregelen, vinden we een voorstel terug dat een vanzelfsprekendheid zou moeten zijn. Zowel voor automobilisten, motards, bromfietsers, fietsers en voetgangers die allemaal (of toch veel) bijdragen aan de belastingen voor het onderhoud van onze wegeninfrastructuur.
5) Verbieden van radarverklikkers die mobiele controles aanduiden.
We beginnen zo stilletjesaan te vermoeden dat het Vias dit onderzoek gekopieerd heeft uit Frankrijk, waar de Coyotes en andere radarverklikkers sinds jaar en dag een hot topic zijn. Dat ze ook bijdragen aan de veiligheid door files, ongevallen, stilstaande voertuigen, etc. te melden, vergeten we gemakkelijkheidshalve eventjes.
6) Snellere en meer gepaste bestraffing van verkeersovertreders.
Deze stelling wordt ieder jaar wel eens geroepen door een paar politici. Ondertussen lopen er nog steeds honderden grootmoeders rond met een ingetrokken rijbewijs, terwijl de kleinzoontjes hun snelle cabriolet (of motorfiets) opblinken…
7) Verder veralgemenen van zone 30 in stads-en dorpscentra.
U weet wel, die zone 30 die 94% van alle weggebruikers (volgens een onderzoek van het Vias!) negeert.
8) Geïntegreerde aanpak van de zorg voor verkeersslachtoffers.
Dit valt wat ons betreft in dezelfde categorie als de verbeteringen aan de wegen.
9) Speekselanalyse inzetten om bestuurders te controleren op drugs.
De politie zit met een geweldig tekort aan manschappen en tijd, maar naast het gekende ‘blazen’ zou er nu ook een courante speekselcontrole moeten bijkomen. Misschien is dit iets voor de politie om gericht uit te werken en niet voor het Vias om gratuite uitspraken over te doen.
10) Faciliteren van voertuigautomatisering.
Ik heb dit ook even moeten opzoeken, maar hiermee doelt het Vias op de verdere ontwikkeling van rijhulpjes die mogelijk ooit leiden tot de zelfrijdende auto. U kent ze wel, die vierwielers met sensors die een motorrijder of fiets niet herkennen.
Lang verhaal kort:
Uitdagingen voor de mobiliteit
In het memorandum wijst Vias institute ook op 10 uitdagingen voor de mobiliteit. Zoals gebruikelijk wordt daarin met geen woord gerept over de gemotoriseerde tweewieler als enige realistische oplossing voor het fileprobleem op korte termijn. Nochtans zijn ze bij Vias zeker niet blind voor de groeiende mobiliteitsproblematiek.
Karin Genoe, CEO Vias institute: ‘We willen met Vias institute niet langs de zijlijn staan en enkel vaststellen wat er misloopt in ons verkeer. Het is ook onze missie om concrete voorstellen te doen om de mobiliteit en de verkeersveiligheid te verbeteren. Die voorstellen invoeren zorgt niet alleen voor een vermindering van het aantal verkeersslachtoffers, maar moet ook leiden tot een duurzame gedrags- en mentaliteitswijziging. Dat blijft onontbeerlijk als we ons in de toekomst met zijn allen veilig, comfortabel en vlot willen verplaatsen.’
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.