Terwijl de Tracer 700 in het Engels nog mooi onder de noemer ‘Dual Sport’ valt, moeten we het in het Nederlands doen met de term ‘een kleine hoogpoter’. Een tegenstrijdigheid van jewelste, die bovendien niet helemaal klopt met het sportieve aspect van deze motor. Want ja, hij staat hoog op zijn poten, maar tegelijkertijd is hij zo sportief dat je je reisgezellen onderweg ook gerust een potje laagbijdegronds kunt –pardon my french– kloten. Ik trok m’n knielappen aan en reed samen met twee andere MaxxMotards op een kleine Versys en V-Strom richting de Ardennen voor een MaxxTest en een korte vergelijking met de concurrenten.
Hoogpoter én laagkloter
Tekst: Arno ‘CEO’ Jaspers
Foto’s: Peter ‘P Daddy’ Naessens
Nadat Yamaha een Tracer 900 maakte op basis van de MT-09, was het niet meer dan logisch dat er ook een kleine Tracer zou volgen met MT-07 DNA. In het vooronder zien we dus de 270° paralleltwin die qua karakter een mooie combinatie is van een V-twin en een klassieke staande twin. Je krijgt een erg brede powerband uit een blok dat onderin erg soepel draait al voelt hij toch een stukje ruwer en directer aan dan een gewone paralleltwin. Met 74 pk is de Tracer trouwens ook de krachtigste kleine hoogpoter, al is het vooral zijn koppelcurve die het verschil maakt. Het blok is niet voor niets afkomstig van een ‘Master of Torque’ en hoewel 68Nm bij 6.500 toeren nog erg bescheiden klinkt, kan ik bevestigen dat dat dankzij een ton koppel vanaf 1.500 toeren meer dan genoeg is om je te amuseren en een hoop krachtigere, hoogtoerige motoren achter je te laten.
{openx:14}
“Vanaf de eerste meters is het duidelijk dat Yam geïnvesteerd heeft in een betere veringsetup.”
Geen overdreven snufjes, geen probleem
Niet in het minst omdat Yamaha goed geluisterd heeft naar alle kritieken op de MT-07 en XSR 700. Mocht u bekend zijn met die motoren of er ooit een test van gelezen hebben, dan weet je dat er bij deze budgetbikes vooral bespaard werd op de veerelementen. En laat dat nu net een punt zijn waar de Tracer een goede eerste indruk maakt. Vanaf de eerste meters is het duidelijk dat Yamaha geïnvesteerd heeft in een betere veringsetup en hoewel we het moeten doen met een klassieke vork en een monoshock die enkel qua veervoorspanning verstelbaar is, voelt het veerpakket van de Tracer erg goed aan. Een draaiknop was misschien nog welkom geweest om de veervoorspanning achteraan iets gemakkelijker te verstellen, al is de vering duidelijk de grote meerwaarde van de Tracer ten opzichte van zijn broertjes.
Toeristische zever
Of toch tenminste als je de motoren beoordeelt op hun stuurkarakter, want de uitrusting van de Tracer mag er ook zijn. De voorkuip ziet er niet alleen leuk uit, ze biedt ook een goede bescherming. Ik zat met m’n 1m75 volledig met m’n lichaam uit de wind wanneer het windscherm in de laagste stand stond en als ik het in de hoogste stand zette, was ook m’n helm beschermd. De dubbele verstelknopjes zijn misschien niet het gemakkelijkste mechanisme op de markt, al kan je de ruit dus wel al rijdend verzetten. Wat me minder kon bekoren waren de handkapjes en de knipperlichten die vooral erg breekbaar aanvoelden. OK, je vangt wat minder wind op je knokkels (maar niet veel), al had ik liever een gewone set handkappen met bevestiging aan het uiteinde van het stuur gezien. Verder pronkt de Tracer nog met een ruim bemeten, erg comfortabel zadel en ruime duohandgrepen. Iets wat je vriend(in) ongetwijfeld zal appreciëren en wat ook van pas kan komen om bagage mee te nemen. Hoewel wij op stap mochten met de basisuitvoering, zien we op de Yamaha-site trouwens ook dat er al een hele resem accessoires beschikbaar zijn, zoals het hoort voor een toermotor anno 2016.
“De Tracer is het mooiste bewijs dat je geen spitstechnologie, 67 motormappings en weet-ik-veel welke andere snufjes nodig hebt om een topmotor te bouwen.”
Maar genoeg geluld over toeristische zever, terug naar de orde van de dag: marginaal veel gas geven. Zoals gezegd biedt het blokje voldoende power om je mee uit te leven en dat wordt extra in de verf gezet door een gasrespons die hyper-alert oppikt, maar wel goed doseerbaar is. Zowel gevorderden als beginners zullen vlot met de Tracer overweg kunnen dankzij een soepele koppeling en precieze versnellingsbak. Je hebt ondertussen wel al door dat ik helemaal gek ben van dit motorblok en daar heb ik een goede reden voor. Het is namelijk het mooiste bewijs dat je geen spitstechnologie, 67 motormappings en weet-ik-veel welke andere snufjes nodig hebt om een topmotor te bouwen. Zorg gewoon dat je een steengoede basismapping hebt en de rest komt vanzelf.
De ideale leermeester
ABS is uiteraard een rijdershulpje dat verplicht wordt door Europa, maar wel een dat een mooie aanvulling vormt op het rempakket. Vooraan zien we twee remschijven met vierzuigerklauwen, een unicum in dit segment dat het meestal met tweezuigertjes moet stellen. De prestaties zijn navenant, al moet je ook niet denken dat beginners zich meteen de ellebogen uit de kom gaan remmen. Integendeel, de Tracer is een ideale leermeester. Er is meer dan genoeg remkracht, maar het duurt dus wel eventjes eer de ankers echt doorbijten. Het volstond alleszins ruim om m’n collegae op de V-Strom en Versys eruit te remmen, al moet je wel heel grote ballen hebben om op de openbare weg het ABS vooraan te triggeren. Het wieltje achteraan laten doorslippen is dan weer wat gemakkelijker en wordt te pas en te onpas begeleidt met gilletjes van de brede 180/55 achterband. Heerlijk.
De Afrekening
De grote sterkte van deze Tracer ten opzichte van zijn concurrenten en tegenover de MT- en XSR-broertjes uit eigen stal, is zijn stabiliteit en wendbaarheid. Nee, hij heeft niet de kleinste draaicirkel van de bende, maar de manier waarop je deze 700 vliegensvlug van het ene op het andere oor kan leggen is ongezien. Ik kreeg ontzettend veel feedback van de voorkant en op geen enkel moment kon ik de motor echt van de wijs brengen. Zowel bij de acceleraties rechtuit als tijdens het bochtigere werk, loopt de Yamaha op rails. Hoewel je dus met een beperkt aantal pk’s onderweg bent, is het geen kunst om zwaardere motoren het nakijken te geven. Echte adrenalinejunks halen hun neus misschien op voor een eenvoudige tweecilinder of een motor waarmee je ook kan toeren, al weet ik na een weekje op de Tracer heus wel beter.
De concurrentie: Versys 650
De Versys 650 is –what’s in a name– een uiterst versatiel pakket dat sinds de facelift van vorig jaar een stuk beter voor de dag komt. Onderhuids vinden we nog steeds de bekende paralleltwin van de ER-zessen, inmiddels een vaste waarde in motorland. Tegenover de Tracer kan de Versys pronken met een in veervoorspanning en uitgaande demping regelbare voorvork, een handige draaiknop om de veervoorspanning achteraan te regelen en ook wel met het feit dat hij iets soepeler het gas oppikt van een gesloten gashendel. Qua power, funfactor en ook wel scherpte bij het sturen, moet de Kawa het spijtig genoeg afleggen tegen de Yam, al staat daartegenover een vederlicht prijskaartje en extra goedkope uitrustingspakketten. Heb je het meer voor toertochten dan voor kneedowns of wheelies, dan kiest je portefeuille dus alvast voor de Versys.
De concurrentie: DL650 V-Strom
De V-Strom is de oudste, meest doorontwikkelde motor van het trio en dat laat zich gelukkig niet alleen merken aan wat extra kilo’s en de gedateerde styling of dito dashboard. Een 19-duims voorwiel, spaken, Bridgestone Trailwing banden met off-road ambities (maar spijtig genoeg ook wat gripverlies op asfalt bij 30° en extreem gebruik…) een pareltje van een V-twin, uit de kluiten gewassen handkappen en de ruimste plek voor passagier en duo…het zijn maar enkele van de kenmerken die ervoor gezorgd hebben dat de kleine Strom door de jaren heen is uitgegroeid tot een Evergreen voor motards die graag ver toeren met een beperkt budget -of die gewoon beseffen dat je een 650 toch net iets rapper terug rechtzet na een schuivertje in het grind dan een dikke GS. Nee, in het gezelschap van asfaltratten als de Tracer en de Versys kon de V-Strom niet echt meer overtuigen, al reed hij toch vlotter dan je hem op het eerste zicht zou aangeven. Sterker nog, in de hernemingen in 4de en 6de kon hij de Versys zelfs aftroeven.
Subframe
Het subframe van de MT-07 werd aangepast om een duopassagier en bagage te kunnen dragen en ook de afmetingen van het zadel werden aangepast naar toernormen. Daarbij komt een kontje dat doet denken aan dat van de grote Tracer, maar de mooie achterbrug en de wielen van de MT-07 bleven gelukkig behouden.
Remmen
De Tracer 700 is de enige motor van het trio die mag pronken met vierzuigerremklauwen vooraan om in de dubbele 282 mm schijven te bijten, en de remprestaties zijn daardoor niet minder dan toonaangevend in dit segment.
Dashboard
Het dashboard van de MT-07 bleef onveranderd en dat is geen slechte zet. Alle data wordt groot weergegeven en is goed afleesbaar. Om de tripmeter op nul te zetten of af te wisselen tussen de trips, temperatuur, motortemperatuur, etc. druk je op de rubberen knopjes onderaan het dashboard. Niet onbelangrijk voor beginners: de Tracer beschikt als enige standaard over een versnellingsindicator.
CHECK HEM LIVE EN BOEK EEN TESTRIT BIJ EEN VAN ONZE PARTNERS!
– Klik hier voor Yamaha Vandermeeren, uw dealer in Heverlee bij Leuven.
Technische fiche
Yamaha Tracer 700
Motor: 689cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Max. vermogen: 74 pk/9.000 o.p.m.
Max. koppel: 68 Nm/6.500 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: diamantframe
Voorvering: telescopische voorvork, 130 mm veerweg
Achtervering: monoshock, verstelbaar in veervoorspanning, 142 mm veerweg
Voorrem: dubbele 282 mm schijfremmen met vierzuigerremklauwen
Achterrem: 245 mm schijf met eenzuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70-17 180/55-17
Rijklaar gewicht: 196 kg
Zithoogte: 835 mm
Tankinhoud:17 l.
Kleuren: Tech Black, Radical Red, Yamaha Blue
Prijs België: € 8.699,00
Prijs Nederland: € 8.999,00
Technische fiche
Kawasaki Versys 650
Motor: 649cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Max. vermogen: 69 pk/8.500 o.p.m.
Max. koppel: 64 Nm/7.000 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: diamantframe
Voorvering: 41mm voorvork, verstelbaar in veervoorspanning en uitgaande demping, 150 mm veerweg
Achtervering: monoshock, verstelbaar in veervoorspanning, 145 mm veerweg
Voorrem: 300 mm schijfrem met tweezuigerremklauw
Achterrem: 250 mm schijf met eenzuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70-17 160/60-17
Rijklaar gewicht: 216 kg
Zithoogte: 840 mm
Tankinhoud:21 l.
Kleuren: Candy Matte Orange, Pearl Stardust White, Metallic Carbon Gray
Prijs België: € 7.499,00
Prijs Nederland: € 7.999,00
Technische fiche
Suzuki DL650 V-Strom XT
Motor: 645cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Max. vermogen: 69 pk/8.800 o.p.m.
Max. koppel: 60 Nm/6.400 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: twin spar frame
Voorvering: telescopische voorvork
Achtervering: monoshock
Voorrem: dubbele 310 mm schijfremmen met tweezuigerremklauw
Achterrem: 260 mm schijf met eenzuigerremklauw
Banden voor/achter: 110/80-19 150/70-17
Rijklaar gewicht: 214 kg
Zithoogte: 835 mm
Tankinhoud:20 l.
Kleuren: Rood, Grijs, Zilver
Prijs België: € 8.599,00
Prijs Nederland: € 8.999,00