Toen ik net 18 was, droomde ik van de dag dat ik op een echte motor kon rijden. Vraag me niet waarom, maar iets in me hunkerde naar zo’n grote machine die mijn brommer deed verbleken tot een speelgoedje. Het gevoel van vrijheid, snelheid, kracht,…alle zaken die overdreven geromantiseerd worden in reclamefilmpjes volstonden om mezelf er toen van te overtuigen dat een motorfiets de oplossing was voor alle problemen in het leven. Nu, 14 jaar later, weet ik uit eigen ervaring dat een motorfiets de oplossing IS voor alle problemen in het leven, en droom ik – o..a. dankzij een ritje op de nieuwe Yamaha XSR 125 – er vooral van om terug 18 te zijn…

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Matthijs van Roon

Beginnen met motorrijden was nooit vanzelfsprekend en anno 2021 al helemaal niet. Eerst moet je een belachelijk duur rijbewijs halen en een outfit kopen om vervolgens wat er nog overschiet van je spaarboekje op te souperen aan een tweewieler. Het spreekt voor zich dat de meeste jeugdige rijders kijken naar derdehands-motoren zonder lang stil te staan bij zaken als betrouwbaarheid, veiligheid, onderhoudskosten, gebruiksgemak, verbruik en ga zo maar door. 

Sommige goede raad kan je toch nooit in het brein van een 18-jarige inprenten…

Hoewel ik alle troubles uit de beginjaren van m’n motorcarrière intussen koester als ‘leergeld’, besef ik dat je sommige goede raad toch nooit in het brein van een 18-jarig kàn inprenten. Je mag nog duizend keer zeggen dat een race-uitlaat op een viertakt 125cc quasi geen verschil maakt en dat je die centen beter investeert in een degelijk regenpak of goede banden. Dit advies dringt op jeugdige leeftijd pas door als je je onderuit gegleden motor met geschaafde brulpijp opraapt in een doorweekt lederen pak…sorry als ik klink als een oude zak, maar ik weet 100% zeker dat 18-jarigen dit klakkeloos naast zich neer leggen om te dromen over een Chinese Dax met zelf gemonteerd (en uiteraard illegaal, maar who cares?) 190cc motorblok. Om later te leren dat niet de cilinderinhoud, maar wel de piloot het verschil maakt.

Er is niets duurder dan een ‘goedkoop restauratieproject’ om nog te zwijgen over de voordelen van vijftig jaar evolutie in remtechniek, chassis-stijfheid, enzovoorts enzoverder.

We zullen maar met de deur in huis vallen: met een prijskaartje vanaf 4.600 euro in België en 5.000 euro in Nederland is de Yamaha XSR niet bepaald een budgetfiets. Als je weet dat er al 125cc retro’s beschikbaar zijn vanaf 2.500 euro, dan besef je dat Yamaha mikt op een welgestelde doelgroep – of misschien eentje met welgestelde ouders? – die kiest voor kwaliteit. Restwaarde is nog zo’n begrip dat ik niet kon vatten toen ik 18 was, maar wat de XSR wel moet onderscheiden van z’n goedkopere tegenhangers. En dat terwijl hij met betrouwbaarheid en uitrusting ook het verschil maakt ten opzichte van échte oldtimers. Ik zal altijd een zwak hebben voor originele seventies’ motoren, maar er is niets duurder dan een ‘goedkoop restauratieproject’ om nog te zwijgen over de voordelen van vijftig jaar evolutie in remtechniek, chassis-stijfheid, enzovoorts enzoverder.

Het valt op dat de bekende merken stuk voor stuk wegblijven van neo-retro 125’s, met uitzondering van Yamaha.

Zullen we die XSR125 dan maar eens van dichtbij bekijken? Yamaha-fans zien meteen dat dit een MT-125 in vintage kleertjes is. Een rond koplampje en dito tankcovers, een breed stuur, retro-zadeltje,…maar wel nog steeds het vinnige 125cc motorblok met variabele kleptiming, of het stijve deltabox frame dat ook dienst doet in Yamaha’s R125 racer. Ik verwacht me zonder meer aan de beste wegligging en rijprestaties in de klasse. Toch staan de looks en de afwerking centraal op deze fiets die me ergens doet denken aan een mini-Ducati Scrambler. Aangezien die laatste motor zowat eigenhandig de neo-retro hype startte, is dat vooral een compliment voor de Yamaha designers. Het valt trouwens op dat de bekende merken stuk voor stuk wegblijven van neo-retro 125’s. Honda’s CB125R of Husqvarna’s Vitpilen gebruiken wel klassieke elementen, maar zijn vlees noch vis terwijl de andere Europese en Japanse merken enkel moderne 125’s uitbrengen.

De kritische journalist in me had voor het geld graag een kleuren-TFT’tje met Bluetooth smartphone connectiviteit gezien, maar verder kan ik weinig slechts zeggen

Genoeg geluld, rijden maar! De XSR komt vlot van zijn plek met een lichte slipperkoppeling die ongetwijfeld bij beginners in de smaak valt. De zithouding is erg ruim en mooi rechtop, het stuur valt vlot in de hand en de ronde retro-cockpit is vlot afleesbaar. Met mijn 1m73 zet ik m’n beide voeten vlak op de grond en het rijklare gewicht van 140 kilo is meteen een flashback naar m’n brommertijd. De kritische journalist in me had voor het geld graag een kleuren-TFT’tje met Bluetooth smartphone connectiviteit gezien, maar verder kan ik weinig slecht zeggen over het LCD-scherm met o.a. een versnellingsindicator naast alle andere gebruikelijke informatie. Misschien niet het soort ‘retro’ waar Yamaha op doelde, maar het stoort ook niet.

Sommige routes zijn nu eenmaal leuker met minder gewicht en minder vermogen…

Na een eerste fotoshoot komt het tempo er in met een gevarieerd ritje van Amsterdam richting Zandvoort. Nooit geweten dat je zo mooi kon rijden in Nederland en aangezien iedereen in ons groepje op een 11kW-motor zit, is het dikke pret. Want toegegeven, dezelfde route zou waarschijnlijk saai zijn met meer vermogen. Op de kleinste baantjes maakt de XSR het verschil met zijn ultra-wendbare stuurkarakter, terwijl het op de langgerekte wegen vlotjes richting de 100km/u gaat (en zelfs een stuk erboven als het echt moet). Hoe langer we rijden, hoe meer ik m’n best doe om uitgesproken plus- en minpunten te ontdekken, al blijft het in die laatste categorie erg stil.

Wanneer we stoppen voor een koffie, loop ik nog een rondje om de motor heen en eigenlijk kan ik hem niet op fouten betrappen. De vering, vooral de achterschokbreker, is misschien wat strak voor stadsgebruik, de 125cc monocilinder klinkt eerder preuts (met dank aan Euro5), en qua looks heb ik enkel m’n bedenking bij de vreemde kroonplaat met ingewerkte risers en erbovenop nog eens een set aparte stuurrisers. Daarbij vermeld ik ook wel dat het voor meer ervaren rijders wennen is aan de voorrem. Yamaha wil niet dat beginnende rijders zich onderuit remmen en bieden daarom een remmetje aan waarbij je al serieus moet doorknijpen vooraleer je alle remkracht ter beschikking krijgt. Het pluspunt is dan wel dat je een piekfijn afgesteld ABS ter beschikking krijgt en dit verdient een apart woordje uitleg onderaan.

Er is geen elektrische fiets/ step/ scooter of huurauto op de planeet die de charme en flair heeft van deze motor.
Voor stadsverkeer of korte pendelritten kan je je volgens mij niet veel meer wensen.

Hoewel de XSR 125 onderhuids bijna identiek is aan de veel duurdere R125, zijn het de looks die voor mij de doorslag geven. Smaken verschillen, al is dit in mijn opzicht de meest geslaagde XSR binnen Yamaha’s range. De rondingen zitten helemaal goed, nergens zijn er overdreven designfratsen (watch and learn, Huskie Vitpilen 125!) en het is de eenvoud van het concept dat deze motor net zo siert. Er is geen elektrische fiets/ step/ scooter of huurauto op de planeet die de charme en flair heeft van deze motor en voor stadsverkeer of korte pendelritten kan je je volgens mij niet veel meer wensen. Terwijl meer avontuurlijke types nog steeds het perfecte wapen hebben voor lange ‘binnendoor’ ritten à rato van 2,1 à 2,5l / 100km.

De Afrekening

De Yamaha XSR 125 is een piekfijn afgewerkt juweeltje met moderne prestaties en prachtige looks. Ideaal voor jeugdige rijders die – in tegenstelling tot mezelf op 18 – slim genoeg zijn om zichzelf niet te verliezen in hopeloze 2dehands knutselprojecten. Wie plant om slechts 2 jaar met het A1 rijbewijs te rijden (of in België met het B-rijbewijs), is veel goedkoper af bij de Chinese alternatieven, al kan je die kwaliteit en rijprestaties moeilijk vergelijken met deze topper binnen zijn klasse.

Ontdek de XSR125 en zijn technische gegevens hier op de Yamaha website.

Safety First! Wat is ABS en CBS?

De Euro5-norm zorgde voor verplicht ABS (Anti-Lock Brake System) of CBS (Combined Brake System) bij 125cc motoren. Deze regel is een toonbeeld van onkunde en gebrek aan praktijkervaring bij de wetgever. 

Want waar ABS door 99% van de motorrijders wordt aanschouwd als een briljant veiligheidssnufje…zijn de meningen over CBS erg verdeeld. Hoe werkt het nu net? Eenvoudig: waar ABS je remkracht optimaal doseert door het blokkeren van je wielen tegen te gaan (en ze in korte bewegingen te laten doorrollen), zorgt CBS ervoor dat je remkracht simpelweg verdeeld wordt over de voor- en achterrem. Bij ABS kan je in een angstreflex je voor- en/of achterrem helemaal dichtgooien, zonder te vallen als je de motor gewoon netjes rechtdoor stuurt. Bij CBS zullen in eenzelfde situatie de wielen blokkeren, met vaak minder leuke gevolgen.

Vergis je niet: je kan je snoet met beide systemen nog steeds spectaculair tegen het asfalt kletsen, al is de kans dat je je wielen blokkeert met CBS groter. Dit systeem is voor de fabrikanten veel goedkoper om te produceren en komen we dan ook vooral tegen bij de goedkopere Chinese motoren.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, 
voor iPhoneof Androïd

MaxxTest: Yamaha XSR125
De XSR is de enige echte 125cc retrobike op de markt van een Japans of Europees merk. Met onderhuids de bewezen kwaliteit en prestaties van de R125.
MaxxFactor85%
Rijplezier80%
Gebruiksgemak83%
Prijsfactor75%
Wheeliemachine60%
Bochtmeister81%
Pluspunten
  • Prachtige looks en afwerking
  • Prestatiegericht chassis en motorblok
  • Meest volwassen 125cc op de markt
Minpunten
  • Geen Bluetooth connectiviteit. Leg dat maar eens uit aan een 18-jarige.
  • Prijzig voor wie slechts 2 jaar 125cc plant te rijden
  • Dashboard verdiende eigenlijk een kleuren-TFT
77%Maxxscore

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts