Een Italiaanse rechtbank in Pesaro heeft het historische motormerk Benelli failliet verklaard. Het Italiaanse merk dat sinds een tijdje in Chinese handen was had vorig jaar nochtans een resem nieuwe modellen gepresenteerd.
Het verhaal van Benelli is er eentje dat niet over rozen loopt. Na een succesvol bestaan voor WOII en nog twee goede decennia in de racerij en qua verkoop, raakte het merk eind jaren zestig in het slop. Begin jaren ’70 werd het merk verkocht aan de bekende Argentijnse zakenman Alejandro De Tomaso om vervolgens – na het produceren van de bekende, doch onsuccesvolle Sei – bij Moto Guzzi terecht te komen. Er werden nog enkele pogingen ondernomen om het merk nieuw leven in te blazen, o.a. met de Tornado Tre 900 in 2002 en later met de TnT, maar geen enkele raakte echt van grond.
Chinese eigenaars
Momenteel is het merk in het bezit van de Chinese Qianjiang groep uit Zuid-Oost China, al zit het merk nog steeds in zijn historische hoofdkwartier in Pesaro. De afgelopen maanden werd er vooral gewerkt aan modellen met een kleine cilinderinhoud voor de Indische markt en recent nog gaf het merk aan dat het ook in het midden Oosten wil groeien.
Dat was echter buiten een openstaande rekening van €120.000 bij veringfabrikant WP gerekend, die Benelli voor de rechter daagde. De schuld werd niet op tijd vereffend, waarop de rechtbank Benelli prompt bankroet verklaarde en een deel van de motoren in beslag liet nemen.
1 miljoen schulden
De Chinese groep reageerde vervolgens met een verklaring dat het Italiaanse merk het momenteel goed doet en dat de openstaande schulden (in totaal goed voor €1 miljoen) spoedig terugbetaald zullen worden. Of dit ook effectief zal gebeuren is echter af te wachten, want andere bronnen gaven bericht dat Benelli in 2015 nog €5,7 miljoen verlies draaide.
To be continued.