Accessoiristen op het salon: EKO

Naast de grote motormerken zijn ook de fabrikanten en verdelers van motoraccessoires en –kledij aanwezig op het motorsalon van Brussel, zij het in steeds mindere mate. MaxxMoto gaat voor deze negendelige minireeks op de koffie bij de volhardende accessoiristen, zij die gedurende een kleine twee weken naar de Brusselse Heizel paleizen refereren als ‘thuis’. We bijten de spits af met 5 vragen aan EKO Motorwear.

ACCESSOIRISTEN OP HET SALON (deel 1):
5 vragen aan EKO Motorwear

Tekst: Renaud Amand
Foto’s: Jonathan Godin

EKO Motorwear is al meer dan 20 jaar de in Kontich bij Antwerpen gevestigde specialist in motorkleding en accessoires. Ze hebben een heel uitgebreid gamma producten zodat ze elke motorrijder kunnen voorzien van de juiste outfit. Hun sterkste punt is de professionele begeleiding. “Want eigenlijk is de morfologie van iedereen anders, zelfs binnen dezelfde confectiemaat.” MaxxMoto sprak met Fabrice Vyvey, een van de zaakvoerders van EKO die ook altijd zelf in de winkel heeft gestaan om de mensen op hun wenken te bedienen.

1) Met welke producten staan jullie hier?

Qua kledij hebben we de belangrijkste producten van Rev’It!, Bellstaff, ons huismerk G&F, Draggin’ Jeans en verder nog de laarzen van Styl Martin en Falco. Op het vlak van helmen hebben we M Robert en Premier mee, omdat dit wat specialere nicheproducten zijn. Uiteraard hebben we in de winkel een veel ruimer aanbod dan wat we hier kunnen tonen.

De nieuwe Rev'it! laars met vierdelige zool is een van de paradepaardjes van EKO.
De nieuwe Rev’it! laars met vierdelige zool is een van de paradepaardjes van EKO.

2) Welk item mogen de bezoekers zeker niet missen?

We brengen opnieuw handschoenen uit van ESKA die een kopie zijn van wat gedragen werd in de jaren ’40, ’50, wat inspeelt op de sterk opkomende retrotrend. Baanbrekend is dat niet, maar het ze zijn wel van topkwaliteit en sommige modellen zijn ook voorzien van D3O protectoren. ESKA wordt gemaakt door de familie Loos die sinds 1912 handschoenen fabriceert voor het leger, de brandweer, sluipschutters, noem maar op. Het is een gigantische firma, maar ze maken alles met de hand, uit exclusieve ledersoorten en tot op halve maten nauwkeurig. Anders, exclusief en moeilijk te kopiëren. Niet goedkoop, want ze kosten tussen de 140 en de 250 euro per paar.
Daarnaast heeft Rev’It een nieuwe, uit vier onderdelen bestaande zool ontwikkeld voor motorlaarzen om meer steun te geven, waarbij de belasting van de voeten werden geanalyseerd. De buitenzolen hebben meer grip, daarbinnen zit een schokabsorberende laag, dan een laag in polypropyleen die beschermd tegen het torsen, en dan eindigend met een ergonomisch ontwerpen voetbed dat vochtregulerend, ademend en transpiratie afdrijvend is.

De ESKA handschoenen zijn exclusief, met de hand gemaakt en grijpen terug naar de jaren '40 en '50.
De ESKA handschoenen zijn exclusief, met de hand gemaakt en grijpen terug naar de jaren ’40 en ’50.

3) Veel concurrenten kiezen ervoor om niet aanwezig
te zijn, maar jullie wel. Waarom?

Wij doen het graag, maar daarnaast krijgen we op tien dagen zeer veel motorrijders over de vloer en dat is gewoon belangrijk. Uiteraard verkopen we hier niet rechtstreeks, maar we tonen mensen een staalkaart van wat we hebben, geven uitleg en maken ze warm om langs te komen in de winkel. Vroeger deden we van februari tot mei elk weekend wel een beurs, maar door de uitbreiding van de winkel en de terugloop van het aantal beurzen is het motorsalon de enige waar we nog aanwezig zijn.

4) Is jullie aanwezigheid vooral verdeler- of klantgericht?

Wij staan hier als retailer volop consumentgericht. Het gaat ons vooral over het informeren van de potentiële klanten die hier toch in grote aantallen aanwezig zijn.

Een degelijke, klantgerichte uitleg is de sterkte van Fabrice.
Een degelijke, klantgerichte uitleg is de sterkte van Fabrice.

5) Hoe ziet voor u een ideaal motorsalon er uit?

Hoe meer volk op onze stand dat geïnteresseerde vragen stelt, hoe tevredener we zijn. Zo krijgen we tot in de maand november nog wel klanten over de vloer die op het salon een folder hebben meegenomen. Wat de timing betreft zou het voor ons wat minder lang mogen zijn, maar aan de andere kant surfen we mee op het succes van de auto’s. Dat het dan het dan twee dagen langer is, dat neem ik er met plezier bij.

Meer informatie: eko-motorwear.com of loop langs op stand 4 in paleis 8.

Verwante verhalen

Accessoiristen op het salon: AIROH
Accessoiristen op het salon: ZEOTEC
Accessoiristen op het salon: BIKE DESIGN
Accessoiristen op het salon: IP STORE