Tien om te zien in 2020!

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Zo ook in de motorwereld die voor 2020 weer een hoop nieuwe modellen, maar ook nieuwe uitdagingen voorgeschoteld krijgt. Traditioneel kan u de belangrijkste nieuwigheden aanschouwen op het Salon van Brussel, al checken we vooraf toch even de belangrijkste trends.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Fabrikanten, Archief

Adventure

De Yamaha Ténéré legt alle dikke allroads het vuur aan de schenen met een basic, maar steengoede formule.

2019 stond nog steeds volledig in het teken van Adventure motoren en we verwachten weinig verandering in 2020… of toch? Yamaha’s Ténéré is zonder meer een verademing voor dit segment dat grotendeels teerde op dikke over the top allroads van 20K+ euro. Waar de eerste nieuwe Africa Twin het segment opnieuw meer richting offroad stuurde, gaat Yamaha nog een stap verder met een heel erg basic motorfiets voor een laag prijskaartje. En niet zonder succes, want in oktober 2019 slaagde de Ténéré er voor het eerst in jaren in om de koppositie van de verkoop op de Duitse markt over te nemen van de R 1250 GS. Inmiddels eiste BMW de kroon opnieuw op, maar het staat buiten kijf dat de Ténéré op een compleet andere manier een schot in de roos is.

Kan de Husqvarna Norden meer succes oogsten dan de KTM 790’s?

Het succes van de Ténéré is vooral een kopstoot voor KTM dat met de 790 Adventure S en R twee beter uitgeruste, completere (en veel duurdere…) motoren neerzette, al kan je dat niet meteen afleiden uit de Europese verkoopcijfers. Gelukkig ging zustermerk Husqvarna op de EICMA motorbeurs nog met de aandacht lopen door het Norden 701 prototype te presenteren – en amper een week later aan te kondigen dat deze ’noem-me-geen-KTM-Adventure-890-R-met-een-ander-kleurtje’ ook snel in productie zou gaan.

Avontuur op z’n Brits. We zijn erg benieuwd naar het prijskaartje.

Een andere belangrijke nieuwkomer die intussen wél reeds beschikbaar is, is Triumph’s Tiger 900. De Britten willen duidelijk mee op de offroad-trein springen en aangezien het prijskaartje van de Street Triple RS spectaculair naar omlaag ging kan deze 900 (zeker in Rally uitvoering) nog wel eens een succes worden.

Ducati Desert X, oftewel een nieuwe Elefant.

Tot slot kijken we met argusogen naar de evolutie van de prototypes binnen het trailsegment. Allereerst is er Ducati dat de Cagiva Elefant nieuw leven lijkt in te blazen met een concept op basis van de Scrambler. In het zwaardere segment – zowel qua gewicht als qua vermogen – is er de Harley-Davidson Panamerica die de trouwe fans van het merk compleet uit hun sokken blies en tot slot is er nog de iets conventionelere Honda CB4X die een welkome toevoeging zou zijn voor dagdagelijkse kilometervreters.

Sport

De Fireblade moet de nieuwe topper worden in de 1.000cc-klasse, al is de concurrentie niet min.

Zo goed als de zaken lopen bij de hoogpoters hierboven, zo triestig is het gesteld met de verkoop van sportmotoren. Jammer, al hou je zo natuurlijk wel enkel het meest gepassioneerde en gemotiveerde liefhebberspubliek over. En dat terwijl ook het grote publiek maar wat graag blijft dromen van een raceraket. Te beginnen met Honda’s Fireblade die voor het eerst in tien jaar nog eens kon uitpakken met échte vernieuwing. Waar de vorige Fireblade nog een tevergeefse poging was om een oud concept nieuw leven in te blazen, krijgen we nu een puristische circuitracer op maat van het Superbike kampioenschap. 

BMW gooide na enkele mindere jaren ook opnieuw hoge ogen op de racecircuits met de 2019 S 1000 RR, niet in het minst bij het Endurance WK met een team waar ook veel Belgische invloed is. Voor 2020 vingen we in de wandelgangen op dat de Beiers een patent namen op een elektrisch aangedreven turbo die compatibel zou zijn met de Shiftcam viercilinder van de S 1000 RR. Klinkt redelijk exotisch al houden we dit gerucht sowieso in de gaten.

De Aprilia RS660: we verwachten ons aan een reuzendoder.

Hoewel de nieuwe Blade en S 1000 RR ongetwijfeld nog in de clinch zullen liggen met de laatste nieuwe Panigale V4 of Aprilia RSV4, kijken we misschien nog het meest van al uit naar Aprilia’s RS660. Een paralleltwin middenklasser met 100pk klinkt niet als de grootste innovatie in jaren, maar tussen alle 200+pk circuitkannonen door zou deze racer op mensenmaat wel eens de show kunnen stelen – én een respectabel verkoopcijfer neerzetten.

Niet de elegantie die we van de Italianen gewend zijn, maar kom: Bimota is back.

Dat laatste verwachten we helemaal niet van de Bimota TesiH2, al blijft het opmerkelijk hoe een failliet merk op minder dan 6 maanden tijd uit haar as kan herrijzen mits wat cash van Kawasaki Europa. De TesiH2 maakte zeker de tongen los op de EICMA en hoewel de meningen op onze redactie verdeeld waren, kunnen we niet wachten om een volgende Bimota te zien die hopelijk iets meer teruggrijpt naar de Italiaanse klasse van weleer.

Niet gekuipt, wel sportief: ook supernakeds blijven een dingetje in 2020 met dank aan de komst van een nieuwe KTM 1290 R Superduke, een Ducati Streetfighter V4 en Kawasaki’s Z H2. De eerste testverslagen volgen asap!

Elektriciteit

Elektrische motoren blijven in 2020 nog steeds een vreemde eend in de bijt. Waar we al tientallen jaren hybride auto’s tegenkomen, was er bij tweewielers geen ruimte voor hybride aandrijvingen en dus worden fabrikanten verplicht om een stap over te slaan. Ze moeten meteen met de (nog steeds redelijk zware) batterijpacks aan de slag, terwijl het netwerk van snelladers nog relatief beperkt is en het traditionele motorrijderspubliek niet zit te wachten op elektromotoren. Maar vergis je niet: één blik op het nieuws uit de autowereld verklapt dat we ons in de toekomst nog aan veel elektrische voertuigen mogen verwachten en sommige fabrikanten doen maar al te graag mee.

BMW e-S 1000 R

De Beiers lieten eerder dit jaar al weten dat ze geen enkele scooter meer met een conventioneel motorblok willen ontwikkelen en ook bij de motorfietsen zit elektriciteit in de lift. Afgelopen maand kregen we de eerste beelden van een elektrische S 1000 R te zien en die waren veelbelovend. Over de prestaties is nog weinig bekend (Ok we weten dat hij net zoals de meeste e-motoren hard accelereert, al zegt dat verder weinig) dus voorlopig blijft het koffiedik kijken. We zijn erg benieuwd naar een eerste productiemodel, al laat dat vermoedelijk nog wel een jaartje langer op zich wachten.

Harley-Davidson LiveWire

Als de meest klassieke motorenbouwer zich inlaat met elektrische motoren, dan is dat wereldnieuws. In 2019 werden we dus helemaal overdonderd met LiveWire marketing en ik kan al verklappen dat we komende vrijdag een filmpje van de eerste testrit in petto hebben. Nee, we verwachten niet dat dit een verkooptopper wordt, al mogen we ondertussen wel zeggen dat deze elektrische fiets een hoop futuristische snufjes met zich meebrengt. Ook al heb je het meer voor donderende twins: ga de LiveWire toch maar eens van dichtbij bekijken.

Zero SR/F

Zero mag zich ondertussen de Tesla van de motorfietsen noemen en het is niets minder dan bewonderenswaardig dat zo’n kleine fabrikant zich kan meten met industriereuzen. Serieus: vergelijk gerust de technische fiche van deze Zero maar eens met die van bovenstaande LiveWire. Met de SR/F heeft het merk voor het eerst een ‘echte’ goed uitgeruste motor in het gamma die het kan opnemen tegen conventionele motoren. We zijn dus erg benieuwd om te zien of dit de doorbraak kan betekenen voor het merk bij het grote publiek.

Trends/Mobiliteit

Initiatieven zoals #WeAreMobility van Febiac proberen de knoop van micromobiliteit te ontwarren. Tegelijkertijd lijken de motorfiets en scooter mede slachtoffer te worden van de strijd tegen koning auto.

Hoewel we bij MaxxMoto vooral de focus leggen op het plezierige aspect van motorrijden, blijven gemotoriseerde tweewielers uiteraard ook een briljante mobiliteitsoplossing. Geen file en geen parkeerproblemen zijn slechts twee van de grootste voordelen, al lijken er voor de nabije toekomst ook wat moeilijkere situaties op komst. Het compleet van de pot gerukte voorstel van de Brusselse regering om motorfietsen uit de binnenstad te weren is slechts een teken aan de wand voor de toekomst van motoren. Stadsplanners gaan feller dan ooit de strijd aan met koning auto en daarvan lijken ook motor- en scooterrijders de dupe te worden.

Het geharrewar met elektrische deelsteps, fietsers, voetgangers en andere micromobiliteitsvormen brengt ongekende nieuwe problemen met zich mee en zoals gebruikelijk is de wetgever/politiek het laatst om hier een antwoord op te bieden. Of dan toch met uitzondering van het typisch Belgische “We verbieden het!” waarvan we in Brussel onlangs dus nog getuige waren. Gelukkig was er voldoende tegenkanting (niet in het minst vanuit de sector zelf), maar vergis je niet in de mogelijke impact van het groeiende aantal Lage Emissie Zones. Terwijl in Rotterdam de eerste LEZ opnieuw is afgeschaft na grondig onderzoek van de luchtkwaliteit, hebben de Belgische steden geld geroken.  

Rijders

Na het overlopen van de belangrijkste motorfietsen en trends voor het nieuwe jaar, geven we nog graag een aantal rijders mee waarvan we volgend jaar veel verwachten. Een voordehandliggende piloot is Fabio Quartararo die vorig jaar als rookie met zes pole-posities in de MotoGP voor het eerst een antwoord kon bieden aan de recordbrekende Marc Marquez.

Wie volgend seizoen de kampioenstitel opeist zal ons worst wezen, zolang we maar opnieuw spannende races te zien krijgen. De jonge Fransman zou er wel eens voor kunnen zorgen.

Arttu Stenberg, waarschijnlijk op vrijdagavond onderweg naar huis.

Veel minder bekend, maar daarom niet minder talentrijk is de Fin Arttu Stenberg. Deze 22-jarige stuntpiloot werkt zich al enkele jaren naar de top in het stuntwereldje en nu hij een Honda sponsorcontract op zak heeft hopen we dat hij echt internationaal kan doorbreken. Stuntrijden is sowieso een tak van de motorsport die quasi enkel in reclamespotjes of muziekvideoclips nog aan bod komt, al kan je via Youtube gelukkig uren filmmateriaal van toppers zoals Stenberg terugvinden. Vergeet hem ook niet te volgen op Instagram.

Een paar duizend kilometer reizen op een LiveWire. Toegegeven, we zouden er ook een bedenkelijke blik bij trekken.

Onze laatste rijder is wél wereldbekend, al heeft het weinig met z’n rijskills te maken. Ewan McGregor kroop de voorbije maanden samen met reiskompaan Charlie Boorman namelijk nog eens op de motor om ‘The Long Way Up’ nog eens over te doen, maar dan wel over het hele Amerikaanse continent. De bekende TV-reizigers trokken van Ushuaia naar Alaska op elektrische H-D LiveWires (ongetwijfeld goed ondersteund door enkele cameraploegen in dikke 4×4’s) en hun avonturen verschijnen in de loop van volgend jaar op het kleine scherm. Meer info hierover volgt ongetwijfeld gauw.

Daarmee hebben we de belangrijkste puntjes voor aankomend motorjaar wel weer gehad en rest er niets buiten u nog een prachtig 2020 toe te wensen. MaxxMoto heeft dit jaar helaas geen eigen stand op het Auto- en Motorsalon, al verwacht ik jullie input meer dan ooit op ons Youtube-kanaal of onze Facebook-pagina!

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd