EICMA: H-D Bronx & Panamerica

Harley-Davidson presenteerde zonet op de EICMA twee radicale modellen die compleet breken met hun traditie. De Bronx is een nakedbike met 115pk en de Panamerica een dikke allroad met 145pk. Over het gewicht van beide motoren werd nog niets gezegd, al zijn we vooral onder de indruk van Harley’s stijlbreuk.

Het houdt voor H-D niet op met de verkenning van nieuwe segmenten van de motormarkt. Eerst waren er de goedkopere ‘Street’ modellen die ook in het Oosten geproduceerd werden, dan volgde een elektrisch vlaggenschip, de LiveWire.

En nu gaan de Amerikanen dus nog een stap verder door 2 compleet nieuwe modellen te presenteren die duidelijk mikken op de Europese en niet-traditioneel Amerikaanse markt. We zijn er hier op de redactie nog niet helemaal uit wat we er van moeten denken, maar dit zijn misschien wel de sportiefste Harley’s sinds de XR1200 uit 2008. Laat dus maar komen!

PERSBERICHT:

Harley-Davidson® presenteert nieuwe Adventure Touring en Streetfighter modellen, beide met gloednieuwe Revolution® Max motor

Modellen luiden nieuw tijdperk van middelzware Harley-Davidson motoren in

  • 2021 Harley-Davidson Pan America™ adventure touring en Bronx™ streetfighter modellen eind 2020 beschikbaar
  • Nieuw Harley-Davidson 975cc en 1250cc Revolution® Max motorblok; de krachtige, gloednieuwe vloeistofgekoelde V-Twin motorenlijn
  • Vermogen en koppel al bekendgemaakt
  • Nieuwe partnerships met Brembo® en Michelin® ondersteunen ontwikkeling middelzware modellen

MILWAUKEE (5 november, 2019) – Op de EICMA in Milaan heeft Harley-Davidson® twee gloednieuwe middelzware motoren aan de wereld gepresenteerd. Tijdens de presentatie is ook meer info vrijgegeven over de nieuwste signature Harley-Davidson® V-Twin motor, de Revolution® Max. Deze krachtige, gloednieuwe 60-graden V-Twin is ontworpen voor een nieuwe lijn van Harley-Davidson motoren in twee gedaanten: 1250cc in de nieuwe Harley-Davidson Pan America™ en 975cc in de Harley-Davidson Bronx™. Harley-Davidson kondigde de uitbreiding naar nieuwe segmenten, waaronder nieuwe middelzware modellen, voor het eerst aan in juli 2018 als onderdeel van de versnelde groeistrategie “More Roads to Harley-Davidson”. Deze opwindende nieuwe modellen zullen beide eind 2020 op de markt komen en breiden het iconische merk uit naar nieuwe marktsegmenten.

Pan America™

De Harley-Davidson Pan America™ is een gloednieuwe, geavanceerde adventure-touring motorfiets die een avontuurlijke spirit combineert met touring-capaciteiten. De Pan America™ is een multi-tool op twee wielen, gebouwd voor avontuur en voorbereid op alles wat hij voor zijn wielen krijgt.

Bronx™

Het nieuwe Harley-Davidson Revolution® Max motorblok is ook te vinden in het hart van de nieuwe Harley-Davidson Bronx™. Deze middelzware streetfighter heeft een compromisloze attitude en de performance om die houding waar te maken. 

De krachtbron van de nieuwe Pan America™ en Bronx™ modellen zijn de nieuwe, vloeistofgekoelde 975cc en 1250cc Revolution® Max motoren. Gecreëerd om een lijn van nieuwe Harley-Davidson modellen aan te drijven, is de Revolution® Max ontworpen om flexibele prestaties te leveren, met een brede powerband die opbouwt tot een tsunami aan hoogtoerig vermogen. De Revolution® Max verlaagt het gewicht en verhoogt de performance, mede dankzij een smal profiel dat als centraal deel van het frame geïntegreerd is in de motorfiets. Dit verbetert de massacentralisatie en levert betere handling op. De lichtgewicht krachtbron heeft een interne balansas die primaire motorvibraties opheft om het rijdercomfort te verbeteren en de duurzaamheid van het voertuig te vergroten. Het ontwerp is stoer en uitgesproken, zowel klassiek als modern, krachtig en rank: een perfect voorbeeld van Harley-Davidson’s stijl en performance.

Revolution® Max 1250 motorprestatie doelen

  • Cilinderinhoud 1250cc
  • Meer dan 145 pk
  • Meer dan 122 Nm piekkoppel

Revolution® Max 975 motorprestatie doelen

  • Cilinderinhoud 975cc
  • Meer dan 115 pk
  • Meer dan 95 Nm piekkoppel

Technische features Revolution® Max 

  • Vloeistofgekoelde V-Twin architectuur
  • Sinds 1909 vormt de V-Twin het hart van legendarische Harley-Davidson motorfietsen. Deze bloedlijn loopt door in het middelzware performance domein met de nieuwe Revolution Max krachtbron.
  • Een 60-graden V-cilinderhoek biedt ruimte aan dubbele down-draft gasklephuizen die de luchtstroom maximaliseren en prestaties verbeteren.
  • Vloeistofkoeling zorgt voor een gecontroleerde motortemperatuur, voor consistente prestaties in wisselende omgevings- en rijomstandigheden.

Partners in ontwikkeling; remmen en banden

Om de prestaties van de nieuwe modellen Pan America en Bronx te verbeteren, maakt Harley-Davidson gebruik van de expertise van belangrijke leveranciers om maatwerk oplossingen te ontwikkelen voor de remmen en banden. Voor de remmen heeft Harley-Davidson samen met Brembo een radiale monoblock vierzuiger remklauw ontwikkeld. De ontwerpstijl, die scherpe randen combineert met zachte welvingen, vormt niet alleen een goede match met de persoonlijkheid van de motorfiets, maar biedt rijders ook een nieuw remgevoel en -vermogen. Voor de banden hebben Michelin en Harley-Davidson nauw samengewerkt om voor beide modellen co-branded banden te ontwikkelen die in alle omstandigheden prestaties, gevoel en grip optimaliseren.

Over Harley-Davidson Motor Company
Sinds 1903 maakt Harley-Davidson dromen over persoonlijke vrijheid waar door voorop te gaan in de innovatie van mobiliteit op twee wielen. De onderneming biedt een zich continu uitbreidende lijn van vooruitstrevende, opvallende en personaliseerbare motorfietsen en brengt het merk tot leven via Harley-Davidson rijervaringen en buitengewone motoronderdelen, accessoires en (motor)kleding. Ontdek meer over hoe Harley-Davidson bouwt aan de volgende generatie rijders, op www.harley-davidson.com

EINDE PERSBERICHT

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.