Tegenwoordig is iedere basismotor goed om een custombike te bouwen. Nakedbike, toerfiets, cruiser? Je kan het zo gek niet bedenken of het wordt omgebouwd naar een cafe racer, scrambler, flattracker, etc.
Combineer je echter de Honda RC51 als basis, met de ongezien hoge afwerkingsgraad van PRAËM – voorheen bekend als ‘Holographic Hammer – dan krijg je iets érg speciaals.
Praëm is het bedrijfje van Sylvain en Florent Berneron. Sylvain werkte eerder al als ontwerper mee aan de BMW RnineT en Florent werkte reeds als mechanieker bij de Franse luchtmacht. Een ideaal duo om unieke motoren te bedenken en te bouwen.
Dat lieten ze eerder al zien met onder andere hun TZAR Suzuki cafe racer en een wel heel netjes omgebouwde Ducati Scrambler. Met de Praëm SP3 tillen ze hun onderneming echter naar een nieuw niveau. En dat moet ook wanneer je start met een motor die Colin Edwards in 2002 nog de WSBK-titel bezorgde.
Ondanks de racesuccessen van de RC51, oftewel VTR1000 SP2, is het anno 2015 een redelijk gedateerde bike. De remmen en vering moesten aangepast worden en verder was er ook een probleem met oververhitting van de motor. Praëm integreerde dus een Brembo remsysteem, Öhlins vering en een setje Pirelli Supercorsa rubber. Ook de motor werd grondig onder handen genomen – voortaan is het blok goed voor 165 pk.
Het opvallendst is echter het kuipwerk dat opgebouwd werd uit geborsteld aluminium en 2mm dikke staaldraad. Denk er naast de bootlading carbon onderdelen nog een gadget bij als de Tag Heuer horloge op de tank en je hebt misschien wel de exclusiefste SP2 ooit. Bovendien staat hij ook nog eens te koop, zoals we eerder al schreven.