I like big baggers (and I can not lie)

Regelmatig krijg ik de vraag “Testen jullie enkel sportmotoren bij MaxxMoto?” Wie de test-sectie even overloopt, weet dat dat niet waar is, want meestal antwoord ik: “We testen alles, zolang het maar leuk is.” Dus als BMW een nieuw model maakt op basis van de 160pk/175Nm zescilinder die we kennen uit de K1600GT, dan sta ik paraat voor een testrit die ons via de Ardennen en Luxemburg naar Duitsland en terug brengt.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Thierry Dricot

Nu moet het wel gezegd dat ik niet meteen warmloop voor ‘Baggers’. Deze Amerikaanse cruiserstijl komt voort vanop Harleys en Indians waarbij de rijders pronkten met lage zijtassen, waarvan de naam werd afgeleid (sidebags – ‘bagger’) . Anno 2017 worden die zijtassen vervangen door laag aflopende, permanent gemonteerde zijkoffers die me spontaan doen denken aan Sir Mix-a-lot.

#BigButt

Een stevige derrière is hét stijlkenmerk van de K1600B, en hoewel die serieuze rondingen achteraan me op foto niet echt konden bekoren, valt het in realiteit best mee. Over de looks zou ik nog een tijd kunnen doorgaan, maar je weet wat ze zeggen over smaken en kleuren. De achterzijde is trouwens wel verlaagd en de vaste zijkoffers met daaronder ‘slash cut pipes’ doen denken aan een bagger, maar de rest is quasi onveranderd. In vooraanzicht geeft enkel het lagere windschermpje weg dat dit een K1600B is en dus klasseer ik deze Beemer eerder bij Honda’s Goldwing Bagger. Ook die motor is eigenlijk niet meer dan een toermotor die we reeds kennen, met een wat lagere achterkant, een kleiner windschermpje en bagger-zijkoffers.

In vooraanzicht is het gewoon een K1600, in profiel wordt het pas écht een bagger.

Pas wanneer ik opstap, merk ik dat ook het zadel veranderd werd om beter aan te sluiten bij de designlijnen van de motorfiets. Bovendien werd het ook een stukje harder gepolsterd, waardoor het aan het einde van de rit toch een tikkeltje minder comfortabel rijden was dan op bv. de K1600GT of GTL.  Verder is er nog het stuur uit zwart buizenstaal, al kan je optioneel ook een stuur krijgen dat trekt op dat van de K1600GT en dat ook iets dichter bij de rijder komt – wat ik met m’n korte armpjes wel kan appreciëren. De overige 93% van de motor zijn nog hetzelfde als op de gewone K16 en dus focus ik nog even op de achterzijde. In het ‘Blackstorm Metallic’ kleurtje komt de baggerlijn mooi tot zijn recht en de twee aflopende zijkoffers verstoppen daaronder de dikke chroom uitlaatpijpen. Wat betreft de vering, noteer ik dat ze niet erg veel korter werd (-1cm achteraan t.o.v. de GT), al is de motor dankzij een aangepast subframe en zadel wel 7cm lager in zithoogte. Goed nieuws dus voor mensen met korte benen, maar ook voor de grondspeling die nog steeds gigantische hellingshoeken toelaat in vergelijking met eender welke andere bagger.

“Leuk weetje: in totaal zijn er elf stuurknopjes aan de linkerkant en drie aan de rechterkant. Je begrijpt dus wel dat het tijdens deze eerste testrit af en toe wat zoeken is.”

Zo’n uitgebreid dashboard en zoveel knopjes zijn bij aanvang wel wat intimiderend.

Vooraleer ik vertrek, neem ik de tijd om het 5,7” TFT schermpje, oftewel de hersenen van deze hi-tech toerfiets, te bestuderen. Rijmodi, radio, dynamisch ESA, bochten-ABS,… het zijn maar enkele van de vele snufjes die ik terugvind. Zoals gewoonlijk zien we aan de linkerstuurhelft BMW’s wiel-knop om in combinatie met nog enkele andere stuurknoppen de boordcomputer te bedienen. Leuk weetje: in totaal zijn er elf stuurknopjes aan de linkerkant en drie aan de rechterkant. Je begrijpt dus wel dat het tijdens deze eerste testrit af en toe wat zoeken is. En dan hebben we het nog niet over de optionele extra’s gehad zoals Keyless ride, Centrale vergrendeling, Valbaren en treeplanken, LED-verstralers, Adaptieve Xenon koplampen met Dynamic Leveling, Gearshift Assist Pro, Hill Start Control, Reverse Assist en ga zo maar door. De meeste opties zijn beschikbaar in pakketten, sommige apart.

Als sommige van deze snufjes nogal overbodig klinken, dan moet ik zeggen dat het in eerste instantie ook zo aanvoelt. Maar langs de andere kant blijft de K1600B in de eerste plaats een luxemotor, en luxe went snel. Dus nog voor de eerste 50 (regenachtige) kilometers achter de rug zijn, ben ik bijvoorbeeld erg tevreden met o.a. de handvat- en zadelverwarming of de radio die zorgt voor een streepje muziek op de achtergrond. Ook de Reverse Assist is een enorm gemak bij het parkeren of manoeuvreren, al vergt dit wel enige oefening. Nadat je de motor in neutraal zet, druk je op de R-knop op de linkerstuurhelft om vervolgens met je startknop gas te geven en tegen max. 7 km/u achteruit te rijden. Sneller dan dat wil je trouwens ook niet achteruitrijden met 336kg Duits roestvrij staal tussen de benen.

“Telkens opnieuw ben ik onder de indruk van de prachtige soundtrack die de BMW-techniekers uit de zespitter wisten te toveren.”

Wanneer we een eerste strook bochtig asfalt tegenkomen, gaat de radio af en is het tijd om de dynamische capaciteiten van de K1600B af te tasten. Te beginnen met de zescilinder die onveranderd bleef tegenover de K1600GT waar ik in het verleden reeds enkele duizenden kilometers aflegde. Telkens opnieuw ben ik onder de indruk van de prachtige soundtrack die de BMW-techniekers uit de zespitter wisten te toveren. En ook de manier waarop de toerentellernaald pijlsnel naar de limiet van 7.500 o.p.m. klimt is indrukwekkend. Zeker met de rijmodus in ‘Dynamic’ is de K1600 een echte sportieveling die ondanks wat overgewicht niet terugdeinst voor een potje knallen.

Scherpe kantjes

De enige twee puntjes waar je rekening mee moet houden, zijn de gasrespons en de motorrem die beide eerder moeilijk in te schatten zijn. Je went er uiteraard wel aan, al blijf ik het vreemd vinden dat er veel motorrem zit tussen de 4.500 – 3.000 o.p.m., maar dat de motor vlot doorbolt bij 2.000 toeren. Daarbij komt zoals gezegd de gasrespons die vooral bij het initieel opendraaien van de gas moeilijk te controleren is. Het voelt aan alsof er wat vrije slag op het gashendel zit, waardoor je verder doordraait en plotseling al te veel gas aan het geven bent. Zeker bij het wegrijden, hoor ik dat ik in ons groepje testrijders niet de enige ben die hier last van ondervindt. Tel daarbij nog de extreem luide versnellingsbak en dan klasseer ik deze zescilinder in de categorie ‘love it or hate it’. Of je valt voor z’n prestaties, geluid en zijdezachte motorkarakter onderin, of je stoort je de hele tijd aan z’n scherpe kantjes.

Gelukkig is er nog het rijwielgedeelte, waar ik enkel maar positief over kan zijn. De mix van een lange wielbasis, het Bridgestone rubber en BMW’s ESA-Road of ESA-Cruise is heerlijk. Je krijgt veel vertrouwen in de bochten en aan stabiliteit is er nooit gebrek – zoals het hoort op een toerbak van dit kaliber. Daarbovenop is het rijcomfort uitstekend, ook al is deze lage cruiser een stuk strakker gedempt dan de GT of GTL. Hobbels en bobbels worden zonder problemen door de vering verteerd en voor zo’n zware machine komt de K1600B verdraaid vinnig voor de dag. Niet dat ik er meteen een Gymkhana wedstrijd mee wil rijden, al zijn zelfs de krapste haarspeldbochten een fluitje van een cent. En wie denkt dat de K1600B indruk maakt met zijn bochtenwerk, wordt pas helemaal weggeblazen op de snelweg. Of ken je nog een andere bagger die als een raket naar de 200km/u accelereert om er dan nog wat schepjes bovenop te doen? Toegegeven, dan buig je best een beetje voorover, want zelfs in de hoogste stand leidde het halve windscherm redelijk wat rijwind naar mijn helm (en met 1m73 ben ik al niet de grootste).

De Afrekening

Je hebt het ondertussen hopelijk wel door: deze K1600B hoort in een klasse apart. Zijn technologie en sportieve prestaties zetten het hele bagger-segment en een groot deel van het toersegment in de schaduw, al kan je je uiteraard afvragen in hoeverre het wel écht een bagger is? Ik kan me moeilijk voorstellen dat een Indian- of Harley-rijder overstag zal gaan voor deze Beierse schone, al zouden ze het eigenlijk wel eens moeten proberen. Qua looks en prestaties is het dan wel iets compleet verschillends, maar voor de vanafprijs van 23.100 euro (BE) en 25.950 (NL) kan ik niet meteen een toermotor voorstellen die sportief plezier, comfort en de bagger-styling zo goed combineert.

Dashboard

Er zijn te veel knopjes, menu’s en opties om op te noemen, maar op één of andere manier is BMW er toch in geslaagd om alles intuïtief te doen aanvoelen. Eén dag is eigenlijk te kort om gewend te raken aan zo’n uitgebreid systeem, al kon ik aan het eind van de dag vlot de vering en motormodi regelen, van radiozender veranderen of de temperatuur van m’n zadel aanpassen. De tractiecontrole uitzetten was net iets moeilijker…maar wie zoekt, vindt!

 

Zijkoffers

Of ze mooi zijn, mag u zelf beslissen, al vond ik ze vooral handig. BMW’s vergrendelingssysteem is erg praktisch en de afwerkingsgraad van deze koffers ligt een pak hoger dan van de gemiddelde aftermarket-koffer. Daarbij komt nog dat de LED achterlichten er mooi in verwerkt zijn. Met 37l zijn ze wel niet geweldig groot, dus voor verre reizen ben je aangewezen op een extra roltas. Ook de optionele binnentassen zijn een aanrader, want je kan de koffers niet afnemen.

 

Remmen

De remmen van BMW’s K1600-reeks zijn zo krachtig dat ze een bloedsnelle machine van meer dan 300 kilo keer op keer veilig tot stilstand te krijgen. De bijtkracht is misschien niet zo indrukwekkend, al zijn de techniekers er wel in geslaagd om een remsysteem te ontwikkelen dat perfect doseerbaar is en waarmee zowel de meeste luie toeristen als haastige pendelaars aan hun trekken komen. Een voltreffer dus.

 

 

BMW K1600B Bagger
Motor:
 1.649cc, 4 kl./cil, lucht-/vloeistofgekoelde zes-in-lijn
Max. vermogen: 160 pk/7.750 o.p.m.
Max. koppel: 175 Nm/5.250 o.p.m.
Transmissie: zesbak, cardan
Frame: gietalu brugframe met motor als dragend onderdeel
Voorvering: Duolever, semi-actieve Sachs monoshock, veerweg 115mm
Achtervering: Paralever, semi-actieve Sachs monoshock met regelbare veervoorspanning en uitgaande demping, veerweg 125mm
Voorrem: 320 mm schijven met 4zuigerremklauwen, ABS
Achterrem: 320 mm schijf met 2zuigerklauw, ABS
Banden voor/achter: 120/70-R17 / 190/55-R17
Rijklaargewicht: 336 kg
Zithoogte: 780 mm
Tankinhoud: 26,5 l.
Kleuren: Blackstorm Metallic
Prijs België: € 23.100 ,00
Prijs Nederland: € 25.950,00

MaxxTest: BMW K1600B
De K1600B pronkt met haar mooi afgeronde billen en rijdt ondanks de iets hardere demping quasi net zo goed als haar GT/GTL zusjes.
maxxFactor69%
rijplezier78%
gebruiksgemak80%
prijsfactor69%
wheeliemachine59%
bochtmeister78%
Pluspunten
  • Het zes-in-lijn motorblok is pure porno
  • Meest high-tech toerfiets op de markt
  • Oneindig rijcomfort
Minpunten
  • Extreem luide versnellingsbak
  • Beperkte bagageruimte en duozit
  • Eventjes wennen aan de hoeveelheid elektronica opties
72%maxxScore

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.