Honda CB: een korte ontstaansgeschiedenis

Een van de bestbewaarde geheimen in de motorindustrie is de herkomst van Honda’s CB benoeming. Hoewel de CB reeks al sinds de jaren 60 een successtory is voor Honda, gaan er vele theorieën schuil achter het ontstaan van de naam.

Honda’s CB-day aanstaand weekend is het perfecte excuus om de geschiedenis van deze motorfietsen even onder de loep te nemen. Want hoewel iedereen bekend is met iconen zoals de originele CB750, CBX zescilinder of CBR900RR FireBlade, hebben de Japanners wel meerder coole CB’s in huis. Vandaag kijken we kort terug naar het ontstaan van deze tijdloze modelnaam.

Voor er een CB was, focuste Honda zich voornamelijk op goedkope, makkelijke hanteerbare motorfietsjes gefocust. Vooral de Dream en Cub modellen waren succesvol, al zou het grootste succes voortkomen uit de Benly-series. Wat begon met een redelijk schaamteloze kopie van de NSU Fox, groeide uit tot een modelreeks met verschillende één- en tweecilinders tussen de 98 en 150cc.

De eerste: Honda CB92 Benly Super Sport

Deze Benly Super Sport was goed voor 15pk bij 10.500 toeren. Redelijk uitzonderlijk voor een productiemotor in 1959.

De naam ‘CB’ is geen afkorting of acroniem…”
-Paul Nowers (Honda PR Europe)

Echt interessant werd het pas toen Honda’s hoofdingenieur Kiyoshi Kawashima – die president/oprichter Soichiro Honda zou opvolgen na zijn ontslag – zich ermee ging bemoeien. Hij had namelijk net een RC 141 fabrieksracer voor de TT van Man ontwikkeld en wilde een gelijkaardige productiemotor in de markt zetten. Dit zou de CB92 Benly Super Sport in 1959 worden. Met 15 pk bij 10.500 toeren voor amper 110 kilo was het een erg sportieve 125cc machine. Opmerkelijk: Honda leverde ook tuning accessoires zoals andere zuigers, een racezitje, rearsets of magnesium remtrommels. Hoewel er soms gespeculeerd wordt dat de naam CB komt van het ‘CluBman’ racen, of van de ‘CrossBeam’ opbouw van latere CB-motorblokken, ligt het volgens Paul Nowers (PR Europa bij Honda) dus anders. “De naam CB is geen afkorting of acroniem. Het was simpelweg een manier om de sportievere C-modellen aan te duiden. Nog later zou daar een R en zelfs RR aan toegevoegd worden voor moderne racers.”

De aanloop naar een icoon: CB77 Dream Super Sport en CB450 Black Bomber

De Benly Super Sport was dus de eerste CB, al zou de grotere CB77 Dream Super Sport meer succes kennen. Deze 305cc motor was goed voor 180km/u en leunde fel aan bij de CR77 productieracer. Samen met de CB92 zou het de basis vormen voor de CB450 Black Bomber die op zijn beurt de grondsteen legde in de ontwikkeling van de legendarische CB750.Want hoewel de CB-reeks vele race- en verkoopsuccessen op haar naam heeft, mogen we de CB750 naar voren schuiven als de eerste Honda die de Europese motormerken op achtervolgen aanwees.

Ook in de seventies werden er op straat al serieuze hellingshoeken gepakt.

Terwijl Soichiro Honda en Takeo Fujisawa in de jaren ’60 rondtrokken in Europa, leerden ze immers dat er nood was aan een groots businessplan. De lichte motoren waren goed geweest tijdens de naoorlogse periode, maar na de eerste CB-successen wilden de Japanners een motor in de markt zetten die teerde op GP-technologie. Honda wilde Triumph en Harley-Davidson naar de kroon steken en ontwikkelde daarom een 749cc vier-in-lijn motor met bovenliggende nokkenas. Daarbij kwam nog een –voor die tijd erg revolutionaire- schijfrem en dankzij een relatief goedkoop prijskaartje had Honda alle troeven in handen.

Na de presentatie op de 1968 Tokyo Motor Show werd de CB750 een gigantisch commercieel succes wat de basis zou leggen voor de toekomst van het merk. Van de ene dag op de andere, werden motorrijders gewoon aan betrouwbare, zoet draaiende motoren en de term ‘Superbike’ was geboren.

Wil je nog meer te weten komen over Honda CB’s, of er zelf eentje winnen? Bezoek dan zeker de Honda CB-Day in Antwerpen op 7 juli!