Honda 2020: Nieuwe Blade, Africa Twin én CBR250RR?

Als het van Honda afhangt kunnen we spreken van een interessant jaar. Met name dankzij geruchten die de kop opsteken over de nieuwe Honda CBR1000RR, Africa twin CRF1100 en de CBR250RR die tot nog toe niet in Europa verkrijgbaar was. 

De nieuwe Fireblade.

Dit is het huidige model met Puig Winglets…om je maar een idee te geven.

We kunnen het nieuwe topmodel misschien wel vroeger te zien krijgen dan verwacht. Hij zal zogezegd gelanceerd worden op de Tokyo Motor Show, 23 oktober, dus enkele weken vroeger dan de EICMA in Milaan. Heel veel is er nog niet bekend over Honda’s nieuwste, maar waarschijnlijk volgt hij de trend van aerodynamische winglets én doet er nog een schepje bovenop door deze actief te maken (take that Ducati en Aprilia), wat wil zeggen dat deze vleugeltjes zullen bewegen afhankelijk van je snelheid, zodat de optimale aerodynamica wordt gegarandeerd. Wat dit wil zeggen voor Honda’s WSBK-motor voor volgend seizoen is nog niet duidelijk, daarvoor is het nog even afwachten wat de Aero-regelgeving zegt.

Terwijl de vernieuwingen aan de aerodynamica al zo goed als vaststaan, is het voor Honda liefhebbers bang afwachten wat er motorisch gaat gebeuren. Krijgen we nog maar eens een herkauwde 2008-blade te zien, of wordt de 200pk-grens nu eindelijk doorbroken zoals de rest van het superbike pack? Volgens eerste homologatieschetsen zou het frame grotendeels hetzelfde blijven, maar het elektronicapakket wordt ongetwijfeld uitgebreid. Of toch zeker op de SP-versie, als we er van uitgaan dat Honda weer met een basis- en SP-variant(en) werkt.

De nieuwe Africa Twin CRF1100

Bij Motorcycle.com vonden ze deze homologatiebeelden op in grijsschaal.

Wat doe je wanneer de nieuwe Euro-5 normen je op de hielen zit? Wel, voor de nieuwe CRF1100L betekent dat vooral motorische inspanningen. Het nieuwe motorblok telt een 1084cc en bereikt 101 pk bij 7.500 tpm. Een kleine 7 pk meer dan het vorige model door een grotere longinhoud. Wat vooral opvalt is de (nog) grotere uitlaat, die ongetwijfeld zo gemaakt is om de nieuwe strenge norm te halen. We kunnen opnieuw spreken van twee varianten. De Africa Twin en de Africa Twin Adventure Sports. Deze laatstgenoemde beschikt over andere banden die more off-road gericht zijn en een grotere brandstoftank voor die verre tripjes naar de supermarkt. Beiden zijn zowel manueel of als automaat met een vernieuwde DCT-bak te verkrijgen.

Daarnaast zien we ook een aantal cosmetische aanpassingen, waar vooral opvalt dat het snoetje net iets meer gestroomlijnd is dan bij het vorige model. Het frame bestaat vanaf nu uit een apart subframe, waardoor je bij een impact enkel het beschadigde deel kunt vervangen, in plaats van het gehele frame. De Adventure beschikt over een hoger windscherm, wat lange ritten op de snelweg minder vermoeiend zal maken. De valbaren lijken dan weer achterwege te blijven voor de AT Adventure Sports, maar zekerheid krijgen we pas bij de EICMA.

CBR250RR, eindelijk ook in Europa verkrijgbaar? 

In Azië pakte Honda een tijd geleden uit met een krachtige, prachtige 250RR, terwijl wij het moesten doen met een tamme 300cc éénpotter. Likkebaardend keek de Europese jeugd de kat uit de boom voor een launch in dichter bij huis, maar het mocht niet baten… Of toch? De geruchtenmolen zegt dat de 250cc Honda een upgrade naar 300cc krijgt voor het WSS300 kampioenschap. De CBR300RR wordt op die manier de twin die het Yamaha’s YZF-R3 en Kawasaki’s nieuwe Ninja 400 moeilijk zal moet maken. 

Het stopt trouwens niet bij een grotere motor. Full led verlichting en Showa die voor de veren zal zorgen. Het vermogen zal rond de kaap van 40pk schommelen zodat deze vlotjes kandidaat is voor het A2 rijbewijs. Ride-by-wire en daarbijbehorende drie rijmodi: comfort, sport en sport+ zijn standaard. Overkill op een kleine 300? Honda trekt hopelijk alles uit de kast zodat ook heropstappers zich aan zo’n lichtgewicht durven wagen. Fingers crossed.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.