Een driewieler, maar niet zoals alle andere. Dat is hetgene wat Valentino Rossi himself ons probeerde aan te smeren op de openingsavond van de EICMA motorbeurs. Yamaha legt de lat voor de Niken ontzettend hoog en ik ben razend benieuwd wat we mogen verwachten.

Voor alle duidelijkheid: op de EICMA was meer nieuws te zien dan je als journalist op één dag kan vatten. Zowel Honda, Yamaha als Kawasaki bevestigden hun rollen als leaders of industry met talrijke vernieuwende concepten en ook de Europese merken kwamen ontzettend sterk voor de dag. Bij de KTM-Husqvarna group ontpopten de Huskies zich misschien wel als revelatie van de beurs (waarover later meer), terwijl BMW, Ducati, Triumph en zelfs de Piaggio Group (Aprilia, Piaggio, Moto Guzzi) stuk voor stuk met interessante nieuwe modellen uitpakten.


Toch ging de meeste aandacht imo naar Yamaha Niken. Een driewieler.

Als we alle marketing bullshit eventjes met de verroeste bijl fileren, dan komen we uit bij een Yamaha MT-09 die voortaan over 3 wielen en twee voorvorken beschikt. De journalist die achter me zat tijdens de persconferentie omschreef hem zelfs botweg als een Piaggio MP3 zonder kofferruimte.

“De logica leert ons dat twee wielen vooraan meer grip bieden dan één, dus daarover kunnen we met de marketingboys niet discussiëren.”

Toch zou ik niet zo kort door de bocht durven gaan, want er is meer. Te beginnen met de vier blauwe vorkpoten die je redelijk prominent op de foto’s kan zien. Deze dubbele vorken zijn volledig instelbaar en zorgen er samen met Yamaha’s ‘LeaningMultiWheel-systeem’ voor dat deze driewieler stuurt volgens het Ackerman-principe. De dubbele vijftienduims voorwielen leunen dankzij een cantilever-systeem aan de voorvorken mee in de bocht, wat zorgt voor een aparte stuursensatie. De logica leert ons dat twee wielen vooraan meer grip bieden dan één, dus daarover kunnen we met de marketingboys niet discussiëren.

Maar er zijn meer meer vragen.

-Is hij niet te breed om door de file te sturen?
Met een breedte van 885mm zou dat geen probleem mogen zijn.

-Gaat dat niet ontzettend veel kosten?
Hierop hebben we voorlopig nog geen antwoord, al vermoeden we dat het prijskaartje wel eens stevig kan zijn. Reken op de prijs van een MT-09 met daarbij nog de prijs van een extra vork, een extra band+velg, nog wat onderdelen voor het cantilever-systeem, en je komt ongetwijfeld tussen de 15-20K uit. Soit, dat zijn speculaties, en een eerste test moet uitwijzen of dit ding zijn prijs waard is.

-Hoe ver kan dit ding leunen ?
Yamaha spreekt van een “Deep 45° lean angle“.  Nu hadden we geen elbow-downs verwacht, maar 45° is slechts 5° verder dan een MP3. Of het sensaties genoeg biedt, zullen we pas weten na een eerste testrit.

En gesproken van die eerste testrit: Niet Valentino Rossi, maar wel testpiloot Raymond Schouten heeft reeds met de Niken gereden en was er erg over te spreken. Vooral het ‘carve’-gevoel in de bochten zou zeer aangenaam zijn en daarbij komt nog dat het remgedrag van de Niken compleet anders is dan dat van een tweewieler. Zo kan je blijkbaar vol remmen in de bocht, zonder dat de driewieler van zijn lijn afwijkt. Sounds interesting!

In de afwachting van een eigen eerste ritje, blijven we dus zitten met een hoop vragen, al steekt er bij mij toch eentje boven uit. Niken, stel me alsjeblieft niet teleur zoals alle voorgaande driewielers dat deden. Zou dat lukken?

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.