Yamaha heeft zonet een nieuwe YZF-R3 gelanceerd. In tegenstelling tot wat we verwachtten, zijn er geen aanpassingen aan het 321cc motorblok om beter mee te kunnen in het WSS300 kampioenschap.

De 2019 R3 wordt gekenmerkt door een nieuwe styling die in de lijn ligt van de YZF-R125 die we eerder te zien kregen. Niet onbelangrijk: de andere stroomlijn zou goed zijn voor een toename in topsnelheid tot 8km/u. Verder kreeg de Supersport 300 ook een nieuwe voorvork en achterdemper mee. Tot slot is er nog een nieuw LCD-dashboard in MotoGP-stijl, iets waar veel motoren uit hogere prijsklassen jaloers op kunnen zijn. De belangrijkste kenmerken van de motor staan hier opgelijst, onderaan vind je het volledige persbericht.

Update: Yamaha laat weten dat deze motor in België 5.999,00 euro zal kosten.

  • Hoogtoerige vloeistofgekoelde twee-in-lijnmotor van 321cc met dubbele bovenliggende nokkenas en vier kleppen
  • Compact en licht buizenchassis van hoogwaardig staal
  • Volledig nieuwe styling geïnspireerd op de YZR-M1 MotoGP®-machine
  • Nieuwe kuip en windscherm voor een toename van de topsnelheid van wel 8 km/u
  • Dubbele ledkoplampen en positielampen in YZF-R1 stijl
  • Vernieuwde brandstoftank en lager geplaatst stuur voor verbeterde ergonomie en sportieve eigenschappen
  • Nieuwe upside-down voorvork van 37 mm en Monocross-schokdemper
  • Nieuw multifunctioneel lcd-instrumentenpaneel met gemakkelijk te lezen weergave
  • Verbeterde prestaties met ongekende betrouwbaarheid en uitstekende brandstofzuinigheid
  • Optimale gewichtsverdeling van 50:50 voor wendbaar rijgedrag
  • DNA van de R-serie

         

Persbericht:

R-serie: supersport zonder concessies

In 2018 viert een van de meest invloedrijke motorfietsen zijn 20e verjaardag: de Yamaha YZF-R1. Het compromisloze ontwerp van de originele R1 bracht de krachtige prestaties en hoge mate van wendbaarheid van racemotoren naar de wegrijder, en luidde een nieuw tijdperk in voor het ontwerp van supersportmotoren.

De Yamaha R-serie is uitgebreid met vier motorfietsen die zijn ontwikkeld op basis van dezelfde compromisloze filosofie die van de YZF-R1 een langdurig succes heeft gemaakt.

Voor 2019 introduceert Yamaha de nieuwe YZF-R3, met een op de YZR-M1 geïnspireerde uitstraling en een breed scala nieuwe, prestatieverbeterende technologieën en verfijnde ergonomie. Met de onlangs aangekondigde nieuwe YZF-R125 – en de nieuwste YZF-R6, YZF-R1 en YZF-R1M – biedt de R-serie het meest uitgebreide aanbod van hoogwaardige supersportmodellen. 

R World roept

Yamaha heeft een rijk verleden en bouwt al lange tijd de meest gewilde supersportmotoren met onovertroffen prestaties op zowel het circuit als daarbuiten. Het aanbod van de Yamaha R-serie bevat modellen voor iedereen, van de rijdersvriendelijke YZF-R3 tot de wedstrijdgerichte YZF-R1M. Zo kunnen alle motorrijders, ongeacht hun vaardigheidsniveau, de pure sensatie van R World beleven.

Nieuwe 2019 YZF-R3

De nieuwe 2019 YZF-R3 is een gebruiksvriendelijke, lichtgewicht supersport met styling van de Yamaha R-serie. Dankzij het geweldige vermogen van zijn 321cc-tweecilindermotor is de motor makkelijk te besturen in stadsverkeer, maar kun je er evenzeer bochten mee aansnijden op kronkelende wegen en deelnemen op het circuit. Dankzij zijn lage zithoogte en ergonomische rijpositie is de nieuwe YZF-R3 ideaal voor zowel onervaren motorrijders als ervaren sportmotorrijders die de voorkeur geven aan een compacte, lichte en wendbare machine.

Beroemde motor en chassis

De drijvende kracht van de motorfiets is een betrouwbare vloeistofgekoelde twee-in-lijn van 321cc met een dubbele bovenliggende nokkenas, vier kleppen en brandstofinspuiting. De soepele motor van de YZF-R3 heeft veel koppel en een makkelijk te beheersen vermogen dankzij de nieuwste verbrandingstechnologie, lichtgewicht zuigers van smeedaluminium en offset geplaatste DiASil-cilinders van volledig aluminium.

Het lichtgewicht buizenframe van hoogwaardig staal heeft een eenvoudig ontwerp en integreert het motorcarter als dragend element van het chassis, voor een optimale balans tussen stijfheid en gewicht. De lange asymmetrische swingarm zorgt voor een efficiënte overdracht van het motorvermogen naar het achterwiel en uitstekende rechtuitstabiliteit. De Monocross-achterwielophanging is voorzien van een verstelbare KYB-achterschokdemper voor stabiele demping en centralisatie van het zwaartepunt.

Het chassis van de YZF-R3 zorgt voor het wendbare en responsieve rijgedrag, dankzij geheel nieuwe upside-down voorvorken, een drievoudige klem, tienspaaksvelgen van gietaluminium, een 298-mm remschijf vooraan met dubbele remklauw, een stuurbereik van 32 graden, een zithoogte van 780 mm en een gewichtsverdeling van circa 50:50.

Geheel nieuwe upside-down voorvork en R-serie aluminium kroonplaat

De 2019 YZF-R3 is voorzien van geheel nieuwe 37-mm upside-down voorvorken voor de optimale balans tussen comfort en sportprestaties, zowel op de weg als op het circuit. Dit upside-down ontwerp creëert een groter oppervlak tussen de buiten- en binnenbuizen dan op normale voorvorken, waardoor de stijfheid van de vorken sterk wordt verbeterd. Dit zorgt voor een sportief rijgevoel met nauwkeurige feedback en behoud van een hoog rijcomfort.

De nieuwe voorwielophanging is voorzien van een geheel nieuwe drievoudige klem met een geïntegreerde aluminium kroonplaat met R-serie styling, voor uitstekend rijgedrag in bochten en tijdens het remmen. De nieuwe upside-down vorken verbeteren bovendien de algehele specificatie van de 2019 YZF-R3, zodat deze beter overeenkomt met de hoogwaardige uitstraling van de grotere modellen uit de R-serie. Zo kun je nog trotser zijn dat je een motor uit de R-serie hebt en hoor je volledig bij de R-familie.

Nieuw brandstoftankontwerp en lager geplaatst stuur

De YZF-R3 laat zich zeer gemakkelijk berijden en deze eigenschap hebben we verder verbeterd in het 2019-model met de nieuwe brandstoftank en bijhorende cover, en het 22 mm lager geplaatste stuur. De capaciteit van de brandstoftank is gelijk gebleven met 14 liter, maar dankzij het vernieuwde ontwerp van de tank en cover (31,4 mm breder boven het kniegedeelte en 20 mm lager bij de brandstofdop) voelt de rijder de machine beter aan.

Van het rijden door de stad tot voorovergebogen op een rechte weg of platliggen in scherpe bochten op het circuit, de motorrijder heeft vanuit alle lichaamsposities grip op de YZF-R3 en kan daardoor optimaal gebruikmaken van het motorvermogen.

Nieuw gestroomlijnd ontwerp van de kuip en het windscherm

De nieuwe YZF-R3 is voorzien van een kuip en windscherm met een ontwerp dat een eerbetoon is aan de Yamaha MotoGP®racemotor, de YZR-M1, met een krachtige uitstraling en uitstekende gestroomlijnde prestaties.

De nieuwe kuip en het nieuwe windscherm zijn getest in de windtunnel en op het circuit, met als resultaat 7% minder luchtweerstand en minder turbulentie bij de helm als de rijder voorovergebogen zit, voor een topsnelheid die wel 8 km/u hoger ligt. Het centrale kanaal in de kuip is geïnspireerd op de YZR-M1 en leidt luchtstroom naar de radiateur voor betere koelprestaties van de motor.

Overige nieuwe kenmerken

De op YZF-R1 geïnspireerde dubbele ledkoplamp en positielampen dragen bij aan de krachtige uitstraling van de opnieuw ontworpen kuip, en het lcd-instrumentenpaneel geeft in een oogopslag alle belangrijke informatie weer.

De lichtgewicht tienspaaksvelgen zijn voorzien van radiaalbanden, die de YZF-R3 de beste grip geven onder alle rijomstandigheden.

Hoofdkenmerken

  • Ultieme lichtgewicht supersport van Yamaha
  • Hoogtoerige vloeistofgekoelde twee-in-lijnmotor van 321cc met dubbele bovenliggende nokkenas en vier kleppen
  • Compact en licht buizenchassis van hoogwaardig staal
  • Volledig nieuwe styling geïnspireerd op de YZR-M1 MotoGP®-machine
  • Nieuwe kuip en windscherm voor een toename van de topsnelheid van wel 8 km/u
  • Dubbele ledkoplampen en positielampen in YZF-R1 stijl
  • Vernieuwde brandstoftank en lager geplaatst stuur voor verbeterde ergonomie en sportieve eigenschappen
  • Nieuwe upside-down voorvork van 37 mm en Monocross-schokdemper
  • Nieuw multifunctioneel lcd-instrumentenpaneel met gemakkelijk te lezen weergave
  • Verbeterde prestaties met ongekende betrouwbaarheid en uitstekende brandstofzuinigheid
  • Optimale gewichtsverdeling van 50:50 voor wendbaar rijgedrag
  • DNA van de R-serie

Beschikbaarheid

De YZF-R3 is vanaf januari 2019 beschikbaar bij de Yamaha-dealers. Neem voor meer informatie en de adviesprijs contact op met de Yamaha-persvoorlichter in jouw land.

Kleuren:               Yamaha Blue

                               Power Black

2018 World SSP300

Na zware races in 2018 veroverde Galang Hendra Pratama, hoofdrijder bij Yamaha bLU cRU (Yamaha Pata Semakin di Depan Biblion Motoxracing Team), een verdienstelijke 10e plek op de ranglijst van het World SSP300 Championship, waarvan de 11e en laatste ronde werd gehouden op het Circuit de Nevers Magny-Cours in Frankrijk.

Tijdens de laatste race van dit zeer competitieve kampioenschap liet de Yamaha YZF-R3 zijn tanden zien, toen Daniel Valle met zijn BCD Yamaha MS Racing YF-R3 de overwinning pakte. Dat deze lichtgewicht supersport over racewinnende prestaties beschikt, blijkt daarnaast ook uit het feit dat 4 rijders uit de top 5 op een R3 reden.

Originele Yamaha-accessoires

Met originele Yamaha-accessoires kan elke coureur van een model uit de R-serie zijn productie-Yamaha transformeren tot een unieke motorfiets. Het assortiment onderdelen voor de modellen uit de Yamaha R-serie is ontworpen voor betere prestaties, functionaliteit en stijl, en omvat titanium uitlaten en slip on-dempers, billet-koppelingsbeschermers, motorbeschermers en nog veel meer.

Yamaha werkt nauw samen met erkende leveranciers om nieuwe producten te blijven ontwikkelen. Het assortiment originele Yamaha-accessoires wordt dus continu uitgebreid.

Paddock Blue-kleding

Yamaha’s Paddock Blue-kledinglijn bestaat uit een uitgebreid aanbod T-shirts, jassen, petten en nog veel meer. Alle kledingstukken passen bij de stijl van motorfietsen uit de R-serie. Het Paddock Blue-assortiment wordt continu uitgebreid, en is beschikbaar in blauw en zwart, en voor kinderen en volwassenen.

2019 Supersport Pro Tour

Yamaha gaat opnieuw op tournee door Europa en bezoekt daarbij verschillende circuits waar potentiële consumenten een scala aan modellen uit de R-serie kunnen testen, ervaren en beoordelen. Personeel van Supersport Pro Tour kan rijders adviseren over de eigenschappen van elke motorfiets, en informatie geven over Originele Yamaha-accessoires. Bezoek voor alle informatie over de kalender de landelijke Yamaha-website.

Creëer je droomcollectie met de gratis My Garage-app

De MyGarage-app is ideaal om je droomcollectie Yamaha-motorfietsen samen te stellen – helemaal gratis! Download de app en je kunt je eigen gepersonaliseerde Yamaha creëren.

Met MyGarage kun je diverse originele opties en accessoires toevoegen en verwijderen en de motorfiets vanuit elke hoek bekijken. Als je de motorfiets van je dromen eenmaal hebt gecreëerd, kun je hem opslaan en delen met je vrienden. En als je je perfecte versie hebt gemaakt, kun je deze naar je Yamaha-dealer sturen die je droom werkelijkheid kan laten worden.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.