Nog meer patent-nieuws van Suzuki. Het Japanse merk heeft nu een aanvraag ingediend voor een nieuwe dikke monocilinder-motor met balansas.

Suzuki heeft een lange geschiedenis als het over dikke eencilinders gaat. De meest recente in de line-up zijn de DR650 en de DR-Z400. De DR650 gaat ondertussen bijna 30 jaar mee en is nog steeds een van de best verkopende modellen in de Verenigde Staten en Australië. In Europa staan de beperkingen van de Euro-normen de verkoop in de weg. KTM is hier de enige speler op de markt met hun 690 blok.

Maar daar zou nu wel eens verandering in kunnen komen. Met de geruchten over een nieuwe DR Big die al even de ronde doen, past deze patentaanvraag perfect in dat plaatje.

De interne diagrammen van de aanvraag tonen een bijna verticaal georiënteerde cilinder. De drijfstang is gepaard met een tweede, kortere dummy drijfstang zonder piston die wat horizontaler geplaatst is.  Tegenover de zuiger zit dan een tegengewicht. Eencilinder motoren staan bekend om hun vibraties. Een manier om die vibratie te verzachten is om een ​​tegenbalans toe te voegen. De motor gaat er soepeler door lopen met hogere toerentallen en meer vermogen als gevolg. Dat is precies wat Ducati een tijdje geleden deed met zijn supermono-motor. Het ontwerp dat Suzuki nu heeft gepatenteerd is dan ook heel vergelijkbaar met dat van Ducati.

Benieuwd wat Suzuki verder met deze patentaanvraag gaat doen. De logische keuze zou een coole dualsport zijn. De combinatie van een betrouwbare Japanse monocilinder met een leuk rijwielgedeelte zou wel eens een schot in de roos kunnen zijn.

This image has an empty alt attribute; its file name is 6228_kaw_z900_fb_post_900x900.jpg

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts