Wat al langer in de wandelgangen gefluisterd werd, lijkt nu waarheid te worden: Yamaha komt in 2017 hoogstwaarschijnlijk met een nieuwe R6.

Dat werd hoog tijd, want zeggen dat het supersport-segment op z’n achterste ligt is een understatement. Bij de Japanse fabrikanten is de Kawasaki ZX-636 de laatste motor die vernieuwd werd -inmiddels ook al weer geleden van 2013 – en ook de Europeanen beginnen ouderdomsverschijnselen te vertonen. MV Agusta’s F3 is de meest moderne supersport, al krijgt die nog steeds de concurrentie te verduren van Triumph’s Daytona. Mocht Yamaha de R6 nieuw leven inblazen, dan is het zo goed als zeker dat de Europese driecilinders stante pede gedateerd zijn.

Japanse bron

De geruchten over de nieuwe R6 werden naar buiten gebracht door het Japanse magazine Young Machine dat bekend staat om goede connecties te hebben bij de fabrikanten in eigen land. De computerrender die het magazine toonde, lijkt evenwel erg kort door de bocht. We mogen verwachten dat de R6 stijlelementen van de R1 zal overnemen, maar of het doodgewoon een kopie wordt?

2017-yamaha-yzf-r6-young-machine-render

De grote vraag blijft echter of Yamaha er voor kiest om alle high-tech snufjes (en het bijhorende kostenplaatje) van de R1 ook te implementeren in hun supersporter. Dat al die technologie een weg moet vinden naar andere producten dan Yamaha’s superbike werd al duidelijk op de nieuwe MT-10 nakedbike en we schatten de kans groot dat de nieuwe R6 ook voorzien zal zijn van tractiecontrole, wheeliecontrole, een kleuren-TFT dashboard, verschillende instelbare rijmodi en misschien zelfs wel slide-control.

Eén ding is zeker: met de komst van een nieuwe Honda superbike, een nieuwe GSX-R1000 en misschien de R6 wordt 2017 opnieuw een topjaar voor de sportmotoren.

Afbeelding: Young Machine

 

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts