Na de eerder gespotte nieuwe Super Duke 1290 en KTM Super Adventure 1290, blijkt dat de Oostenrijkers nog wel meer in de pijplijn hebben.

De aankomende Euro5-richtlijnen dwingt veel fabrikanten om hun modellen te upgraden. Wie dacht dat de Euro4-emissienorm streng was, mag zich aan veel meer van hetzelfde verwachten voor de Euro5-norm. Toch sloegen de fabrikanten er totnogtoe in om steeds meer vermogen en koppel te puren uit hun bestaande modellenreeks, maar of dat ook het geval is voor KTM?

De nieuwe Super Duke. 200 pk or bust.

Terwijl we verwachten dat de Super Duke vlotjes over de 200 pk zal gaan met een toevoeging van betere elektronische snufjes en Brembo Stylema remmen, lijkt het erop dat de 790 Duke aan de top van zijn kunnen zat. De oplossing? Meer longinhoud, want ook anno 2019 blijkt er geen replacement for displacement. Testrijder Jeremy McWilliams werd al gespot op een testmotor en alles wijst erop dat we in november op de EICMA een productiemodel te zien krijgen.

De nieuwe 890 motor, hier nog goed verstopt onder 790 kleedjes.

Minder voordehandliggend is de komst van een paralleltwin supermotard, zeg maar een 890 SMR. Wie de SMR’s uit het verleden nog kent, weet dat KTM’s 690 SMC-R monocilinder nooit helemaal de behoefte aan een dikke supermoto kon bevredigen en dus lijkt de 790/890 op hoge poten misschien wel een ideale oplossing. Nu weten we wel dat KTM er niet voor terugdeinst om een ‘testezel’ in elkaar te boksen, zonder dat er ooit een productiemodel volgt. Fotografen spotten eerder al een mogelijk 790/890 Duke GT prototype, dus ook dat behoort tot de opties voor volgend jaar.

Ook een 790/890 SMT behoort tot de opties.
Of waarom geen GT-versie maken van de middenklasse Duke?

Tot slot is er nog een langverwachte upgrade voor de kleine RC’s. Naast een aangepast uiterlijk met een ver doorlopend plexi windscherm, krijgen de kleine racers ongetwijfeld ook KTM’s kleuren-TFT dashboard met een aantal rijmodi – vergelijkbaar met de kleine Duke’s.


Veel nieuws dus bij de Oostenrijkers, we zijn heel benieuwd wat er effectief in productie gaat voor 2020 en wat we pas in 2021 te zien krijgen als de Euro5 norm helemaal in voegen gaat.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.



About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts