Spyshots: KTM 1290 Super Duke R

Wordt 2020 het jaar van de supernakeds? Ducati legt de laatste hand aan de V4 Streetfighter gebaseerd op de Panigale. Bij BMW verwachten we de S1000R met Shiftcam. En KTM wil nu duidelijk ook wat in de pap te brokken hebben. Spyshots dus, van een gloednieuwe 1290 Super Duke R!

Deze keer geen wazige foto’s van op grote afstand. Nee, deze nieuwe 1290 Super Duke R kon uitgebreid gefotografeerd worden toen hij blijkbaar voor een gesloten bergpas stond in de Oostenrijkse Alpen. Het is ook geen bij elkaar getaped prototype, zoals dat zo vaak het geval is bij spyshots van nieuwe modellen. Deze 1290 Super Duke R ziet er eigenlijk productieklaar uit, tot het ‘1290 Super Duke R’-logo op de uitlaat toe.

Die naam is ook zo ongeveer het enige dat overblijft van het vorige model. De motorfiets lijkt verder compleet nieuw. Het opvallendst is wel het fel oranje frame, dat in de verste verte niet meer lijkt op het bestaande frame van de 1290 Super Duke R. Het is nog steeds een stalen buizenframe met het motorblok als dragend element, maar het oogt veel lichter in vergelijking met het trellisframe van de huidige Super Duke. Ook het subframe heeft een design update gekregen. Daar geen trellis meer, wel iets dat aluminium lijkt te zijn maar het kan evengoed een composietmateriaal zijn. De motor lijkt door het nieuwe frame in elk geval smaller en vooral ook lichter.

Verder zien we op dit prototype niet meer de sneeuwvlok-velgen. De nieuwe Super Duke krijgt in de plek lichter ogende 5-spaaks wielen. De vering is nog steeds van WP maar met een nieuwere voorvork met race-stijl instelknoppen voor demping en veervoorspanning. De remmen zijn ook nog steeds de gekende Brembo’s die ook al op de huidige Super Duke gebruikt worden.

Hoewel de 1290 Super Duke R-naam suggereert dat het motorvermogen ongeveer hetzelfde blijft als het huidige 1301cc-blok, zijn er toch wel een aantal duidelijke wijzigingen te zien. De waterpomp is bijvoorbeeld merkbaar anders, wat doet vermoeden dat er binnenin het V-twin-blok grotere veranderingen schuil gaan. De tendens binnen de supernakeds gaat meer en meer richting de +200pk. De MV Agusta Brutale zit al op 208pk en ook de Ducati V4 Streetfighter zou rond de 214pk afklokken. Het lijkt daarom niet onwaarschijnlijk dat deze nieuwe Super Duke R wat meer paarden in de stal zal hebben dan de huidige 174. Of KTM met het LC8 V-twin-blok effectief de kaap van de 200 kan ronden, dat blijft nog even een vraagteken.

Maar daar stopt het lijstje nieuwigheden nog niet. Ook de uitlaat op dit prototype is nieuw en krult zich mooi rond het motorblok waarbij de katalysator handig wegstopt wordt. De demper krijgt een nieuw ontwerp en draagt dus ook al het logo van de 1290 Super Duke R.

Het kuipwerk ligt duidelijk wel nog in dezelfde lijn als de andere modellen, met scherpe rechte lijnen en die opvallende gespleten koplampunit. Het uiteraard nieuwe dashboard bestaat uit een wel heel erg dun kleurenscherm en bevat verder alle andere elektronische toeters en bellen die we ondertussen al gewoon zijn van de Oostenrijkers. Je mag je dus zeker al verwachten aan aanpasbare rijmodi en tractiecontrole. De knoppen op het stuur bevatten nu ook een joystick-achtige schakelaar aan de linkerkant die je gemakkelijk door de meerlagige menu’s laten navigeren.

De enige vraag die nu nog rest: moeten we echt nog wachten tot de beurzen in het najaar voor een officiële voorstelling, of gaat KTM deze krachtpatser toch sneller op de wereld loslaten?

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.