‘Road Runner’ is de naam van het nieuwste project van MotoShed, een Brits allegaartje van gepassioneerde motorbouwers. Ze verbouwden een Indian Scout Sixty tot een agressieve, gestripte custom, en waarschijnlijk de eerste in zijn soort met uitlaten onder het zadel.

Het project is ontstaan toen 2 leden van MotoShed de kans kregen om met een standaard Indian Scout Sixty te rijden. Ze waren zo onder de indruk van de ervaring dat de gesprekken snel gingen over hoe ze er een zouden willen aanpassen. “We werden overweldigd door hoe goed de Scout presteerde, maar we wisten dat we een stap verder konden gaan en een mooi afgewerkte en unieke motorfiets konden produceren”, aldus MotoShed. “De motor schreeuwde er gewoon om en na amper een paar uur brainstormen kwamen we met het idee van de uitlaat onder het zadel. Toen wisten we dat we het moesten doen. We bestelden de Scout nog de volgende dag.”

Sindsdien heeft de groep talloze uren besteed aan discussies en planning, en meer dan 100 uur aan daadwerkelijk werk aan de motorfiets. Los van de uitlaat had het team een ​​aantal basisrichtlijnen voor de bouw in gedachten: een meer agressieve zithouding met verbeterde vering en meer grondspeling.

Nadat alle onderdelen die MotoShed wou vervangen, aanpassen of gewoon verwijderen van de motorfiets gehaald waren, werd de complexiteit van het plan voor de uitlaat duidelijker. “Het was echt het meest gecompliceerde deel van de build. Heel wat belangrijke componenten zijn weggewerkt onder het zadel, zoals de batterij, ECU en veel bedrading. Het is een indrukwekkende staaltje puzzelwerk van Indian Motorcycle.”

Door de ABS-pomp onder de motorfiets te verwijderen, kon MotoShed een aangepaste batterijdoos op die plaats bouwen. Hier werd een kleinere race-stijl batterij ingebouwd, samen met de regelaar/gelijkrichter en de ECU. Dat betekende wel dat de bedrading helemaal aangepast en verlegd moest worden wat resulteerde in een volledig nieuwe kabelboom.

Met de ruimte onder het zadel vrijgemaakt, begon het werk voor het verleggen van de uitlaatbochten rond het motorblok. De hitte was een grote zorg en de leidingen werden ingepakt om meer warmte naar het einde van de leidingen en weg van de benen van de rijder te krijgen. De vette look is een toegevoegde bonus. Aanvullend warmtebeheer vereiste de fabricage van een hitteschild/spatbord achteraan dat ook meteen het vuil weg houdt van de uitlaten. Omwille van de korte uitlaatpijpen, waarvan er één 20% korter is dan de andere, werd een Dynojet Power Vision CX-systeem ingebouwd om gegevens te loggen en de ECU en de fly-by-wire-throttle perfect opnieuw in kaart te brengen. “We moeten toegeven dat de uitlaat nu een beetje aan de luide kant is. Het verbruik zit perfect en de gasrespons is uitstekend, maar we werken nog aan een oplossing om hem wat stiller te krijgen.”

Het veranderen van de rijpositie naar een meer agressieve en sportieve houding, betekende ook dat de standaard voetsteunen vervangen moesten worden. MotoShed koos voor Rizoma-onderdelen die op aangepaste platen werden gemonteerd. Dit zorgt ook dat de grondspeling wat groter wordt. Ook de stijvere, meer sportieve ophanging draagt bij aan die extra grondspeling. Daarnaast kwam er ook een lager Renthal-stuur op de motor wat de sportieve zithouding nog meer accentueert.

Hoewel het merendeel van het werk werd uitgevoerd door leden van de groep, wilde MotoShed ook andere experts inschakelen. “Het verschil tussen een goede custom en een geweldige custom ligt hem in de details. Na jarenlang in de motorindustrie te hebben gewerkt, hebben we allemaal goede contacten gelegd met enkele van de beste mensen in hun vakgebied, mensen die echt het verschil kunnen maken in onze projecten.”

Onder die experten die ingeroepen werden om mee te werken aan dit ‘Road Runner’-project waren Chris Walton van CW Engineering, die de handgemaakte metaalplaatonderdelen zoals de koplamp en het voor- en achterspatbord voor zijn rekening nam en Steve Adams, een ex-Aston Martin-stoffeerder die zorgde voor het 1920 Solo Saddle zadel en de Illusion Race Paint.

Voor de bediening aan het stuur werd gekozen voor een minimalistische Galfer-koppelingshendel, remhendel en hoofdcilinder. Ook een volledig instelbare shock van HyperPro werd toegevoegd, terwijl een JB Speaker LED-koplamp werd gekozen om een ​​moderne, sportieve twist te geven aan het geheel.

Om het thema van het lichtgewicht, stealth uiterlijk door te trekken, werden covers en panelen in een koolstofvezellook gestoken. Dit geeft de motor een ultralichtgewicht carbon-uiterlijk, maar behoudt alle details van het originele onderdeel zoals het jaar 1901 op het zijpaneel.
De black-out look werd verder doorgetrokken in de voorvork. Het team liet de standaardvork bewerken met zwart nitride-coating, wat het geheel een superbike uitstraling geeft. Ook alle bouten werden vervangen door zwarte titanium exemplaren.

MotoShed bestaat uit een groep gelijkgestemde motorliefhebbers die liefst hun motoren voor hen laten spreken. Alle leden hebben de afgelopen 20 jaar in de motorindustrie gewerkt, en hebben een ruime ervaring van het bouwen van motorfietsen, tot het prepareren van racefietsen, het ontwerpen en de marketing. De MotoShed crew laat zich niet beperken door stijlen of trends, maar ze bouwen eenvoudigweg waar ze zin in hebben, altijd op zoek naar de grenzen, maar ook altijd met een belangrijk doel voor ogen: een motorfiets beter laten rijden.

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts