MaxxTest: ZEEHO Gamma-test

De Chinese industriereus CFMOTO komt op de proppen met elektrische scooters. ZEEHO is de nieuwe merknaam die opduikt, of die aandachtige lezers misschien al eens zagen passeren in de CFMOTO Moto3-paddock. Zoals het hoort voor een gigantisch bedrijf, staan er meteen drie productierijpe scooters klaar: de AE6, AE8 S+ en een eigenzinnige C!TY Sport. Onze man vloog naar Barcelona voor een eerste test.

Tekst: Jonas Roosens
Foto’s: ZEEHO

Elektrische scooters zijn misschien niet het meest sexy onderwerp. Toch bieden ze ontzettend veel potentieel als mobiliteitsoplossing en wanneer we de booming business bij 50cc equivalenten aanschouwen, lijkt een omschakeling voor de 125cc’s niet veraf. Voor de duidelijkheid: dan spreek je over een kwart van de Belgische tweewielermarkt…

Euro-invloed voor Chinese gigant

Reden genoeg voor ZEEHO om hun scooters niet voor het verre Oosten te bewaren en ze ook in Europa te lanceren. Met succes, mag ik wel zeggen, want zowel de ZEEHO AE8 S+ als het kleine broertje, de AE6, zijn leuk om aan te zien. Zeker in vergelijking met de mega cheap importscooters die het straatbeeld van Barcelona vullen. Wanneer we doorvragen bij de Chinese productspecialisten, blijkt dat er een Europese invloed achter zit.

Bij de Pierer Mobility Group (eigenaars van KTM, Husqvarna, Gasgas, MV Agusta en WP vering) werd immers diep nagedacht welk van hun merken een E-scooter lijn zou kunnen dragen. De recente joint venture met het Chinese CF Moto bleek hiervoor de ideale basis te vormen. In 2020 stampen ze op het hoofdkwartier in Hangzhou een dochterbedrijf uit de grond dat de elektrische lijn zal beheren: enter the stage ZEEHO. Na enkele concept bikes zoals de Magnet (compleet met Pirelli slicks, MotoGP™ aero en andere geilheid) en de Cyber (de design basis voor de AE8 S+) rollen nu de eerste productie bikes de showroom in. De naam is niet lukraak maar werd afgeleid van de Mandarijnse merknaam Jihe, iets wat vrij vertaald mag worden als ‘extreem’ en ‘kern’ (core). Vinden we deze termen ook terug tijdens een testrit?

Eerste inspectieronde: alles gericht op scootersharing

De pinkers lijken een adaptatie van de windgaten op de kont van een R1, de koplampen zijn een strakke verzameling LED’s die doen denken aan een fighter jet. Qua visuals zijn dit zeker de meest in het oog springende zaken. Een bankkaart achtig pasje is je keyless ride sleutel, op zich geen grootse innovatie. Maar eens je de ZEEHO app met je voertuig gelinkt hebt wordt ook je GSM een sleutel zoals we kennen van bij moderne wagens. Zelfs als je kilometers ver van je motor bent kan je er nog mee verbinden. Een vernieuwende extra is de ‘Remote permission’ die maakt dat je vanuit de app iemand anders -die ook de app op z’n GSM heeft- de toelating kan geven om jouw motor te starten. Je kan de toelating ook op eender welk moment weer intrekken: een heel interessante oplossing voor de verhuur van deze dingen. Of om je lief een loer te draaien in een dikke regenbui. Ook geo fencing komt handig van pas voor verhuur oplossingen; hiermee stel je de limieten in van waar het voertuig mag gaan. Het zijn features die je al op een resem elektrische deelscooters vindt, nu is het ook beschikbaar voor particulieren. Ook de realtime tracking van je voertuig is eenvoudig door het ingebouwde GPS. Chinese apps die je whereabouts volgen, niet iedereen in het vrije Westen zal er voor staan te springen, naar bedrijfstoepassingen zien we hier toch veel mogelijkheden. Dat er nog enkele bugs in de software zitten of dat er hier en daar wat Google Translate Chinglish op je scherm verschijnt nemen we er dan wel bij. Over hackingmogelijkheden zullen we niet te ver speculeren.

Eerste ritje: Sneller dan en TMAX in de korte sprint

Eerste gaan we de baan op met de AE8 S+. Tijdens het rijden geeft die onmiddellijk een solide indruk. Het accelereren is vlot, zeer vlot. Qua maximaal vermogen klokt de 8 af op 12,5Kw waar de 6 het doet met 5,5Kw. Een 0-50 tijd van 2,8 seconden is zeker niet mis en een dikke GS of TMAX scooter aan het verkeerslicht (heel eventjes) achter je laten is altijd fun. Leuk zonder angstaanjagend te zijn.

Aan stadssnelheden stuurt de motor scherp en snel, ook op vlak van stabiliteit was het eenvoudig om een U-turn te maken op 1 enkel rijvak. De Brembo remklauwen bijten zoals verwacht heel goed en ook bij een noodstop aan +-75km/h doet het ABS een voortreffelijke job. De remmen zijn bij de kleinere AE6-variant dan weer een aandachtspuntje. De automatische remkracht verdeling en afwezigheid van een ABS zorgen ervoor dat je achterwiel bij hard remmen nogal snel aan het slippen gaat. Leuk als je weet wat je doet, een propere-broek momentje voor minder ervaren piloten. Anderzijds stuurt de CE6+ door zijn 10 cm kortere wielbasis tegenover de AE8 nòg een tikkeltje korter en is laveren in kleine ruimtes en door de file met deze e-scooter een waar genot. Ook in vermogen moet de AE6 zich niet schamen en zal je (in de street en sport setting) voldoende power hebben om niet als slak aanzien te worden. In de Eco setting vond ik het accelereren eerder magertjes, maar wat je inboet aan power krijg je terug in actieradius. Ga je voor de AE6 met dubbele batterij zou je bereik zo’n 100 kilometer bedragen, even veel als de AE8 S+. De batterijen zijn eenvoudig te verwisselen en zowel in-bike als aan het stopcontact oplaadbaar. Een feature waar sommige grotere, duurdere concurrenten moeten afhaken en niet onbelangrijk wanneer je ze professioneel wil inzetten als bijvoorbeeld koerier voertuigen.

Software en sensors: sterkte en zwakte tegelijk

Met een hellingshoek sensor alleen ga je tegenwoordig geen potten meer breken. Daarom vond ZEEHO het een goed idee om hun E-scooters te overladen met alle soorten sensoren die ze konden vinden. Acceleratie, hard remmen, anti-diefstal (vibratie)sensor; je kan in je applicatie een hele resem data gaan bekijken. Een leuke gimmick. Maar zo is er ook de zadel sensor: hetzelfde principe waarbij je wagen begint te biepen als je je gordel niet om doet. Die schakelden we na de eerste stop maar uit aangezien de hele scooter begint te bliepen en flippen als je ook maar even je kont opheft tijdens het rijden of voor de stoplichten. Ook liepen we aan tegen de werkwijze waarbij je eerst op het voertuig moet gaan zitten en de zijstandaard inklappen alvorens je GSM het voertuig kan opstarten. Want als je graag je zadel openmaakt om bijvoorbeeld bagage eronder te recupereren, moet je dus eerst gaan zitten en de poot omhoog doen, om daarna in de omgekeerde richting te gaan. Wat ons betreft een beetje vreemd qua werkwijze, de aanwezige Chinese crew luisterde gretig naar onze opmerkingen en beloofde deze mee te nemen in hun doorontwikkeling. Benieuwd of een toekomstige firmware update enkele van deze eigenaardigheden zal aanpakken.

Brother from another mother

Dat de AE6 en de AE8 S+ nauw aan elkaar verwant zijn is duidelijk te zien in de prestaties. Het zijn weliswaar toch 2 redelijk verschillende beestjes. Zo heeft de 8 een middenmotor en riemaandrijving, de 6 doet het dan weer met een aandrijfmodule die verwerkt zit in de swingarm en het koppel rechtstreeks op het achterwiel zet. Waar de 8 koelvloeistof en een service interval van 20.000 kilometer voor de riem heeft, zou de 6 in principe onderhoudsvrij zijn (op de remblokjes en schijven na).

C!TY sport, het Chinese antwoord op de MSX

Net voor de lunch werden we getrakteerd op een mini slalom parcours waarover we met de 3e ZEEHO creatie mochten vlammen. Deze C!TY SPORT werd ontwikkeld met het beeld van grotere moto’s in het achterhoofd. Het aluminium frame, de voorpoten met een grote veerweg, wave brake disks en een breed stuur geven je niet de indruk dat je op een 45Km/h machine zit. Dat we met een setje baanbanden over een gravelparcours gingen, maakte dat het eerder een rondje slip ’n slide werd dan een échte test van de rijkwaliteiten. Hoge funfactor dus, en daarmee zal hij ongetwijfeld in de smaak vallen bij het jonge volkje. Qua uitgebreide testrit, beperkten we ons dus eerder tot de praktischere scooters.

Conclusie

De grote Oosterse inhaalbeweging lijkt z’n vruchten af te werpen en de input van de ingenieurs van de Pierer-stal zorgt voor een hoger kwaliteitsniveau dan je doorgaans van een Chinees product verwacht. De bikes zien er funky uit en durven uiterlijk net dat tikje specialer te zijn dan de doorsnee scooter. Als stadsscooter is dit een heel degelijke machine en op echt grote fouten kunnen we geen van beide betrappen. Het vermogen is heel goed voor de prijs die je er voor betaalt en de rijervaring is dat ook. Ook naar z’n rechtstreekse concurrentie is hij goed gepositioneerd op de prijs/vermogens schaal. En het groeiende dealer netwerk maakt ook dat onderhoud of herstellingen geen kopzorgen mogen opleveren.

PRIJZEN (BE en NL zelfde)

Die prijzen zijn tot 01-07-2024

•   C!ty Sport 45km/h                    3499 €
•   AE6+ 45km/h 2 x accus's              4499 € 
•   AE8S+ 125cc equivalent               5499 €

Vanaf 01-07-2024 worden de prijzen ↓

•   C!ty Sport 45km/h                    3699 €
•   AE6+ 45km/h 2 x accus's              4999 €
•   AE8S+ 125cc equivalent               5999 €

De 8:
PRO:
*Sterk rempakket
*leuk vermogen
*design

Con
*zadel sensor
*bereik van 100Km
*beschermkappen eerder lomp/schadegevoelig

De 6:
PRO
*wendbaarheid
*software pakket
*opvallende snuit en verlichting

CON
*magere remmen
*beperkte snelheid voor die prijs (max 45)
*het keyless systeem staat nog niet helemaal op punt