QJMotor is een nieuwe naam in de Benelux motormarkt. De Chinese gigant brengt meteen tien verschillende modellen uit en onze man trok richting Nederland voor een eerste testrit. Daarbij gaat het van 125cc scooters tot een 700cc én 800cc Adventure en van een 800cc Supersport naar een 560cc V4 Chopper. Aan keuze dus alvast geen gebrek!
Tekst: Jonas Roosens
Foto’s: Target Press
De Geely groep, het is een naam die voor veel mensen niets zal betekenen. Maar als je weet dat in deze groep merken zoals Volvo, Smart, Polestar en Lotus zitten en ze een jaaromzet van $66 miljard draaien, begrijp je onmiddellijk dat dit geen klein grut is. Tijdens de voorbije EICMA motorbeurs in Italië stonden er maar liefst 37 verschillende motoren en scooters op hun stand van wel 800m2 groot. Uit dit gigantisch modelaanbod worden nu 10 motoren naar voor geschoven om de introductie van QJMotor in België en Nederland op gang te trappen. Wij trekken een dagje naar onze Noorderburen voor een eerste kennismaking en kregen er, naast een broodje kroket, een complete rijsttafel voor 10 personen voor de kiezen geworpen.
QJ Motor zet in op kwaliteitsonderdelen van Brembo en Marzocchi, naast scherpe prijzen.
Dat elk type motorrijder wel iets van spek voor z’n bek vindt bij QJMotor wordt ons onmiddellijk duidelijk wanneer we de uitgestalde testmotoren tegemoet wandelen. Een muntkleurige 125cc scooter, een appelblauw zeegroene 550cc tweecilinder naked, een 560cc V4 chopper, een koppel 700cc én 800cc 2-in-lijn touring motor en een knalrode 800cc viercilinder racer. U merkt het, aan stijl en variatie geen gebrek. En net omdat de keuzemogelijkheden zo groot zijn is vandaag vooral een kennismaking. QJMotor zet enerzijds in op een combo van hoge kwaliteit (Brembo, Marzocchi) maar ook op scherpe prijzen. Dit doen ze door op sommige vlakken de zaken heel basic te houden. Gas en koppeling met kabels, geen electronica of andere snufjes. Ook naar rijmodi of andere extra’s wordt het eenvoudig gehouden op alle modellen. Waar je een 800SX Touring (met standaard zadel en handvatverwarming, 3 koffers en valbeugels) al hebt voor €10.200, zou een gelijkaardig geconfigureerde Duitse of zelfs Japanse Adventure tweecilinder al gauw een kwart meer kosten. Toegegeven, of de Chinese producten binnen enkele jaren hun waarde even goed zullen behouden op de tweedehandsmarkt valt evenwel nog af te wachten.
Onze voorrijder loodst ons mee naar de mooie maar smalle baantjes in natuurpark De Biesbosch. Een ideaal parcours om de Adventures en V4 Chopper uit te proberen, en zelfs de SRK 800 RR supersport komt er lekker uit de voeten. Ik focus me vooral op die laatste en daarbij blinkt de volledig instelbare vering uit, naast een set goed bijtende Brembo’s. De tractiecontrole kan in stilstand ook uitgeschakeld worden indien zo gewenst en ook het motorblok komt koppelkrachtig voor de dag.
Doordat de motoren nog zeer nieuw waren en er slechts 300 kilometer op de teller van mijn SRK800 RR stond, merkte ik wel dat zowel motorblok als versnellingsbak nog wat inrijden kunnen gebruiken. Dat is vermoedelijk ook de reden waarom de versnellingsindicator niet altijd even precies was (een enkele keer liet ik de koppeling zogezegd los in neutraal en bleek hij nog in eerste te staan) en ook het gashendel had een beetje teveel speling naar mijn zin. Details die er uit zijn na een eerste onderhoud meer dan waarschijnlijk uit zijn, al geven we ze toch maar mee.
Naar vermogen toe blijft de SRK met 95 paardjes een beetje achter op de concurrentie, al is het prijskaartje ernaar en vormt het op de openbare weg geen probleem.
Wanneer we na de eerste fotoshoot verder rijden, heb ik eindelijk de tijd om de rijervaring in me op te nemen. De zitpositie is -zoals je kan verwachten van een racer- erg sportief te noemen. Zelf vind ik -met mijn metertje tachtig- dat de ergonomie aangenaam is, zowel de hoek van m’n knieën als de houding van m’n bovenlichaam zitten goed en in een normale, openbare weg-zithouding geloof ik dat enkele uren in het zadel geen straf zou zijn. Naar vermogen toe blijft de 800 RR toch wat achter op z’n concurrentie, met z’n 95 pk zit hij beduidend lager dan de 119 pk van een CBR600 of de 124 pk van een ZX-6R, en die hebben dan nog eens 200cc minder. Ook krijg je hier geen quickshifter of andere elektronische speelgoedjes/vangnetten, enkel een ABS en tractiecontrole. De prijs is natuurlijk niet voor niets zo scherp en laten we eerlijk zijn: dit zijn de enige rijhulpjes die je echt wilt op een supersport. Het enige wat we misschien wel hadden verlangd is een iets betere afwerking van de lak, want die blijkt wel heel krasgevoelig. Doe er dus zeker een tankbescherming bij.
Conclusie
Rest de vraag: wil je de SRK800RR nu in je garage? Het prijskaartje van €9.299 (€9.999 NL) en de dynamische looks suggereren alvast van wel. Hier draai je in de Dorpsstraat best wat koppen mee, en als zondags-speelgoed is dit een absolute aanrader. Niet alleen je portefeuille wordt er blij van, want dit ding biedt een leuke mix van sensaties , looks en toch ook nog voldoende rijcomfort. Ben je op zoek naar een competitieve racemachine voor op circuit? Dan zit je in een andere budgetklasse, waarbij je oftewel nog flink moet investeren in aftermarket spul, oftewel kijkt naar de merken die al langer actief zijn in het racen. Al doet dat niets af aan deze binnenkomer van QJ. Meer van dat aub!
Technische details
Vermogen
95pk
L x B x H
2070 x 790 x 1130
Wielbasis
1450 mm
Zadelhoogte
810 mm
Grondspeling
130 mm
Gewicht rijklaar
207 kg
Tankinhoud
16 L
Kleuren
Rood, Rood-Zwart