Yard Built ondergaat de ‘Iron Treatment’ met Moto di Ferro’s XV950 ‘Speed Iron’

Yamaha’s nieuwste Yard Built-creatie is een Italiaanse tracker van de hand van Moto di Ferro. Bouwer Marco Lugato wilde een minimalistisch design dat het pure vakmanschap van een metaalbewerker uitstraalt.

SpeedIron2

Marco reed al op zeer jonge leeftijd motor; eerst off-road en later als professioneel wegracer. Na een carrière in de racewereld, gevolgd door enkele jaren waarin hij in diverse werkplaatsen zijn vakmanschap fijnsleep, is in 2009 uiteindelijk Moto di Ferro (Iron Motorcycle) ontstaan als het ‘custom house’ waar Marco de motorfietsen van zijn dromen kon bouwen.

SpeedIron3

De samenwerking met Yard Built volgde nadat Marco bij Wheels & Waves productmanager Shun Miyazawa en marketingcoördinator Cristian Barelli van Yamaha Motor Europe ontmoette. Ze kletsten wat, wisselden ideeën uit en reden op elkaars motorfietsen, en daarna werden ze het snel eens over een samenwerking. Voor het project werd een XV950 gekozen en zodra deze was geleverd, kon het werk beginnen.

speediron1

“Toen we Marco in Biarritz spraken, werd al snel duidelijk dat we dezelfde passie en liefde voor motorfietsen koesteren”, aldus Cristian Barelli. “Een van de belangrijkste redenen voor ons om met Moto di Ferro te willen samenwerken, was dat Marco dit niet slechts beschouwt als een eenmalige machine, maar als een concept dat hij op basis van de XV950 voor meerdere klanten kan bouwen. Marco laat met de ‘Speed Iron’ op een extreme manier zien welke geweldige uitstraling de XV950 heeft en ik ben echt blij met het resultaat. De machine combineert een duidelijk Moto di Ferro- design met de eenvoud en prestaties van de XV950. Een prachtige machine die nog steeds veel rijplezier biedt en potentieel geschikt is voor een groot aantal Yamaha- rijders.”

SpeedIron4

Het concept van de ‘Speed Iron’ is terug te voeren op Marco’s passie voor snelheid. Hij wilde een motorfiets creëren die krachtige designkenmerken combineert met vloeiende lijnen. Brede banden vond hij belangrijk, maar dan wel met behoud van de rijeigenschappen. Deze brede banden zijn op prachtige Borrani-velgen gemonteerd en de voorvork is vervangen door een VMAX-vork.

Een handgemaakte aluminium tank en buddyseat verlagen het gewicht en zijn een mooie aanvulling op de handgemaakte aluminium zijpanelen. De voorwielremschijven zijn vergroot tot 320 mm en voorzien van remklauwen van de VMAX voor veel remvermogen. Een Acewell-kilometerteller voorziet de rijder van de gewenste informatie en een Arrow-uitlaat zorgt voor de soundtrack.

SpeedIron5

Het goede nieuws voor bezitters van een XV950 is dat Marco plannen heeft om diverse onderdelen van de ‘Speed Iron’ op de markt te brengen. Zo kan je je eigen Italiaanse custom creëren, of nog beter: je eigen XV950 door Marco laten customizen.

Ga voor meer informatie naar de website van Moto di Ferro: www.motodiferro.com

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts