Morgen begint de Intermot motorbeurs in Keulen. Terwijl de fabrikanten druk bezig zijn met de opbouw van hun standen, kunnen we al een gokje wagen over de nieuwe modellen. Sommige dingen zijn al langer bekend, andere motoren kregen een officiële teasercampagne en dan zijn er nog een aantal zaken waar we heel hard op hopen.

BMW
R1250GS
R1250RT
R1250R
R1250RS
R1250GSA
S1000RR
G310RR (?)
F800R (?)

De Duitsers stellen traditioneel hun belangrijkste nieuwe modellen voor in eigen land. Het merk kondigde reeds aan dat ze voor 2019 zouden uitpakken met negen nieuwe modellen, al is het niet uitgesloten dat ze nog een kleinigheidje bewaren voor de EICMA in Milaan volgende maand.

Het belangrijkste werd enkele dagen geleden immers al uitgebreid gepresenteerd, namelijk de nieuwe ‘Shiftcam’ technologie die het hele R1200 gamma vernieuwt. Tot nog toe zagen we een gloednieuwe R1250GS en de R1250RT, al mag je er zeker van zijn dat de R, RS en GS Adventure dezelfde kuur krijgen.


Een jaar na de eerste spypics wachten we ook geduldig op een nieuwe S1000RR die vermoedelijk de meeste updates van de HP4Race overneemt voor een lichter prijskaartje, hetzij met wat minder carbon en edelmetalen. Als we de beelden mogen geloven, zijn de ‘knipogende’ koplampen ook voltooid verleden tijd.

In navolging van een dikke SKR, lijkt een supersport op basis van de G310R niet uitgesloten. Dit model rijdt onder een andere merknaam al enige tijd rond in India en een transfer naar Europa lijkt een goedkope manier om ook dat segment aan te boren.

En dan zijn er nog enkele ouwe getrouwe modellen in de Beemer line-up die wel aan een update toe zijn. De F800R lijkt de eerste op de lijst die in een segment naast de KTM 790 Duke, Yamaha MT-09  of Triumph Street Triple een grondige make-over verdient.

Idem dito voor die andere BMW naked, de S1000R en zijn XR broertje, al lijkt het logischer dat deze jongens pas volgend jaar (na de introductie van de RR) worden bijgespijkerd. Tot slot zijn er al enige tijd geruchten over een BMW Cruiser en ook een nieuwe RNineT valt niet uit te sluiten.

Ducati
Scrambler Icon
Scrambler 1100 ‘Desert Sled’ (?)

De Italianen houden het grootste nieuws uiteraard voor de EICMA in eigen land, al presenteerden ze twee jaar geleden wel nieuwe Scramblers op de Intermot. Als ze die strategie behouden, zal het nieuwe Scrambler Icon model in Duitsland staan, maar we verwachten meer.

Sinds de introductie van de dikke Scrambler 1100 is er immers al sprake van een ‘Desert Sled’-uitvoering van deze machine. Meer grondspeling, noppenbandjes en de klassieke XT500-look in een Italiaans 1100cc pakket? Klinkt niet slecht.

Honda
CB650
CRF450L
CB500-gamma (?)

Van Honda weten we voorlopig slechts één ding: er komt een nieuwe CB650, mogelijks onder de noemer CB650R en die zal de Neo Sports Cafe trend volgen. Verwacht je dus aan een typische Honda viercilinder middenklasser die opgeleukt is met gebrusht aluminium en mogelijks ook enkele elektronische snufjes. Wat de komst van deze motor betekent voor de CBR650F? Geen idee.

De rode Japanners slagen er goed in om hun geheimen te bewaren, want verder hebben we enkel zekerheid over nieuwe kleurtjes voor de Africa Twin en de komst van een CRF450L enduro die we eerder al te zien kregen. We verwachten ook wel de nodige aanpassingen aan het CB500-gamma en nieuws voor de CTX700, maar eerlijk is eerlijk: het Honda gamma is zo ontzettend uitgebreid dat het quasi onmogelijk is om alle nieuwe details en kleurstellingen bij te houden.

De geruchtenmolen spreekt trouwens ook over een nieuwe CBR600RR, al zouden we er niet te hard op rekenen. Dit jaar toch nog niet.

Husqvarna
Svartpilen 701
Vitpilen 1301 Concept

“Simple. Progressive.” De Zweeds-Oostenrijkse bedrijfsslogan liegt er niet om en net zoals de vorige jaren verwachten we ons dus aan 1 nieuw model en 1 nieuw concept. Anno 2018 betekent dat een nieuwe 701 Svartpilen, de neo-retro flattracker die we vorig jaar als concept zagen, en een concept 1301-Vitpilen. We zijn erg benieuwd om te zien wat er gebeurt als je een KTM Superduke R kruist met zo’n Zweedse witte pijl.

Indian
FTR1200

Indian is ons al lang aan het plagen met het nieuws van een nieuwe flattracker-roadster, al kregen de Indianen het deksel op de neus. Eerder deze maand lekte een foto uit van de nieuwe FTR1200 en die doet verdacht veel denken aan een Monster 1200. De Flattrack-scène zal misschien ontgoocheld zijn, al krijgen we er in het slechtste geval een leuke retro-nakedbike bij, toch?

Kawasaki
ZX-10R, SE, RR
Ninja en Z125
Z400
ZX-6R

Veel sportief nieuws bij Kawasaki. In de eerste plek worden de nieuwe ZX-10’s (die MaxxMoto in primeur kon testen in Japan!) voorgesteld aan het grote publiek. Opvallender is echter de terugkomst van de ZX-6R waardoor we eindelijk opnieuw een toekomst zien voor het 600cc supersport segment. Wat ons betreft is dit dan ook al dé sportmotor van de beurzen – al zullen Aprilia en Ducati uiteraard hun best doen om dit in Italië met veel tralala te overtreffen.

Dat de Z300 een Z400 wordt, stond in de sterren geschreven sinds de komst van de Ninja 400 vorig jaar. Al zullen Kawa-dealers vooral blij zijn met twee nieuwe 125’s. De Ninja en Z125 boren een (vooral in België erg populair) segment aan waarin Kawasaki momenteel niets heeft.

KTM
790 Adventure R
Superduke GT Update
690 gamma update (?)

Vorig jaar groots aangekondigd, dit jaar in het echt: de 790 Adventure R. De Duke 790 heeft aardig wat potten gebroken dit jaar en we zien niet in waarom de Adventure-versie met hetzelfde paralleltwin motorblok dat niet zou doen.

Sterker nieuws is dat de 690 mono’s mogelijk ook een update krijgen in de vorm van het 701 Husqvarna motorblok. Meer pk’s en minder trillingen zouden van KTM’s eencilinder opnieuw een geduchte concurrent in de middenklasse maken. Verder lijkt het erop dat de Superduke GT één jaar na de komst van de Adventure 1290 ook zou profiteren van de technologische update met o.a. een groot kleurendashboard.

Suzuki
Katana 1000
GSX-S300 (?)

De teasercampagne kwam hier uitgebreid aan bod en het is dan ook geen nieuws meer dat Suzuki zal uitpakken met een spirituele opvolger voor de Katana 1100 uit de eighties. Verder zijn er een hoop geruchten over kleinere Gixxers, al vrezen we dat het bij geruchten zal blijven. Er zijn wel meerdere motoren binnen het gamma uit Hamamatsu die aan een update toe zijn, maar vooralsnog hebben we nergens concrete bewijzen van. Een GSX-S300 wordt ook getipt als mogelijk nieuw model.

Triumph
Scrambler 1200
Speed Twin (?)

Triumph pakte al vroeg uit met een teasercampagne over een Scrambler 1200 die het motorblok van de Thruxton  zou meekrijgen in een offroad-gericht rijwielgedeelte. Verder zijn er geruchten over eenzelfde aanpak voor de Street Twin die er zo een grote broer bijkrijgt.

Na de updates voor de Speed en Street triple zou het logisch zijn om eindelijk ook een nieuwe Daytona uit te brengen die rechtstreeks gelinkt is met de 2019 Moto2 racer, al ontkent Triumph dat gerucht met klem. Nog een jaartje wachten dus.

Yamaha
R125
T7 Ténéré
R3 update
Mini-Niken (?)

Yamaha lichtte al een tipje van de Intermot-sluier met nieuwe kleurstellingen voor het MT-gamma (meer nieuws later vandaag hierover) en een gloednieuwe R125 voor aspirant racepiloten. De grote aandacht gaat echter naar de T7 offroader op basis van het MT-07 motorblok. Deze motor moet de opvolger worden voor Yamaha’s legendarische middenklasse Ténéré’s, al blijft het maar de vraag of Yamaha die motor gaat opsparen voor de EICMA.

Verder denken we dat de R3 een grondige motorische update zal krijgen om competitiever te zijn in de WSS300 raceklasse en om op de weg ook mee te kunnen met de grotere Ninja 400 en Honda CBR500R.

Tot slot is er nog het interessante gerucht over een lichtere Leaning Multi-Wheeler oftewel een mini-Niken. De speciale driewieler kon ons eerder dit jaar fel bekoren en een uitvoering, of desnoods concept op basis van bijvoorbeeld het MT-07 blok, of waarom zelfs niet de TMAX, zou de LMW-technologie meteen een stuk toegankelijker maken voor een breed publiek.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts