Honda wil er in 2020 helemaal opnieuw staan in het WSBK. Klinkt nogal onrealistisch aangezien het merk de afgelopen twee jaar bijna uitsluitend negatief in het nieuws kwam. Maar als ‘s werelds grootste motorbouwer zegt dat het iets wil, dan kan je het maar beter serieus nemen.

Een geflopte Fireblade, de relatiebreuk met Ten Kate, motoren die veel te laat klaar zijn en enkele jaren zonder roem – met uitzondering van een overwinning in de regen door wijlen Nicky Hayden. Dat is de weinig kleurrijke samenvatting van Honda’s recente geschiedenis in het WSBK. Terwijl het merk met Marc Marquez kampioenschapstitels aan elkaar blijft rijgen in de MotoGP, krijgt Honda in het WSBK geen voet aan grond, al gaan ze dat in 2020 anders aanpakken.

Geen Ten Kate? Geen probleem

In de lage landen werd er uitvoerig bericht over HRC’s breuk met Ten Kate en de overstap naar Moriwaki Althea. Nochtans geen onlogische zet voor de Japanners die nu een partner hebben die dichter bij huis zit en ook al successen scoorde in de 8 uren race op Suzuka en in het All Japan Superbike Championship. De reputatie van Althea is ook welbekend en daarmee is er ook een ideale Europese partner aan boord. Hoewel we in 2019 geen mirakels konden verwachten, wil Big Red er in 2020 helemaal staan met 2 belangrijke aanpassingen.

De eerste en belangrijkste stap is het bouwen van een nieuwe homologatie-superbike. Net zoals in het artikel over Kawasaki dat u eerder deze week kon lezen, mikt Honda op een exclusieve motor die net binnen de WSBK-regeltjes valt zoals de Ducati V4R (Oplage van 500 stuks, prijskaartje van max. 40.000 euro). Het doel is eenvoudig: beter presteren dan de geschatte 240pk bij 16.000 toeren van de V4R.

Vaarwel 2008 ‘Blade, hallo homologatie-special!

De huidige Fireblade – die qua techniek nog steeds voortborduurt op het ’08 model – zou eindelijk aan de kant geschoven worden voor een motor met variabele kleptiming. Het verschil met BMW’s Shiftcam is echter dat Honda reeds een patent indiende voor variabele kleptiming van zowel de in- als uitlaatkleppen (t.o.v. enkel op de inlaatkleppen).

Enige scepsis is wel aan de orde: Honda belooft al meer dan tien jaar een ‘nee plus ultra’ Superbike, net zoals die ook aan Nicky Hayden en Stefan Bradl belooft werd toen het Red Bull WSBK-team oorspronkelijk opgezet werd.

Nieuw talent uit MotoGP

Daarom is er ook een tweede stap in Honda’s plan voor 2020: De MotoGP-paddock afschuimen in de zoektocht naar nieuwe WSBK-piloten. De huidige piloten (Ryuichi Kiyonari en Leon Camier) stamden af van deals die gesloten werden vooraleer Honda met Althea Moriwaki in zee ging voor het WSBK. Camier’s contract loopt eind dit jaar af, maar Kiyonari is nog aan boord tot eind 2020. Hoewel Kiyonari’s glorieperiode eventjes voorbij is, blijft hij wel de snelste Japanse rijder na Takaaki Nakagami die in het Japans kan communiceren met de ingenieurs. Een ideale ontwikkelingsrijder dus.

Aangezien de grootste talenten in het WSBK allemaal of bijna allemaal reeds een contract hebben voor 2020, houdt Honda momenteel de MotoGP-paddock van dichtbij in de gaten. Het merk heeft aangegeven dat Camier wel een goede nummer 2 kan zijn, met Kiyonari als testrijder en een meer ervaren/succesrijke piloot op nummer 1. Wie dat moet worden, is voorlopig nog koffiedik kijken.

Via Speedweek.

This image has an empty alt attribute; its file name is 6228_kaw_z900_fb_post_900x900.jpg

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.


About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply