Dit weekend trekt het WorldSBK seizoen zich op gang in Philip Island. Tijd dus om een overzicht te geven van de rijders en de belangrijkste verschuivingen binnen de teams op de starting grid van de 2020 MOTUL FIM Superbike World Championship.
Kawasaki Racing Team WorldSBK
Regerend wereldkampioen Jonathan Rea krijgt een nieuwe teamgenoot, de derde al op evenveel seizoenen. Bij Kawasaki wisten ze Alex Lowes, de nummer drie van vorig jaar, te strikken voor het tweede zitje.
Team HRC
Zoals we al wisten, scheiden de wegen van Ducati en de nummer twee van vorig jaar, Álvaro Bautista. De Spanjaard tekende bij Honda en mag dit seizoen de terugkeer van Team HRC naar de WorldSBK leiden op de nieuwe CBR1000RR, naast Leon Haslam. Daarmee heeft Honda meteen het meest ervaren team op de grid.
Takumi Takahashi, die eerst nog getipt werd als een van de fabriekspiloten, viel uiteindelijk uit de boot nadat Honda koos voor Haslam. Takahashi wordt wel weer opgevist door het nieuwe Honda satellietteam van MIE Racing.
ARUBA.IT Racing – Ducati team
Bij Ducati is Chaz Davies ondertussen een vaste waarde. Hij rijdt dit jaar al voor het zevende seizoen op rij voor het Italiaanse merk. Als teamgenoot krijgt hij Scott Redding naast zich die zijn debuut maakt in de WorldSBK, na vorig jaar de titel te pakken in het Britse Superbike kampioenschap. Redding mag dan een ‘rookie’ zijn in de WorldSBK, hij komt met een duidelijk doel en windt daar geen doekjes om: hij wil de WK-titel heroveren voor Ducati. Dat het menens is, blijkt al uit de snelle tijden die hij liet opmeten tijdens de testen dit voorjaar.
PATA Yamaha Official WorldSBK Team
Een van de piloten waar we wel wat van verwachten dit seizoen is Topak Razgatlioglu. Hij verbrak zijn jarenlange samenwerking met Kawasaki. Reden daarvoor: de nogal beschamende 8 Uren van Suzuka waar de Turk, ondanks zijn snelle tijden in de oefensessies, de volle 8 uur van de zijlijn mocht toekijken. Razgatlioglu stapte over naar het Yamaha fabrieksteam waar hij, samen met teamgenoot Michael van der Mark aan de slag mag op een gloednieuwe YZF R1.
BMW Motorrad WorldSBK
BMW sluit het rijtje fabrieksteams af. Ook dit jaar vinden we Tom Sykes in het BMW Motorrad WorldSBK team. Zijn nieuwe teamgenoot wordt Eugene Laverty.
De rest van de grid
Leon Camier vervangt Michael Ruben Rinaldi op de Ducati V4 R van Barni Racing Team. Rinaldi zelf verhuist naar de Ducati van Team GOELEVEN.
Kawasaki Puccetti Racing, vorig jaar nog het beste onafhankelijke team, vervangt de vertrekkende Razgatlioglu met Xavi Forès. Tijdens zijn laatste seizoen in het WSBK werd Flores nog bekroond als beste privé-piloot met Barni Racing, waarna hij twee seizoenen in het BSB bivakkeerde. Maar nu is hij terug op de Kawasaki.
Verder zien we nog Loriz Baz op de Yamaha van het Ten Kate Racing team. Baz liet vorig seizoen al veelbelovende dingen zien. Benieuwd of hij dit jaar die lijn kan doortrekken.
Sandro Cortese, ex-Moto3 en WorldSSP wereldkampioen en vorig jaar nog bij GRT Yamaha, zat lang zonder contract, maar heeft dan uiteindelijk toch nog een zitje te pakken op de Kawasaki van Team Pedercini Racing.
GRT Yamaha WorldSBK Junior Team, het tweede Yamaha satellietteam, is tenslotte nog eentje om in de gaten te houden, met twee veelbelovende rookies aan boord: World Supersport runner-up Federico Caricasulo en de Amerikaanse sensatie Garrett Gerloff.
Het WorldSBK-seizoen start dit weekend in Australië met de Yamaha Finance Australian Round op Philip Island. De volledige kalender vind je hier.
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.