Honda’s Africa Twin is klaar voor het echte offroad avontuur in 2018. De Africa Twin Adventure Sports heeft meer veerweg, een actieradius van meer dan 500km, meer grondspeling en een hogere zit. Verder kreeg de motor een Ride-by-Wire systeem met 3 rijmodi, tractiecontrole, verwarmde handvaten, aangepast kuipwerk en last but nog least: een cool 30th anniversary kleurtje.

Yep, de Africa Twin viert zijn dertigste verjaardag, maar bouwt nog steeds op het principe van een goeie balans tussen kracht en gewicht. Voor 2018 krijgen zowel de gewone AT, als de DCT-versie een resem updates, terwijl de Africa Twin Adventure Sports echt wel het nieuws van de dag is.

Go Anywhere

Als je de Adventure Sports en de gewone AT naast elkaar zet, dan valt het hogere profiel van de AS meteen op. Er is meer windbescherming, een betere motorbescherming en ook de zijdelingse uitlaatpijp is net een tikkeltje anders. Verder merken we op dat er 5,4 liter extra naft in de tank kan, goed voor meer dan 500km (!) rijplezier. Verwarmde handvatjes en een extra 12V-oplader maken de Adventure Sports af, maar dus geen cruise controle, waarop sommigen wel speculeerden.

 

Verder is er nog het zadel met een platter profiel dat nu op 900 of 920 mm van de grond hangt. Een ander extraatje is de Emergency Stop Signal Function, oftewel de knipperlichten die automatisch gaan branden bij een noodstop. Die knipperlichten gaan voortaan trouwens ook automatisch uit na de bocht.

Uitrusting

De Adventure Sports beschikt net als de CRF450R Rally over een 21-duimswiel vooraan, met een 18-duimer achteraan. Beide beschikken over RVS spaken en zijn omschoeid met rubber in de maten 90/90-21 en 150/70-18. Meer technische info vind je in de fiche hieronder, al vermeld ik wel nog graag dat er Continental noppenbandjes af fabriek beschikbaar zullen zijn met een snelheidsrating tot 160 km/u  …en rapper zal ook wel gaan zekers?

Tot slot lezen we in de perskit nog dat er ook een quickshifter beschikbaar zal zijn als optie, maar het is onduidelijk of dit enkel voor het opschakelen, dan wel voor op+afschakelen zal zijn. De Accessoireslijst bestaat momenteel uit die quickshifter, een DCT foot shifter, mistlampen, toertassen, een alarmsysteem, een middenbok, twee lagere zadels, een tanktas en een bodemplaat (we vermoeden dat dit laatste een extra stevige bodemplaat is, en dat er ook standaard eentje gemonteerd zit.)

     

ENGINE
Type  

Liquid-cooled 4-stroke 8-valve parallel twin with 270° crank and uni-cam

 

Displacement 998cm3
Bore & Stroke 92.0 x 75.1mm
Max. Power Output 70kW/7,500rpm (95/1/EC)
Max. Torque 99Nm/6,000rpm (95/1/EC)
FUEL SYSTEM
Fuel Capacity 24.2 litres
Fuel consumption (WMTC mode) MT: 21.7 km/l (WMTC)
DCT: 21.8 km/l (WMTC)
DRIVETRAIN
Clutch MT: Wet, multiplate with coil springs, Aluminium Cam Assist and Slipper clutch

DCT: 2 Wet multiple clutches

Gearbox / Transmission Type Constant mesh 6-speed MT / 6-speed DCT with on and off-road riding modes
Final Drive O-ring sealed chain
FRAME
Type Steel semi-double cradle type with high-tensile strength steel rear subframe
CHASSIS
Dimensions (L x W x H) 2,340 x 930 x 1,570mm
Wheelbase 1,580mm
Seat Height (STD position / Low position) 900/920mm
Ground Clearance 270mm
Kerb Weight 243 kg (MT), 253kg (DCT)
Turning Radius 2.6m
SUSPENSION
Suspension (front)  

Showa 45mm cartridge-type inverted telescopic fork with hydraulic dial-style preload and damping (compression & rebound) adjuster, 252mm stroke, 224mm axle travel

 

Suspension (rear)  

Monoblock cast aluminium swing arm with Pro-Link with gas-charged damper, hydraulic dial-style preload adjuster and rebound damping adjustment, 240 mm rear wheel travel, 101 mm stroke

WHEELS
Wheels Front Wire spoke with aluminium rim
Wheels Rear Wire spoke with aluminium rim
Rim Size Front 21M/C x MT2.15
Rim Size Rear 18M/C x MT4.00
Tyres Front 90/90-21 tube type
Tyres Rear 150/70-R18 tube type
BRAKES
ABS system type 2-Channel with rear ABS off switch
Type Front  

310mm dual wave floating hydraulic disc with aluminium hub and radial fit 4-piston calipers and sintered metal pads

 

Type Rear  

256mm wave hydraulic disc with 1-piston caliper and sintered metal pads. Also Lever-Lock Type Parking Brake System on DCT model with additional slide type 1-piston caliper

 

INSTRUMENTS & ELECTRICS
Instruments  

Rally style negative LCD instrument display including: Riding Modes, Speedometer, Tachometer, Fuel, Gear position, ABS, HSTC, Odometer, Trip and Clock

 

Headlight Dual LED (1 High/1 Low)
Taillight LED
Indicators LED

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts