- De grootse update van de CB1000R is voor Honda meteen het teken om ook de kleine CB’s te updaten. De CB125R en CB300R kregen dezelfde neo retro look als hun grote broer en bewijzen daarmee dat niet alle kleine motoren puur voor de groeimarkten gemaakt zijn.
Zowel de 125 als de 300 zijn erg moderne baasjes die ondanks hun kleine longinhoud toch beschikken over een 41mm USD voorvork, een radiale vierzuigerremklauw en een instelbare monoshock achteraan. Verder hebben ze beide nog hi-tech details als full LED verlichting, een LCD dashboard en zelfs een hoogwaardig ABS dat zijn info krijgt van een Inertial Measurement Unit (zeg maar een computerprocessor, zoals we dit tot nog toe enkel zagen op superbikes).
Kortom: Honda brengt lichte motoren naar een hoger niveau. Zeker op vlak van technologie. De enige vraag (die we pas binnenkort kunnen beantwoorden) blijft: Wat moet dat kosten? Als het prijskaartje betaalbaar blijft, voorspellen we een succes voor Big Red.
Honda CB125R
ENGINE | |
Type | Liquid-cooled 4-stroke 2-valve SOHC single cylinder |
Engine Displacement (cm³) | 125cc |
No. of Valves per Cylinder | 2 |
Bore and Stroke (mm) | 58mm x 47.2mm |
Compression Ratio | 11.0:1 |
Max. Power Output | 9.8kw/10000rpm |
Max. Torque | 10Nm/8000rpm |
Oil Capacity | 1.3L |
FUEL SYSTEM | |
Carburation | PGM-FI electronic fuel injection |
Fuel Tank Capacity | 10.1L |
Fuel Consumption | 48.4km/L (WMTC Mode) |
ELECTRICAL SYSTEM | |
Starter | Electric |
Battery Capacity | YTZ6V 12V 5Ah MF |
ACG Output | 250W/5000rpm |
DRIVETRAIN | |
Clutch Type | Wet, multiplate with coil springs |
Transmission Type | 6-speed |
Final Drive | O-ring sealed chain |
FRAME | |
Type | Inner Pivot Diamond Frame |
CHASSIS | |
Dimensions (LxWxH) | 2015mm x 820mm x 1055mm |
Wheelbase | 1345mm |
Caster Angle | 24.2º |
Trail | 90.2mm |
Seat Height | 816mm |
Ground Clearance | 140mm |
Kerb Weight | 126kg |
Turning radius | 2.3m |
SUSPENSION | |
Type Front | 41mm telescopic inverted fork |
Type Rear | Single-damper |
WHEELS | |
Rim Size Front | 17M/C x MT3.00 |
Rim Size Rear | 17M/C x MT4.00 |
Tyres Front | 110/70R17M/C 54H |
Tyres Rear | 150/60R17M/C 66H |
BRAKES | |
ABS System Type | Front & rear independent ABS with IMU |
INSTRUMENTS & ELECTRICS | |
Instruments | LCD Display |
Headlight | Lo:13W Hi: 8.8W (LED) |
Taillight | Stop: 2.5W Tail: 0.4W (LED) |
CB300R

ENGINE | |
Type | Liquid-cooled single cylinder |
Engine Displacement (cm³) | 286cc |
Bore and Stroke (mm) | 76mm x 63mm |
Compression Ratio | 10.7:1 |
Max. Power Output | 23.1kw/8500rpm |
Max. Torque | 27.5Nm/7,500rpm |
Oil Capacity | 1.8L/1.5L |
FUEL SYSTEM | |
Carburation | PGM-FI |
Fuel Tank Capacity | 10.0L |
Fuel consumption | 30.2km/litre |
ELECTRICAL SYSTEM | |
Starter | Electric |
Battery Capacity | 12V-7AH |
ACG Output | 318W |
DRIVETRAIN | |
Clutch Type | Wet, multiplate hydraulic clutch |
Transmission Type | 6-speed |
Final Drive | Chain |
FRAME | |
Type | Steel diamond frame |
CHASSIS | |
Dimensions (LxWxH) | 2012mm x 802mm x 1052mm |
Wheelbase | 1352mm |
Caster Angle | 24º |
Seat Height | 799mm |
Ground Clearance | 151mm |
Kerb Weight | 143kg |
Turning radius | 2.3m |
SUSPENSION | |
Type Front | 41mm telescopic fork, 130mm stroke |
Type Rear | Monoshock damper, Pro-Link swingarm, 107mm travel |
WHEELS | |
Rim Size Front | 17inch |
Rim Size Rear | 17inch |
Tyres Front | 110/70R17M/C 54H |
Tyres Rear | 150/60R17M/C 65H |
BRAKES | |
ABS System Type | 2 channel with IMU |
Front | 296mm hubless floating disc with radial-mount Nissin 4-piston caliper |
Rear | 220mm disc with single piston caliper |
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.