Ducati Panigale V4: Full Photogallery!

Ducati presenteerde gisterenavond haar nieuwe 2018-modellen, waaronder ook een nieuwe V4 superbike. De Panigale V4 treedt in de voetsporen van de 916, 999, 1098, 1198, Panigale 1199 en Panigale 1299, al doet de nieuwe Duc dat voor het eerst zonder L-twin motor. Het soort van heiligschennis dat rap vergeten wordt als we het pk-cijfer van 214 (en 226 met tuning uitlaat) gepresenteerd kregen.

Toch is het net het V4 motorblok dat de sleutel moet worden tot Ducati’s toekomst, niet in het minst omdat het een ander framedesign toelaat. OK, het idee van een ‘frameless’ motorfiets bleef behouden, al zijn er serieuze verschillen met de vorige Panigale.

Nieuwe motor, nieuw frame

De Panigale V4 leunt dichter aan naar de Desmosedici MotoGP, met een ‘front frame’ dat veel langer werd en dat ook meer trekt op dat van de superbikes van andere merken. Hierdoor konden de carters dunner uitgevoerd worden, en zou de handelbaarheid van de motor moeten verbeteren (een veelbesproken punt van de vorige Panigale).

Die dunnere carters zijn ongetwijfeld één van de belangrijkste redenen voor het relatief lage gewicht van het V4 motorblok t.o.v. de Superquadro L-twin motor. Achter de motor zien we dan weer een gietalu subframe, en op de Speciale zelfs een smeedmagnesium subframe. Niet kwijlen op je toetsenbord aub.

Tot slot benadrukken we nog eens het belang van de nieuwe 200/60ZR17 Pirelli achterband die rechtstreeks uit het WSBK lijkt te komen. Een klasse waar de V4 niet kan in meedoen omwille van 103 cc te veel cilinderinhoud – meteen een hint naar een WSBK-Spec R versie volgend jaar?. De 200 achterband moet alle pk’s nog beter aan de grond krijgen, met hulp van het Bosch IMU.

Anyways, genoeg gepraat. Geniet van de foto’s! (Klikken voor full res, laadtijd kan even duren gezien het formaat van de foto’s…)

                                                                 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.