Nadat u hier vorige week als eerste kon lezen over mogelijke problemen met de voorvork van BMW’s populaire R1200GS, organiseert het merk nu toch een officiële terugroepactie. BMW wil hiermee het engagement naar de GS-rijders versterken.

Het Duitse merk verandert het geweer van schouder, want aanvankelijk was er enkel sprake van een ‘service action’ waarbij de GS’en enkel bij de gewone onderhoudsbeurten nagekeken werden op mogelijke speling aan de voorvork.

“Geen gevaar voor de veiligheid”

De Beiers benadrukken wel nog steeds dat er geen gevaar is voor de veiligheid van de berijder en dat de speling op de voorvork enkel veroorzaakt kan worden door extreem gebruik. De reden waarom er eerst enkel een ‘service action’ gepland was en nu een terugroepactie, is volgens BMW Belux voornamelijk omwille van de ongerustheid bij sommige eigenaars nadat het bericht uitgesproken in de pers kwam.

De oplossing die gebruikt wordt om de voorvork aan te passen is trouwens identiek aan diegene die werd voorgesteld tijdens de service actie, namelijk een extra drukring die voorzien wordt aan de buitenzijde van de vorkpoot. De nieuwe motoren die van de band rollen, krijgen geen extra ring, al wordt de plug op het uiteinde van de vorkpoot over de hele lijn vastgedrukt. Op de nieuwe GS’en zien we dus een cirkelvormige drukring, t.o.v. de vijf drukpunten die van 2013 tot 19 juni 2017 gebruikt werden.

Doe zelf de Safety Check

Beschikt u zelf over een watergekoelde BMW R1200GS, dan kan u via  de Safety check op http://www.bmw-motorrad.be controleren of u binnenkort ook naar de dealer mag.

Het officiële bericht van BMW Belux:

BMW Motorrad heeft beslist de service actie uit te breiden naar een terugroepactie. Alle klanten mogen een oproepingsbrief verwachten waarbij zij verzocht worden hun motor voor inspectie aan te bieden. Klanten kunnen op http://www.bmw-motorrad.be via de Safety Check vandaag zelf kijken of hun motor betrokken is en in dat geval contact opnemen met hun concessiehouder voor een eerste visuele controle.

De technische oplossing zélf blijft behouden, alleen zullen we nu standaard ook voor motorfietsen waar géén probleem gemeten is, de oplossing met debinnenpootbussen implementeren. Voor onze Belgische en Luxemburgse klanten is er geen probleem om na deze visuele controle van hun BMW R 1200 GS of BMW R 1200 GS Adventure te blijven verder rijden in afwachting van de upgrade van de binnenpootbussen.

Tests hebben uitgewezen dat er onder normale rijomstandigheden geen problemen kunnen ontstaan. De enkele vastgestelde problemen, zijn enkel vastgesteld op motorfietsen die in uiterst extreme off-road toepassingen gebruikt werden, toepassingen die quasi onbestaande zijn in onze markt. De standaardupgrade gebeurt omdat er net als bij ons in meerdere landen ongeruste klanten zijn en we dit signaal samen hebben doorgegeven aan ons  hoofdkantoor. We willen op deze manier ons engagement naar de BMW GS rijders herbevestigen. Een controle en aanpassingen duren niet lang en de kosten hiervoor worden steeds ten laste genomen door BMW Motorrad.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts