Belangrijke productiefout BMW R1200GS (Bis)

– UPDATE 7/06: BMW roept R1200GS toch terug

Gisterenavond kon u hier een bericht lezen over een productiefout en bijhorende terugroepactie van BMW Zuid-Afrika. Voorlopig is het nog eventjes wachten op een officiële reactie van BMW Belux( UPDATE – reactie onderaan toegevoegd), al kregen we van een aandachtige lezer (Merci John Berghmans!) wel een officieel document van BMW Australië doorgespeeld dat u onderaan dit artikel integraal kan lezen.

Hieruit kunnen we opmaken dat er op 20 juni (vorige dinsdag) een service campaign werd opgestart met de naam ‘checking fixed fork tube’ die handelt over voorgenoemd probleem met de speling op het uiteinde van de vorkpoot.

Indien deze signalen niet opgemerkt worden, kan de plug volledig loskomen waardoor kritieke rijomstandigheden niet uitgesloten worden.”

Het probleem wordt door BMW als volgt omschreven: “BMW Motorrad heeft tijdens observaties in het dagelijks gebruik vastgesteld dat de gefixeerde vorkpoot van voorgenoemde modellen (R1200GS, R1200GSA) kan beschadigd worden door ongebruikelijke incidenten die zorgen voor hoge stress, zonder dat de gebruiker de schade opmerkt. b.v. door  het rijden door diepe putten zonder de snelheid aan te passen. Schade aan de voorvelg is niet ongebruikelijk in deze gevallen, maar niet noodzakelijk aanwezig. Potentiële schade voorafgaand aan het falen van de gefixeerde vorkpoot manifesteert zichzelf in speling tussen de buis en de onder druk aangebrachte top seal plugs. Bij controle moet de rubberen pakking onderaan de plug helemaal naar beneden gedrukt zijn.

Indien deze plug loskomt, kan de speling vergroten door langdurige gebruik met hoge stress. Dit leidt gewoonlijk tot olieverlies, een klappend geluid en een steeds minder precieze besturing. Indien deze signalen niet opgemerkt worden, kan de plug volledig loskomen waardoor kritieke rijomstandigheden niet uitgesloten worden.”

Voorlopig geen sluitende oplossing voor motoren van 2013-juni 2017

Het document vermeldt verder dat alle motoren gebouwd vanaf 19 juni 2017 – vorige week dus – uitgerust zullen worden met geoptimaliseerde vorkpoten. Erg opmerkelijk is dat we in dit document ook lezen dat deze aangepast vorkpoten wel in massaproductie zullen gaan, maar dat ze voorlopig enkel gebruikt worden voor de nieuwe modellen. Vermoedelijk zullen rijders met een GS van 2013-2017 verdergeholpen worden met een controle van de plug en indien er speling is, een nieuwe plug. Of BMW later ook met een sluitende oplossing zal komen voor deze rijders is nog maar zeer de vraag.

Hou deze pagina in de gaten voor verdere updates. (geschreven 26/6 8u40)

 

Het volledige document vind je ook terug via deze link van de Australische BMW-club.

(Update 26/6, 18u)
Na een telefonisch contact met BMW Belux, heeft het PR-team onderstaand statement uitgevaardigd. De problemen die aangehaald werden in bovenstaand en het voorafgaande artikel werden niet ontkend, al benadrukt BMW wel -net zoals BMW Zuid-Afrika –  dat het een probleem is dat enkel en alleen voorkomt bij extreem gebruik. Opvallend is wel dat het onderdeel in kwestie (het gewricht bovenaan de centrale veerpoot) niét vervangen wordt. Op de motoren geproduceerd na 19/06/2017 vinden we wél een ander onderdeel terug. Toch benadrukt BMW Belux dat deze service actie ‘geen veiligheid gebonden actie’ is.
“Zoals telefonisch vermeld, is BMW Motorrad momenteel bezig met een serviceactie in verband met de voorvork van de BMW R 1200 GS en BMW R 1200 GSAdventure. Het betreft hier een vrijwillige serviceactie die in onze markt wordt uitgevoerd tijdens de normale onderhoudsintervallen en die wordt ingepland tijdens het normaal voorziene onderhoudsschema van de motorfiets. De klant dient hiervoor niet specifiek eerder langs te komen, wat wel het geval zou zijn mocht het een terugroepactie betreffen. Deze service actie betreft geen veiligheid gebonden actie, er geen enkele sprake van levensgevaar voor de bestuurder noch zijn passagier. De enkele vastgestelde problemen, zijn enkel vastgesteld op motorfietsen die in uiterst extreme off-road toepassingen gebruikt werden, toepassingen die quasi onbestaande zijn in onze markt. Tests hebben uitgewezen dat er onder normale rijomstandigheden geen problemen kunnen ontstaan. Een grondige controle en eventuele aanpassingen gebeuren tijdens de normale onderhoudscyclus, eventuele aanpassingen duren niet lang en de desgevallende kosten hiervoor worden steeds ten laste genomen door BMW Motorrad.”

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.