– UPDATE 7/06: BMW roept R1200GS toch terug
Gisterenavond kon u hier een bericht lezen over een productiefout en bijhorende terugroepactie van BMW Zuid-Afrika. Voorlopig is het nog eventjes wachten op een officiële reactie van BMW Belux( UPDATE – reactie onderaan toegevoegd), al kregen we van een aandachtige lezer (Merci John Berghmans!) wel een officieel document van BMW Australië doorgespeeld dat u onderaan dit artikel integraal kan lezen.
Hieruit kunnen we opmaken dat er op 20 juni (vorige dinsdag) een service campaign werd opgestart met de naam ‘checking fixed fork tube’ die handelt over voorgenoemd probleem met de speling op het uiteinde van de vorkpoot.
“Indien deze signalen niet opgemerkt worden, kan de plug volledig loskomen waardoor kritieke rijomstandigheden niet uitgesloten worden.”
Het probleem wordt door BMW als volgt omschreven: “BMW Motorrad heeft tijdens observaties in het dagelijks gebruik vastgesteld dat de gefixeerde vorkpoot van voorgenoemde modellen (R1200GS, R1200GSA) kan beschadigd worden door ongebruikelijke incidenten die zorgen voor hoge stress, zonder dat de gebruiker de schade opmerkt. b.v. door het rijden door diepe putten zonder de snelheid aan te passen. Schade aan de voorvelg is niet ongebruikelijk in deze gevallen, maar niet noodzakelijk aanwezig. Potentiële schade voorafgaand aan het falen van de gefixeerde vorkpoot manifesteert zichzelf in speling tussen de buis en de onder druk aangebrachte top seal plugs. Bij controle moet de rubberen pakking onderaan de plug helemaal naar beneden gedrukt zijn.
Indien deze plug loskomt, kan de speling vergroten door langdurige gebruik met hoge stress. Dit leidt gewoonlijk tot olieverlies, een klappend geluid en een steeds minder precieze besturing. Indien deze signalen niet opgemerkt worden, kan de plug volledig loskomen waardoor kritieke rijomstandigheden niet uitgesloten worden.”
Voorlopig geen sluitende oplossing voor motoren van 2013-juni 2017
Het document vermeldt verder dat alle motoren gebouwd vanaf 19 juni 2017 – vorige week dus – uitgerust zullen worden met geoptimaliseerde vorkpoten. Erg opmerkelijk is dat we in dit document ook lezen dat deze aangepast vorkpoten wel in massaproductie zullen gaan, maar dat ze voorlopig enkel gebruikt worden voor de nieuwe modellen. Vermoedelijk zullen rijders met een GS van 2013-2017 verdergeholpen worden met een controle van de plug en indien er speling is, een nieuwe plug. Of BMW later ook met een sluitende oplossing zal komen voor deze rijders is nog maar zeer de vraag.
Hou deze pagina in de gaten voor verdere updates. (geschreven 26/6 8u40)
Het volledige document vind je ook terug via deze link van de Australische BMW-club.
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.