Snelheidsrecords met vintage motoren. Je hebt er een paar speciale karaktertrekjes voor nodig: het genie van een ruimtevaartingenieur, de durf van een stuntman en de creativiteit van een advocaat om de regels naar je hand te zetten. Maar boven alles moet je vooral heel erg koppig zijn. De Amerikaan Alp Sungurtekin is in het dagelijkse leven industrieel ingenieur, maar hij heeft wel alle karakteristieken hier opgesomd als het om zijn hobby gaat. Hij is er bovendien vast van overtuigd dat hij met zijn Triumph van voor 1956 door de 200mph (een slordige 322 km/u) barrière zal gaan.

Alles aan de Target 200 (what’s in a name?) is zelf gebouwd, van het aangepaste motorblok en het frame tot het alu kuipwerk. Alp is hiermee niet aan zijn proefstuk toe. In zijn kleine garage in Sun Valley, Californië, bouwde hij in het verleden meerdere motoren. Zo is hij met zijn vorige motor, de A-bike, recordhouder het vintage klassement met een pittige 175 km/u.

Met de Target 200 wil hij nog een stapje verder. Daarvoor zijn er uiteraard wel een paar drastische aanpassingen nodig. Het Triumph motorblok voor de Target 200 was in een vorig leven een luchtgekoelde 650cc van voor 1956. Alp heeft er nu een ‘brandstofgekoeld’ exemplaar van gemaakt, met een nitro-methaanmengeling in een verhouding van 90% of meer nitro. Er is ook een ‘total loss’ oliesysteem, waarbij olie eenvoudig door de motor stroomt in plaats van te circuleren, en een dubbel brandstof systeem.

Ook de cilinderkop werd behoorlijk aangepast, maar de meest opvallende wijziging is wel de 180 graden draaiing, waardoor de inlaat vooraan komt te zitten en de uitlaatpijpen achteraan waardoor ze tussen de dijen van Alp door lopen wanneer hij de motor bestuurt. Het resultaat is een origineel 33pk motorblok dat nu zo maar even 150pk uitbraakt. Pretty impressive voor zo’n ouwe tante.

Om een degelijke kans te maken om die magische 200mph te doorbreken is aerodynamica van cruciaal belang. Alp besteedde dan ook veel aandacht aan het volledig handgemaakte alu kuipwerk en gooide daar nog een paar eigenaardigheidjes tussen.

Volgens de regels moet de piloot zichtbaar zijn van opzij, enkel handen en voorarmen mogen achter het kuipwerk zitten. Alp creëerde daarom een perfect gevormde uitsparing in het kuipwerk waarbij de piloot in foetushouding volledig zichtbaar op z’n knieën zit. Aangezien de schouders het breedste punt zijn, vond hij ook daar een oplossing voor door de clip-ons een verschillende lengte te geven. Het ziet er heel erg vreemd uit maar het zorgt ervoor dat Alp z’n schouders in een hoek kan houden als hij rijdt en het werkt perfect vanuit aerodynamisch standpunt.

Een andere regel verbiedt een vast voorspatbord dat het wiel helemaal omvat. Ook daar vond Alp een oplossing voor in de vorm van wat hij de Flex Fender™ noemt, een flexibel voorspatbord dat los staat van het kuipwerk maar het wel overlapt en dat met het wiel mee draait. Perfect volgens de regels.

Bij een eerste bezoek aan de Bonneville zoutvlakte met de Target 200 bleken het frame en kuipwerk perfect te werken, met een topsnelheid van 170mph en een officiëel geklokte snelheid van 149mph (een kleine 240 km/u), terwijl de motor niet eens in de optimale powerband raakte. De motor gaf er na 4 testritten de brui aan met een beschadigde piston als gevolg van te magere brandstof, waarschijnlijk te wijten aan de slechte staat van het parcours.

Alp denkt er nu over om in mei met de motor naar El Mirage te trekken, een droogstaand meer net buiten Los Angeles. Het parcours is wel korter en ruwer maar je hebt maar 1 passage aan het meetpunt nodig om een record te vestigen, in tegenstelling tot Bonneville waar je 2 runs nodig hebt voor een record.

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

 

About The Author

Related Posts