MaxxTest: Honda CB500F, CBR500R en CB500X

Iedereen welkom!

Wat kan je nog over de CB500 zeggen dat niet eerder geschreven werd? Weinig, want Honda heeft al jaren een 500cc paralleltwin succesformule in huis die rijders van alle categorieën kan bekoren. Wat begon met de onverwoestbare CB500 nakedbike opstappers uit de nineties, mondde in 2013 uit in een platform met 3 verschillende motoren. Een klassieke nakedbike, een racer en een softroader. Elks met een eigen karakter, maar stuk voor stuk gericht op een ontzettend breed publiek. In 2016 volgde een eerste update met iets scherpere styling en voor 2019 voegen we er nog een stukje verfijning aan toe.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Zep Gori, Francesc Montero, Ciro Meggiolaro, Felix Romero

De 500’s kregen niet alleen een apartere stijl, ze werden ook op motorisch vlak herzien. Tel er op voor X nog een 19-duims voorwiel bij en naast de nieuwe LCD-dashboards hebben we de belangrijkste nieuwigheden dan wel op een rijtje. Onderhuids gebeurden er echter een hoop subtiele aanpassingen die de nieuwe CB’tjes toch weer een ietsiepietsie aangenamer maken dan hun voorgangers, met een glansrol voor de CB500X.

Marktonderzoek: voorspelbare resultaten

Hoe ging Honda hiervoor te werk? Zoals we wel vaker gewend zijn, startte alles met een grondig marktonderzoek. Sinds 2013 werden er van de nieuwe 500’s in Europa al zo’n 70.000 stuks verkocht. De CB500F is de uitblinker, halverwege gevolgd door de kleine hoogpoter die de laatste jaren flink in populariteit toenam. De CBR hinkt achterop, maar is wel veruit de populairste bij het jonge volkje. En wie de jeugd heeft…

De flitsend snel sturende CB500F is qua verkoop de uitblinker van de drie. Voor 2019 verrast hij met 4% meer vermogen en een strakke voorrem.

Terwijl de 2016 CB500X model nog bedoeld was als urban hoogpoter voor woon-werkrijders die niet graag opgeplooid zitten, is de nieuwe met z’n 19-duims voorwiel een echte dualsport.

Waarom vertel ik hierboven dan dat de X er tussenuit springt? Wel, een aanpassing van de wielmaat vooraan zorgt ervoor dat de CB500X het meeste afwijkt van zijn voorganger. Terwijl het 2016 model nog bedoeld was als urban hoogpoter voor woon-werkrijders die niet graag opgeplooid zitten, is de nieuwe met z’n 19-duims voorwiel een echte dualsport. Wie droomt van de Dakar, maar eerst het bosweggetje in zijn gemeente wil veroveren, is nu nog beter af met de X.

Het is wat opletten met het ABS, al trekt de CB500X goed zijn plan op het onverharde dankzij een nieuw 19″ voorwiel.

Subtiele verschillen

Waar zitten de kleine aanpassingen dan? Wel om te beginnen zijn de drie ceebeetjes uitgerust met een nieuwe assist & slipperkoppeling die zorgt voor een lichte bediening van het koppelingshendel en dat het achterwiel niet begint te bokken bij bruut terugschakelen. Verder zijn er overal ook kleine gewichtsbesparingen door het gebruik van lichtere versnellingen, dunner plastic voor de kuipen, een kleinere batterij, een kleinere ABS-modulator en een nieuw achterste subframe.

Zowel de R als de F werden een tikkeltje lichter, al kon ik me niet van de indruk ontdoen dat er nog wel wat kilo’s af mogen.

Samen is dat goed voor 3 kilo gewichtsverlies op de CBR en 2 kilo eraf voor de F. Niet slecht, want de benzinetank groeide op deze twee motoren tot 17,1 liter terwijl de consumptie per 100km weer een stukje daalde. Met een verbruik tijdens onze testritten dat steeds tussen de 3,4 en 3,9l/100km varieerde, mogen we stellen dat de CB’s ontzettend zuinig zijn en aan actieradius is er geen gebrek.

Stuk voor stuk over de 400km actieradius. Best indrukwekkend voor zo’n middenklasser.

Een andere update zien we bij de veren waar de 41mm tele-vork van de CBR en F voortaan andere veren en olie krijgt, terwijl de monoshock vervangen werd door een exemplaar met vijftraps instelbare veervoorspanning. Op de CBR noteren we ook nog een iets sportievere rijhouding door een andere positie van het stuur en last but nog least kregen de drie motoren een ruigere soundtrack door wat aanpassingen aan de uitlaat. Dat laatste lijkt misschien een detail, al geeft het meteen een veel volwassenere indruk.

Door de nieuwe uitlaatsound klinken de 500’s alvast als ‘échte’ motoren. Het timide uitlaatpufje van de vorige generatie is verleden tijd.

De CB500X gaat nog wat muizenstapjes verder met een smaller zadel – ideaal voor kleine rijd(st)ers – , een 3° grotere stuuruitslag, een 2cm hoger windscherm, een stuur dat 8mm hoger staat en 3mm dichter bij de rijder en om af te sluiten een volledige extra centimeter grondspeling. Niks om over naar huis te schrijven dus, al realiseren ze zich bij Honda wel het belang van de 500, zoals hieronder geïllustreerd.

Honda ziet de 500X vooral als toegangsweg richting andere hoogpoters.

Het ‘Honda-gevoel’

Rest nog 1 vraag: voel je effectief iets van die details op de weg? Alleen een vergelijkingstest met de vorige generatie zou uitsluitsel kunnen brengen, al lijkt me dat zeker voor de F en de R overbodig. Stuk voor stuk behouden de 500’s hun typische ‘Honda gevoel’, waarbij het ontzettend moeilijk is om een negatief puntje te ontdekken.

Het is moeilijk om wild enthousiast te worden over deze 500’s, ook al kan ik ze op geen fout betrappen. Integendeel, ze zijn zo goed gebalanceerd dat alles voorspelbaar wordt.

Ik moet al op hoog niveau muggenziften om toch maar te kunnen zeggen dat het fake carbon patroontje op sommige plasticdelen me niet aanstaat of dat het koppelingshendel beter een instelbaar exemplaar zou moeten zijn (het remhendel is wel instelbaar) voor rijders met korte vingers. En ohja, in vergelijking met de concurrentie wegen de 500’s stuk voor stuk wat kilootjes teveel. Niet dat dat het rijplezier kon drukken, maar toch: de markt voor de middenklassers is drukbevolkt en erg competitief.

Het leuke is dat Honda er echt in geslaagd is om de drie motoren op elk gebied een eigen karakter te geven. Er is meer gaande dan enkel maar de looks.

Daartegenover staat dan weer dat ik aangenaam verrast was door de goed doseerbare, direct bijtende enkele schijfrem vooraan. De grip van zowel de Dunlop D222F Sportmax en Michelin Road 5 (beide beschikbaar als OEM banden) was indrukwekkend en ook de Dunlop Sportmax Mixtour bandjes op de CB500X konden me imponeren met goede prestaties op de weg en offroad.

Drie keer een CB500, drie keer een totaal andere rij-ervaring.

De Afrekening

Het leuke is dat Honda er echt in geslaagd is om de drie motoren op elk gebied een eigen karakter te geven. Er is meer gaande dan enkel maar de looks. De CB500F is zonder twijfel het vinnigste stuurijzertje met het plezierigste koppel onderin, terwijl de CBR500R het meer moet hebben van zijn vertrouwen in lange doordraaiers, betere stabiliteit en hoogtoeriger motorkarakter.

De CB500F: ontzettend scherp sturen en toch niet nerveus.

De CB500X springt door het iets zwaardere stuurkarakter (onvermijdelijk met een groot voorwiel) een beetje uit de band, al krijg je hier wel het meeste waar voor je geld. De zithouding is het comfortabelst voor rijder en duo, je krijgt een goede bescherming tegen de elementen en ook qua prijs (zie hieronder) valt de X me het beste mee.

Sterk offroad en op de weg. En alsof dat niet volstond heb je bijna 500km(!) actieradius.

Met een minimum aan aanpassingen zijn de 500’s weer klaar voor een paar jaar, al maak ik me er toch één bedenking bij. Terwijl Honda vasthoudt aan hun 500cc twins en 650cc viercilinders, zien we dat de concurrentie opteert voor tweecilinder motoren met een grotere cilinderinhoud die even goed terug te tunen zijn voor het A2-rijbewijs. Je krijgt dus iets meer koppel en vermogen, terwijl het gewicht en de prijs gelijkaardig of zelfs lager zijn. Honda-liefhebbers zullen zich er weinig van aantrekken, al kan je gerust stellen dat de 500’s op papier weinig in te brengen hebben tegen hun directe concurrenten.

Prijzen

De Honda CB500F (nakedbike) is de goedkoopste van het trio met een prijskaartje van 6.399 euro in België en 7.458 in Nederland. Voor een CB500X(Dualsport) ben je 6.799 euro (BE) en 8.158 euro (NL) kwijt en de CBR500R is de duurste van de drie met een prijs van 6.899 euro (BE) en 8.258 euro (NL).

Stijl

Hoewel de 3 motoren op hetzelfde platform gebouwd worden, wilde Honda iets meer onderscheidt creëren. De CBR krijgt daarom qua vorm en kleuren iets meer aansluiting bij de Fireblade en de CBR650R, terwijl de nakedbike ondanks z’n scherpe koplamp fel doet denken aan Honda’s NSC familie. De CB500X moet het dan weer hebben van z’n ‘X-factor’, waarbij de X staat voor ‘cross’ oftewel meer (soft-) offroadgebruik met dank aan o.a. het grotere 19” voorwiel.

Motorblok

Aangepaste kleptiming, een grotere airbox en een vrijer ademende uitlaat moeten ervoor zorgen dat het 471cc motorblokje net iets meer fun biedt dan zijn voorganger. Daarmee doelden de ontwikkelaars vooral op extra koppel tussen de 3 en de 6 op de toerenteller, al zeggen we er meteen bij dat dit op de vorige generatie al erg goed zat en dat het verschil dus miniem is. Leuk extraatje is wel dat je naast de gekende Honda betrouwbaarheid ook nog eens een gigantische actieradius krijgt als je voorzichtig met het gas omspringt. Met 17,1 liter geraak je volgens Honda nipt geen 500Km ver!

Dashboard:

Waar elke dure motor tegenwoordig een kleuren TFT schermpje moet hebben, zien we bij de middenklassers de intrede van de LCD dashboards. Honda kan niet achterblijven en pakt uit met een schermpje waarop we een snelheidsmeter, klok, dubbele tripmeter, toerenteller, versnellingsindicator en het constant/gemiddeld verbruik zien, naast de bekende verklikkerlichtjes.

Technische fiche
Honda CB500F
Motor:
 471cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin 
Max. vermogen: 
47,6 pk/8.600 o.p.m.
Max. koppel:
 43 Nm/6.500 o.p.m.
Transmissie:
 zesbak, ketting
Frame:
 diamantframe uit stalen buis
Voorvering:
 41 mm conventionele voorvork, regelbare veervoorspanning, veerweg 120 mm
Achtervering: 
Pro-Link monoshock, regelbare veervoorspanning, veerweg n.b.
Voorrem:
 320 mm schijf met 2zuigerremklauwen, ABS
Achterrem:
 240 mm schijf met 1zuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 
120/70-17 / 160/60-17 
Rijklaargewicht:
 189 kg
Zithoogte:
 785 mm
Tankinhoud:
            17,1 l.
Kleuren:
 zie photogallery
Prijs België: 
€ 5.399,00
Prijs Nederland: 
€ 7.458,00

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

De nieuwe CB500's zijn subtiel verfijnd tegenover hun voorgangers al blijft het recept hetzelfde. Betrouwbaar, praktisch en toegankelijk voor opstappers, downsizers en iedereen die wil genieten van simpel rijplezier.
maxxFactor
63
rijplezier
69
gebruiksgemak
87
prijsfactor
69
wheeliemachine
57
bochtmeister
73
pluspunten
Het kleinste kind kan met deze motoren overweg.
Mooi afgewerkt, met extra pluspuntje voor de dashboardlayout.
De kleinste (qua cc's) échte motorfiets.
minpunten
Fake carbon plastic blijft ook in 2019 een no go.
Een handmatig verstelbaar windschermpje op de X was welkom.
Iets te veel euro's voor iets te veel kilo's.
70
maxxscore