Type 11 Yard Built-project van Auto Fabrica en Yamaha

Auto Fabrica is een van de meest interessante custom builders uit het Verenigd Koninkrijk. Ze weten als geen ander ultramoderne ontwerpen te combineren met een klassieke stijl. Op vraag van Yamaha hebben ze hun kunsten en kennis losgelaten op de XSR900 en het resultaat is niet één maar wel 3 motoren, de Auto Fabrica Type 11 Prototypes One, Two en Three.

De XSR900 Sport Heritage-machine vormt de ideale basis voor een yard build. De motor biedt heel wat mogelijkheden voor een custom build en het bewezen vermogen van de 847cc-driecilindermotor is dan weer hedendaags fenomenaal. Bij Auto Fabrica waren ze er van overtuigd dat ze er wel iets unieks van konden maken, zonder af te doen aan de onderliggende energie.

Samen met designer en goede vriend Toby Mellore hebben de oprichters van Auto Fabrica, Bujar en Gaz Muharremi, de plannen voor Type 11 Prototype One getekend. Bij het ontwerp lag de nadruk vooral op het vervagen van de grenzen tussen klassieke en moderne stijl. Bij Auto Fabrica houden ze vooral van de 50’s en 60’s stijl en de vakkennis en het handwerk waarmee in die tijd een auto of motor gebouwd werd.
Het team besloot dat de Type 11 een racemachine zou worden, zodat ze niet zouden worden beperkt door de voorschriften voor gebruik op de openbare weg.

De Prototype One is een fenomenale motor geworden met alle toeters en bellen. Kosten noch moeite werden gespaard. Custom Öhlins-ophanging, Brembo-remklauwen, speciale PFM-schrijfremmen en BST-wielen van carbon die zorgen voor verbluffende rijeigenschappen. Carbon-nylon, 3D-geprinte elementen die zijn ontworpen met CAD gaan perfect samen met handgemaakte elementen van koolstofvezel en Zirotek-coatings, en de traditioneel vervaardigde, radicaal vormgegeven, handgemaakte aluminium behuizing. Om het geheel af te werken zijn er nog een contrasterend zadel, snelvulracetank en handgemaakte zandgegoten 3-in-3-uitlaat.

Al snel werd duidelijk dat deze motor slechts het begin is van het verhaal. Bij Auto Fabrica wilden iets met hetzelfde DNA maar dan voor op de weg. Zo ontwikkelde het idee voor de Prototype Three, deze keer met een ware legende als basis: de Yamaha XS750. De 70’s stijl van de XS750 sloot perfect aan bij de voorliefde van Auto Fabrica voor een modern ontwerp met klassieke lijnen. Hoogwaardige onderdelen zorgden voor extra vermogen en het team katapulteerde de historische machine naar de toekomst: brembo-remklauwen en tellerpartij van Motogadget, en de vloeiende vormen dankzij traditionele paneelbewerkingstechnieken en handmatige vormgeving. Voeg daar nog wat creatieve hedendaagse interpretaties van klassieke ontwerpen aan toe, zoals de 3D-geprinte inlaatkelken en op maat gemaakte koplampstructuren. De finishing touch is de kenmerkende zandgegoten uitlaat die duidelijk laat zien dat dit een Auto Fabrica creatie is.

Na Prototype One en Prototype Three, was er nog één duidelijke missing link. De Type 11 Prototype Two combineert alles van de eerste twee creaties tot een fenomenale straatmotor. Voor de Prototype Two keerde Auto Fabrica terug naar de basis van de Yamaha XSR900 met de prestaties van de Prototype One en de esthetische vormgeving van de Prototype Three. Hoogwaardige, op maat gemaakte onderdelen, en een mix van ontwerpfilosofieën en technieken zorgen voor de krachtige uitstraling van de Prototype Two. Een ronde koplamp, conventionele vulopening, het afgewerkte zadel, richtingaanwijzers, straatbanden en de mooie metallic zilveren lakafwerking zorgen ervoor dat de Prototype Two dezelfde klassieke stijl heeft als de Prototype Three.

“Het is heel speciaal om te zien hoe dit project zich ontwikkeld heeft”, zei Antoin Clémot, Motorcycle Product Manager van Yamaha Motor Europe. “Wat begon als een prachtig idee met een geweldige motor, is uitgegroeid tot drie fantastische creaties die alles vertegenwoordigen waar het Yamaha’s Yard Built-platform voor staat. Het is ook fantastisch dat de Prototype Two in handen komt van enthousiaste liefhebbers. Dit zijn vaak unieke producten en het geeft ons een kick dat deze motor echt zal worden gebruikt door mensen met een voorliefde voor het unieke ontwerp.”

De Prototype Two zal in een zeer beperkte oplage uitgebracht en verkocht worden als Auto Fabrica Type 11. Hij is op maat gemaakt te bestellen en de eerste leveringen worden verwacht in het najaar van 2018.

Nog niet genoeg gezien? Bekijk dan volgend filmpje ook nog even:

 

 

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.