MaxxTest: Cake Ösa

De IKEA motor

Licht, stil en proper. Dat is de eenvoudige slogan waarmee het Zweedse merk Cake de motormarkt wil veroveren. De Zweden hebben alvast een ruim aanbod elektrische tweewielers en aan de x-factor en het eigenzinnige design zal het ook niet liggen…maar of dat volstaat om de massa te overtuigen?

Tekst: James De Ridder/ AJ
Foto’s: James De Ridder

Wanneer ik voor het eerst op de Ösa stap, kan ik het eerste deel van de slogan enkel beamen. De motor voelt vederlicht en handelbaar met de bulkige batterij als laag zwaartepunt in het frame. En over het stille is ook niets gelogen. OK, deze motor haalt een maximale top van slechts 90km/u, maar daarbij zoemt hij zelfs amper. De rijervaring is dus erg sereen en zeker in een stadsomgeving is dat mooi meegenomen. Een groepje kinderen voorbijrijden zonder dat ze de vingers in de oren steken…zo zou het altijd mogen zijn. Over het ‘propere’ kunnen we nog een paar uur discussiëren, maar het feit blijft dat deze motor geen directe CO2 in je straat uitstoot en daarmee vermoedelijk ook langer dan eender welke verbrandingsmotor de lage emissie zone zal in mogen.

Totzover de slogan, tijd voor een walkaround. Want hoe clean het design ook is, de afwerking laat hier en daar steekjes vallen. Op een budgetchinees kan je goedkope knopjes en loshangende kabeltjes vergeven, bij een premium-Zweed ligt dat gevoeliger. Verder vind ik dat het ronde koplampje breekt met de hyper futuristische strakke lijnen van het frame, die dan ook weer terug komen in de vierkante spiegeltjes.

Silencio

Genoeg over de looks, hoe rijdt die batterij op wielen? Wel, het elektrisch rijden brengt bovenal rust door een combinatie van constant lineair koppel en een directe aandrijving zonder versnellingsbak. Het gebrek aan geluid brengt helaas wel andere zaken naar boven, zoals de licht rammelende batterij of gepiep van de remmen in de regen. Ook de zitpositie is wat gek.  Dat begint met een soort van fietszadeltje en het stuur valt ook net wat te breed uit, al is er genoeg ruimte voor de langere mensen onder ons. Achter het zadel voor de berijder ontdekken we nog een duo-zitje. Comfortabel voor een passagier, dat wel! Al zal de vering het je allerminst dankbaar zijn, die voor een solo rit al kreunde op een kasseiweg. 


De elektromotor is instelbaar in drie standen, waarvan de eerste eigenlijk de bromfiets-modus is.  Deze beperkt je snelheid tot 50km/h en schakelt automatisch in wanneer je batterij onder de 15% lading gaat. Stand twee beperkt het vermogen tot ongeveer 70km/h en voelt al wat vinniger. De laatste, meest vinnige en door ons meest gesmaakte stand maakt van de lichte fiets een stoplicht wapen, al is dat vooral vergeleken met zijn directe 125cc concurrentie. Het directe koppel en de topsnelheid van 90km/u zónder trillingen, dát is de grote troef van de Cake. Wat een verschil met een 125cc verbrandingsmotor die 10.000 toeren per minuut moet draaien om de 100 aan te tikken. Jammer genoeg voor de Cake stoppen daar de mechanische voordelen tegenover pakweg een KTM Duke 125 of Yamaha MT-125 die qua rijwielgedeelte, functionaliteit en vooral afwerking mijlenver vooropstaan in het segment. 

CBS? Liever ABS!

Ga je in de remmen, dan is het CBS (Combined Braking System) niet meteen een hoogvlieger. Bij dit gecombineerd remsysteem gebruik je áltijd 70% voorrem en 30% achterrem, ongeacht de remhendel die je intrekt. Europa voorzag het als een goedkoper alternatief voor ABS op A1-motoren, maar het is een feit dat je op een zelfbenoemde ‘premium’ motor gewoon ABS mag verwachten.

Na enkele dagen elektrisch brommeren vraag ik me vooral af wie nu zo’n Cake Ösa zou kopen? Hij profileert zich als elektrische 125cc, met noppenbanden en een erg uitgesproken design. Nog nooit was de term, ‘Hate it or love it’ zo op zijn plek. Hij heeft een groot zelfbouw-gehalte en dat was ook de opzet, met veel focus op de aanpasbaarheid van de bagagemogelijkheden. Er zijn een hele hoop accessoires die het uiterlijk en de functionaliteit van de kleine motorfiets transformeren. Wil je een motorfiets in de stad en werk je bij Deliveroo? Aanpassen maar naar bezorgdienst modus! Daarna in het weekend two-up de batterij leegrijden? Een extra (instelbaar volgens een schuifsysteem!) tweede zitje is ook een optie! Maar volstaan de motorcapaciteiten wel?

De Afrekening

Want ook al rijdt dit ding best lekker, de actieradius blijft beperkt tot 70 à 120 kilometer naargelang de rijmodus en rijstijl. En dan hang je alweer vast voor 4u laden. Wie langere afstanden doet, kiest dus best constant voor de zuinigste modus en constant bijladen is de boodschap…als je tenminste in de buurt van een stopcontact bent.

Het brede publiek gaat Cake volgens mij dus niet trekken en wanneer ik ook nog eens ontdek dat dit kleinood €11.470 moet kosten, dan zakt m’n broek af. Enkel de meest fanatieke early adopters of liefhebbers van het design kunnen zich misschien overtuigen van een Cake, de rest van de wereld koopt voor dat geld wat anders. Zelfs een Niu MQI GT EVO biedt tenslotte gelijkaardige elektrisch prestaties voor minder dan de helft van de prijs.