Gelekt: 2019 BMW R1250GS en R1250GSA, vermogenstoename en VVT?

BMW’s GS-reeks hoeft geen introductie en we weten al een tijdje dat de Beiers werken aan een update voor 2019. 

Nu zijn er ook meer technische details gelekt over BMW’s grootse plannen voor volgend jaar, want de GS krijgt een upgrade in cilinderinhoud en vermogen. Wees gerust: de basisformule blijft nog steeds identiek met een paralever en cardanas achteraan, telelever, snavel en knipoog-LED’s vooraan.

Hoewel de naam, R1250GS vaststaat, zal er een extra cilindercapaciteit van 84cc zijn, goed voor een totaal van 1254cc. Het vermogen stijgt hierdoor naar 100 kW oftewel zo’n 136 paardjes bij 7.750 tpm, toch een stevige groei t.o.v. de 92 kW van het huidige model.

Variabele kleptiming

We mogen ons vooral verwachten aan meer koppel onderin, niet enkel dankzij de extra longinhoud, maar hoogstwaarschijnlijk ook dankzij een variabel kleptiming systeem waar we eerder al van spraken en wat we kennen vanop bv. de Ducati Multistrada.

Wat betreft de looks van de nieuwe machine tasten we momenteel nog in het duister. BMW kennende zal het waarschijnlijk gaan om een subtiele designaanpassing en dat kunnen we ook terugzien aan de afmetingen van het rijwielgedeelte. De motor blijft exact even breed en ook de wielbasis blijft nagenoeg identiek – zowel voor de gewone GS als de Adventure.

De motor zal wel stiller worden (vermoedelijk dankzij een aangepast uitlaatsysteem) en qua gewicht rekenen we op een toename van 5 kilo tot 249 kg rijklaar.

Nu is het enkel nog wachten tot we de eerste afbeeldingen te zien krijgen van de nieuwe 1250 GS en RT…

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.