BMW 1250 Boxer: Variabele kleptiming?

BMW brengt volgend jaar hoogstwaarschijnlijk een evolutie van hun boxermotor uit. De 1200cc ‘wasserboxer’ zal evolueren naar 1250cc en volgens insiders is dat niet eens het grootste nieuws.

Bovenstaand plaatje dateert immers al van enkele maanden terug, zo ongeveer rond dezelfde tijd dat de 2019 BMW S1000RR voor de eerste keer gespot werd. Op het beeld herkennen we een gecamoufleerde versie van BMW’s GS die uitgerust is met wel erg opvallende cilindercovers. Onze frank was op dat moment nog niet gevallen, maar dit was mogelijks een weggever dat BMW (net zoals de Multistrada 1260, Suzuki GSX-R 1000 en Kawasaki GTR sinds 2008…) : variabele kleptiming.

Recenter werd nog een BMW RT gespot met opvallende plastic covers, een groot TFT-scherm en een lichtjes aangepaste koplamp. Dat het motorblok 50cc zou groeien leek logisch, gezien BMW’s boxergeschiedenis (1100-1150-1200-???), al vernamen we nu vanuit Duitsland dat er meer is dan enkel maar extra cilinderinhoud. De logica hierachter is eenvoudig: een motor met constante kleptiming wordt daardoor gelimiteerd wanneer het aankomt op vermogen en emissienormen. De verdere technische uitleg zullen we u besparen, al gaat het om technologie die BMW zelf al sinds 1992 toepast in haar auto’s.

Meer PK’s, minder verbruik, minder uitstoot

Straf feitje is trouwens dat BMW niet de eerste is om deze technologie toe te passen op haar eigen boxermotor, want het aftermarket bedrijf Alpha Racing heeft reeds een prototype onthult van een variabele kleptiming voor de BMW R1200GS. Dit systeem werd in 2016 voorgesteld op de Intermot motorbeurs en kon pronken met een flinke vermogenstoename voor de Beierse boxer. I.p.v. de 123 standaard paardjes, braakt de Alpha Racing boxer 144pk uit en alsof dat niet volstond, heeft hij een lager brandstofverbruik én haalt hij de emissienormen.

Via Motorrad en BikeSocial.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.