Alta Motors sluit de boeken

Slecht nieuws vanuit de States: E-bike pionier Alta Motors houdt het voor bekeken. Nadat het merk eerder dit jaar nog een deal sloot met Harley-Davidson, zit Alta nu in slechte papieren.

Alta Motors was één van de meest veelbelovende Amerikaanse E-bike startups die vanaf het begin de wereld kon imponeren met performante machines. Wat begon met enkel een elektrische crossmotor, groeide uit tot een klein fijn gamma met een MX, enduro, supermotard en streettracker die stuk voor stuk gewaagd waren aan hun conventioneel aangedreven tegenhangers.

Alta blonk uit met sportieve motoren zoals hun Redshift enduro of de aangepaste SM Redshift zoals Alan Birthwistle laat zien in de hoofdingsafbeelding…

De hype rond Alta was compleet toen Amerika’s meest traditionele motorbouwer H-D op de kar sprong en een aandeel van Alta Motors kocht. Met Harley’s grote Livewire project (en ongetwijfeld nog andere elektrische plannen) in het achterhoofd, leek Alta’s coup compleet.

Of tenminste, dat was tot eerder deze zomer toen H-D opeens aankondigde dat ze hun aandeel in Alta Motors verkocht hadden. Harley zou zelf een e-bike researchcentrum openen in San Francisco en vanaf dat punt was het voor Alta knokken om te overleven. Met zo’n 1.000 verkochte motoren en nog eens 300 bestellingen kan je niet twijfelen over het potentieel, al was er dringende nood aan investeerders.

Dat extra geld werd dus niet gevonden, waardoor het bedrijf nu 2 opties heeft. Enerzijds kan het overgenomen worden door een speler uit de motorindustrie die geïnteresseerd is in de knowhow, anderzijds kan Alta zelf kapitaal bijeen beginnen schrapen à la Buell of MV Agusta.

To be continued…

Alta Motors 
Via Asphalt&Rubber

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.