Vliegmachienen

2020 is een jaar dat al zeker de geschiedenisboeken zal halen omwille van de Corona-crisis, de #BlackLivesMatter protesten en uiteraard ook de vernieuwing van de meest krankzinnige supernakeds in jaren. In een tijdperk waar iedereen lange tenen heeft en aanstoot neemt aan het minste, is het niet meer dan normaal dat je gewoon op je vliegmachine wil springen en keihard wegknallen. Ontsnappen van het politieke circus, de sensatiepers, en alle Facebook-specialisten vooraleer je er helemaal ziek van wordt. Gelukkig konden we drie vaccins voor u uitproberen, volg even mee.

Foto’s: Jonas Roosens
Tekst: Arno Jaspers

Super Duke, Tuono, Streetfighter. Als je een beetje op de hoogte bent van de motorwereld, dan weet je dat dit een showdown is om ‘U’ tegen te zeggen. De modelnamen hebben stuk voor stuk een flinke geschiedenis, maar 2020 is zonder twijfel een Grand Cru. De Tuono draait al even mee, maar de Super Duke kreeg een stevige update, terwijl Ducati eindelijk de naam Streetfighter van onder het stof haalde om een nakedbike te bouwen op basis van de Panigale V4. Voorafgaand aan de test is het dus die laatste die met de meeste aandacht gaat lopen. 200pk, winglets, een compleet elektronica pakket… je moet de Italianen bij Ducati niet leren hoe ze show moeten verkopen.

En toch stonden sportieve Ducatisti jarenlang te geilogen op een andere Italiaanse schone. De beste Italiaanse supernaked  van het decennium 2010-2020 stond immers in de stal bij Aprilia. Het merk uit Noale maakte jaren geleden al de overstap van een V-twin naar een V4-platform en daarmee scoorde het in een segment dat drukker en drukker werd. De Suzuki GSX-S1000S, Yamaha MT-10, Honda CB1000R, Kawasaki Z1000R en BMW S 1000 R zijn stuk voor stuk dikke nakedbikes…al konden ze het scherpe sturen, de snelheid, sensaties en pure fun van de Tuono nooit helemaal evenaren. Er was slechts één motor die het segment wist te domineren met een compleet andere aanpak.

U raadt het al: KTM overweldigde de wereld met een staaltje gedistilleerd hooliganisme in de vorm van de 1290 Super Duke R. De opvolger van de 990 blies alle concurrentie weg met de dikke klappen uit z’n 1.301cc V-twin en daarbij kreeg je nog een ‘in your face’ design dat weinig aan de verbeelding overliet. De naam Super Duke werd een synoniem voor hooliganbike, al was de kritiek ook niet min. De vreemde frame-geometrie zorgde voor stabiliteitsproblemen en dus gingen de Oostenrijkers opnieuw aan de slag. 2020 brengt een compleet nieuw chassis, nieuwe elektronica, nieuwe…alles.

Wat het resultaat is van de showdown tussen deze nakedbikes, ontdek je in onze MaxxMovie hieronder, al krijg je van ons naast de technische details wel nog een volledige fotoreeks mee van Jonas Roosens. Enjoy!

Ducati Streetfighter V4S

BE 22.990€
NL 26.590€

+ Beste elektronica
+ Prachtige looks
+ V-twin karakter met V4 prestaties bovenin

⁃ Nerveuze stuurkarakter
⁃ Weinig sportieve zithouding
⁃ Gebrek aan koppel onderin

KTM 1290 Super Duke R

BE 18.799€
NL 21.100€

+ Koppel
+ vinnig rijwielgedeelte
+ Ruimste zithouding

⁃ Minder hoogmoedig
⁃ Minder souplesse dan de concurrentie

Aprilia Tuono V4 1100 Factory

BE 19.725€
NL 21.275€

+ Stabielste chassis
+ Leukste motorkarakter

⁃ De minder up-to-date elektronica
⁃ Krappe zithouding (zeker voor grote rijders)
⁃ Lichtjes gedateerde looks

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts