Nog niet zo heel lang geleden, kon je niet over sportmotoren spreken zonder op z’n minst de Suzuki GSX-R te vernoemen. Het was dé originele superbike die dankzij grondige updates doorheen de jaren steeds bij de top van het pack behoorde. Maar de tijd van de sportmotoren lijkt voorbij, terwijl supernakeds hun plaats hebben ingenomen. Evenveel power en meer gebruiksgemak, oftewel meer fun op straat. “Kunnen wij ook”, dachten ze bij Suzuki en zo kwamen ze rijkelijk laat af met de GSX-S.
Eenvoud siert
Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Thierry Dricot
Enig probleem: de huidige GSX-R loopt jaren achter op de andere superbikes. Dat weerhield de ingenieurs niet om te beginnen op basis van het motorblok van een Gixxer K5 die intussen toch ook weer tien jaar oud is. U voelt waarschijnlijk al aankomen dat we ons hier niet aan de modernste onder de supernakeds moeten verwachten. Is dat slecht? Wel, drie dagen testrijden in Frankrijk zou meer duidelijkheid moeten scheppen. De Belgische Suzuki importeur is zo vriendelijk geweest om een matgrijze GSX-S klaar te zetten die voorzien is van een korte nummerplaathouder, valbaren en een klein windschermpje. Omdat mat grijs nogal subtiel is, werd de motor ook voorzien van een erg flitsende fluo stripingset. Leuke tierlantijntjes, al moet de motor het aan het einde van de dag toch nog steeds hebben van zijn motorblok en rijkarakter.
Wie zich verwacht aan een K5 met een recht stuurtje is mis. Het motorblok onderging uitgebreide aanpassingen en is nu duidelijk meer op koppel dan vermogen getuned. De motorloop is nog steeds erg zacht en tussen de 2 en de 6 op de toerenschaal is het heerlijk cruisen. Het koppelingshendel voelt licht aan en de versnellingsbak is lekker kort en precies. Het enige minpunt wat ik meteen terug herken vanop de eerste perspresentatie, is dat de gasrespons nog steeds erg rukkerig is. Aan een constant toerental rijden wordt op die manier nogal irritant, want bij de minste beweging van je rechterpols reageert de motor te bruusk. Pluspuntje is dan weer het verbruik want dat varieerde tussen de 5,8 en 6,5 liter. Niet overdreven voor een bullebak van dit formaat.
Japanse maten
Draai je het gashendel wat verder open, dan kom je in de funzone tussen de 7.000 en 10.000 toeren terecht. Op de achtergrond weerklinkt een heerlijk gejank en met de kin op de tank krijg je nog redelijk wat windbescherming van het kleine schermpje. Op gebied van rijcomfort vind ik de Suzuki misschien wel de beste onder de supernakeds met dank aan de erg compacte zithouding – op maat van de Japanse testrijder? Ik kan met m’n 1m75 nog net een beetje naar achter schuiven in het zadel, waar ik ondersteund wordt door de duozit. De kniehoek is niet te klein en na een lange dagtrip heb ik geen last van zadelpijn. Het spreekt voor zich dat je je hier niet moet verwachten aan een zacht comfortzadel, al ben ik toch onder de indruk van de ergonomie voor zo’n sportieve naked. Hou er uiteraard wel rekening mee dat die compacte rijhouding je misschien parten speelt als je groter bent dan 1m80…
Een blik op het dashboard leert ons dat Suzuki hier geen al te hoge ambities koesterde. Het is een gewoon digitaal schermpje zoals je ze 15 jaar geleden ook al zag en qua layout is het geen hoogvlieger. Wel zien we dat de GSX-S ook beschikt over elektronische hulpmiddeltjes. Die zijn beperkt en eenvoudig in te stellen, een leuk contrast met de halve computerwinkels die je bij sommige concurrenten ziet. Deze Soes heeft een niet uitschakelbaar ABS en een tractiecontrole met vier standen aanwezig. That’s it.
Easy does it
Dus geen gezeik met eindeloze dashboardmenu’s, gewoon één simpele drukknop op de linkerstuurhelft waarmee je de TC kan regelen als het gashendel gesloten is. Met een stijf alu frame, volledig instelbare Kayaba vering en een stel Brembo remmen heb je toch niet meer hulpmiddeltjes nodig? Al had ik het wel leuk gevonden, mochten die Brembo’s nog net een tikkeltje agressiever aangrijpen. Remkracht is er genoeg, je moet er enkel redelijk hard voor doorknijpen of -trappen. Iets meer bite zou nog welkom zijn, zowel voor- als achteraan.
De vering is dan weer eerder hard afgesteld, waardoor hij vlijmscherp stuurt, al durft hij ook wel eens nerveus worden als de kwaliteit van de ondergrond slecht is. Op hobbelige Franse baantjes is het alle hens aan dek, gelukkig is de motor goed uitgebalanceert en kan ik niets opmerken over de rechtuitstabiliteit. Het brede Fatbar stuur is de ideale hefboom om deze Soes over eender welk bochtig traject te gidsen en tenslotte beschikken we ook over volledig instelbare veren om de GSX-S helemaal af te stemmen zoals we het willen.
De Afrekening
Na drie dagen aan boord van de GSX-S kan je niet anders dan onder de indruk zijn. Voor 12.298 euro in België en 13.449 euro in Nederland biedt deze motor een goede prijs/sensatie/kwaliteitsverhouding. Hij mag op papier dan iets minder pk’s hebben dan zijn tegenhangers, al merk je daar eigenlijk niets van – of toch zeker niet op de openbare weg. De te gevoelige gasrespons is wel een stevig minpunt waar je je over moet zetten, maar als je dat kan, ga je leuke tijden tegemoet op een funbike pur sang.
Motor
De GSX-S1000 beschikt over een aangepast GSX-R K5 motorblok. De zuigers werden 3% lichter, het blok kreeg iridium ontstekingskaarsen, de cilinder kreeg een Nicasil-coating en zowel in- als uitlaattraject werden aangepast. Uiteraard kreeg het blok een bijhorende aangepaste mapping die focust op een sterker laag- en middentoerengebied. Op papier is de GSX-S1000 goed voor 146 pk bij 10.000 o.p.m. en 106 Nm bij 9.500 toeren.
Frame & vering
De GSX-S heeft een aluminium deltabox frame dat duidelijk geïnspireerd werd door de GSX-R reeks, al vertelden de ingenieurs ons dat ze van een blanco blad begonnen zijn. Ook de achterbrug is een aluminium exemplaar, dat quasi identiek is aan die van de huidige generatie GSX-R 1000. Vooraan is de Suzuki afgeveerd door een volledig instelbare 43 mm Kayaba voorvork, achteraan zien we een gelinkte schokbreker met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping.
Remmen & wielen
De Dunlop Sportmax D241banden zaten rond een set mooie alu zesspaaks velgen in de maten 120/70ZR17 vooraan en een dikke 190/50ZR17 achteraan. Om tot stilstand te komen, beschikt de Suzuki over dubbele Brembo 310 mm schijven vooraan met monobloc vierzuigerremklauwen. Achteraan zien we een 240 mm schijf met eenzuiger. Het ABS werd voorzien door Bosch.
Technische fiche
Suzuki GSX-S1000S
Motor: 999cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde vier-in-lijn
Max. vermogen: 146 pk/10.000 o.p.m.
Max. koppel: 106 Nm/9.500 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: alu twinspar
Voorvering: 43 mm USD Kayaba voorvork, volledig regelbaar, 120mm veerweg
Achtervering: monoshock, volledig regelbaar, veerweg 130 mm
Voorrem: 310 mm schijven met 4zuigerremklauwen, abs
Achterrem: 220 mm schijf met 2zuigerremklauw, abs
Banden voor/achter: 120/70-17 / 190/50-17
Rijklaargewicht: 209 kg
Zithoogte: 810 mm
Tankinhoud: 17 l.
Kleuren: Blauw, Matgrijs, Rood/Zwart
Prijs België: € 12.298,00
Prijs Nederland: € 13.449,00