Die van ons haar broer is een kickbokser. Enfin, hij ziet er in ieder geval uit alsof hij een gevechtssport doet en er niet voor zou terugdeinzen om me zonder grondige reden een djoef op m’n bakkes te verkopen. Wanneer ik dus richting de Ardennen vertrek met die van ons en haar broer als chaperon, dan is de spanning te snijden.

DSC_0155

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Renaud Amand, Jonathan Godin

Niet dat ik problemen heb met broer MT, integendeel. Qua karakter zijn die van ons en haar broer tenslotte identiek. Altijd gereed voor een portie loltrappen, niet schuw voor een adrenalineshot en – zonder denigrerende bijklank – eenvoudig. Sommigen denken zelfs dat ze met uitzondering van de looks helemaal hetzelfde zijn, al is dat dan weer iets té kort door de bocht.

Het verschil in looks is duidelijk, maar er is meer.

‘T zit hem in de kleine dingen

Want ja, die van ons pronkt met retro-rondingen, een mooi afgewerkt lederen zadeltje, een rond dashboardje en de MT-07 is een pak hoekiger, meer afgetraind en agressiever van uiterlijk. Nochtans is de basic uitrusting van beide motoren zo goed als identiek en zit het verschil hem dus in kleine, maar niet onbelangrijke dingen.

“Kleine dametjes zullen zich beter op hun gemak voelen bij broer MT, grote heren nemen liever plaats op zus XSR. Logisch.”

Handen thuis als grote broer over de schouder meekijkt...

Handen thuis als grote broer over de schouder meekijkt…

Stap je van de XSR over op de MT, dan merk je als eerste het verschil in zithoogte op. Die van ons zit net iets hoger en relaxter dan haar broer. Het zadel van de MT hangt nochtans slechts een centimetertje lager, al lijkt het verschil een stuk groter door de redelijk smal aflopende voorkant. Kleine dametjes zullen zich beter op hun gemak voelen bij broer MT, grote heren nemen liever plaats op zus XSR. Logisch.

Grote broer verdraagt wel een stukje knallen…

Heikel puntje

Minder duidelijk voelbaar is het verschil in gewicht. Een heikel punt bij ons madam, maar als ik jullie vertel dat de afgetrainde MT in ABS versie 182 rijklare kilo’s op de weegschaal zet en die van ons er 4 meer weegt, dan weet je wel genoeg. Het verschil in zithouding en de erg zachte vering maskeren het kleine gewichtsverschil echter volledig.

Swingers (10 van 23)

De looks van de XSR zijn retro, het rijtempo daarom niet noodzakelijk.

Wat meer opvalt is het andere stuur. Na enkele maanden samen te zijn met de XSR700 ben ik gewend geraakt aan haar kleine kantjes, zo ook het iets te ver naar achter geplooide stuurtje dat alle feedback van de voorkant opslorpt omdat het in rubbers werd opgehangen. Die rubbers zijn ook aanwezig op de MT, al kan het rechtere stuurtje me meer bekoren. Zeker als je een stukje flink gas wilt geven.

Was ik in het begin nog wat geïmponeerd door de streetfighterlooks van de MT-07, dan kan ik na een dagje gas geven in de Ardennen enkel maar stellen dat hij even meegaand en leuk is als die van ons. Enkel als het écht hard gaat maakt hij een klein beetje verschil dankzij de duozit die iets meer steun in de rug geeft dan het ééndelige zadel van de XSR en zoals eerder gezegd het andere stuurtje.

Grote broer is nog zo'n kwaaie niet. Integendeel zelfs.

Grote broer is nog zo’n kwaaie niet. Integendeel zelfs.

Wie kiest tussen de XSR en MT doet dat voornamelijk op basis van twee argumenten: de looks en de prijs. Aan de MT in ABS-uitvoering ben je 6.990 euro kwijt in België, 7.299 euro in Nederland. De XSR is een stukje duurder – of wat had je verwacht van zo’n stijlvolle dame? – en kost 7.999 euro in België en 8.899 euro in Nederland.

DSC_0110

DSC_0111

 

 

 

 

DSC_0121

DSC_0120

 

 

 

 

 

 

 

DSC_0118

DSC_0117

 

 

 

DSC_0113 DSC_0114

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Yamaha MT-07 (ABS)
Motor: 749cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde 270° paralleltwin
Max. vermogen: 75 pk/9.000 o.p.m.
Max. koppel:
 68 Nm/6.500 o.p.m.
Transmissie:
 zesbak, ketting
Frame:
 stalen diamantframe
Voorvering:
 41 mm telescopische voorvork, niet regelbaar, veerweg 130 mm
Achtervering: 
monoshock, veervoorspanning regelbaar, veerweg 130 mm
Voorrem:
 dubbele 282mm schijven met axiale 4zuigerremklauwen, (ABS)
Achterrem:
 245 mm schijf met 1zuigerremklauw, (ABS)
Banden voor/achter: 
120/70-17 / 180/55-17
Rijklaargewicht:
 179 (182) kg
Zithoogte:
 815 mm
Tankinhoud:
 14 l.
Kleuren:
 Zilver-blauw, bordeaux of matgrijs
Prijs België: € 6.490,00
 (€ 6.990,00)
Prijs Nederland: 
niet leverbaar (€ 7.299,00)

Yamaha XSR 700
Motor: 749cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde 270° paralleltwin 
Max. vermogen: 
75 pk/9.000 o.p.m.
Max. koppel:
 68 Nm/6.500 o.p.m.
Transmissie:
 zesbak, ketting
Frame:
 stalen diamantframe
Voorvering:
 41 mm telescopische voorvork, niet regelbaar, veerweg 130 mm
Achtervering: 
monoshock, veervoorspanning regelbaar, veerweg 130 mm
Voorrem:
 dubbele 282mm schijven met axiale 4zuigerremklauwen, ABS
Achterrem:
 245 mm schijf met 1zuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 
120/70-17 / 180/55-17
Rijklaargewicht:
 186 kg
Zithoogte:
 815 mm
Tankinhoud:
 14 l.
Kleuren:
 Groen, Blauw of 60th Anniversary
Prijs België: 
€ 7.999,00
Prijs Nederland: 
€ 8.899,00

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts