Je hebt motorfabrieken, chaotische motorfabrieken, chaotische Italiaanse motorfabrieken, en dan is er nog MV Agusta. Het familiebedrijfje dat vaker failliet gaat en uit de doden opstaat dan dat het nieuwe modellen produceert, is niets minder dan een fenomeen in de motorwereld. Het soort van fenomeen dat de mooiste verhalen met zich meebrengt.

Voor wie niet erg bekend is met MV Agusta, volstaat het om een kijkje te nemen naar de geschiedenis van de laatste jaren. In 2012 lanceerde het merk de F3 675, een driecilinder die prompt getipt werd als mooiste motor van het jaar op de EICMA. CEO en über playboy Giovanni Castiglioni stak meteen grootste verhalen af over ‘MV’s voor het volk’, ‘massaproductie’ en ga zo maar verder. Er volgde een armada aan modellen waarvan het ene al wat minder aantallen verkocht dan het andere. De F3, F3 800, Brutale 675, Brutale 800, Brutale Dragster, Brutale Dragster RR, F3 AMG, F4 Lewis Hamilton, F4, F4R, F4RR.

Zoek ‘Evasione Fiscale’ op in een Italiaans woordenboek, en je vindt een foto van MV Agusta baas Giovanni Castiglioni.

De denkpistes gingen alle kanten op en binnen de kortste keren werd Mercedes AMG aangetrokken als investeerder om zich amper een dik jaar later terug te trekken. Vervolgens geraakte het merk in de financiële problemen, werden er leveranciers uitbetaald met het pensioengeld van de arbeiders en dook er uit het niets weer een Russische investeerder op. Timur Sardarov, CEO van de Black Ocean Group – wat even goed de verzamelnaam kan zijn voor alle Oost-Europese mafia want je vindt NIKS terug over deze zelfbenoemde ‘hoogtechnologische investeringsvennootschap‘ – werd door Castiglioni verleid met de belofte dat MV Agusta weer het super-premium-deluxe-merk van weleer moet worden met de exclusiefste specials. Je mag trouwens twee keer raden wie nog steeds 51% van de aandelen bezit…

Een unieke motor met ongeziene specificaties en kroonplaat gericht aan een Saudische prins. Welkom in de wondere wereld van MV Agusta.

En net wanneer je denkt de laatste episode van de MV Agusta soap gezien te hebben, ontdek je dit bericht van een geveilde F4 in een ongezien kleurtje, met een samenraapsel van exclusieve uitrusting en een gravering op de kroonplaat, gericht aan Prins Khaled Bin Al Waleed van Saudi-Arabië. Autoblog hoofdredacteur Michael Ras werkte in zijn jonge jaren bij de Cagiva Group waar MV Agusta deel van uitmaakte, en trok op onderzoek…

Doorklikken, het is de moeite!

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts