Het is geen geheim dat het WSBK-kampioenschap met een crisis kampt. Kawasaki en Ducati zijn te dominant geworden, waardoor de andere fabrikanten minder geneigd zijn om inspanningen te doen. Maar veel belangrijker nog: de races zijn niet spannend meer.

Dorna bedacht reeds verschillende regeltjes om de rood-groene overheersing in te perken, al was dat steeds zonder weinig succes. Voor 2018 wordt er daarom gewerkt met toerenbegrenzers en zullen de updates aan de motoren afhankelijk zijn van hun prestaties. Verder komt er ook een prijslimiet voor bepaalde vering-, chassis- en motoronderdelen. De twee eerste maatregelen moeten het veld uitvlakken, de laatste moet de kostprijs drukken.

De toerenlimiet wordt dus een bepalende factor voor de teams en de manier waarop die berekent gaat worden is nog niet honderd procent duidelijk. Wat wel al vaststaat, is dat dit per 3 manches zal gebeuren. Voor meer specifieke informatie, verwijs ik graag door naar David Emmett’s website MotoMatters waar de kwestie van naaldje tot draadje uitgelegd wordt.

Eén ding staat vast: Dorna werkt eraan om een nieuw elan te geven aan het WSBK. Maar of deze maatregel zal werken, zullen we pas weten halverwege volgend seizoen.

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts