De collega’s van het Duitse Motorrad.de hebben een gloednieuwe versie van de Triumph Tiger 1200 gespot. Eentje die duidelijk slanker is en meer off-road gericht.

Nieuwe driecilinder

Wat kunnen we uit de foto’s afleiden? De krachtbron van de Tiger 1200 blijft uiteraard de driecilinder, maar het blok lijkt compacter dan zijn voorganger. Net als bij de kleinere motorblokken mogen we daarom waarschijnlijk een aangepaste krukas verwachten voor nog meer karakter. We kunnen uiteraard alleen speculeren over de verplaatsing, maar de cilinderbank ziet er sportief naar voren uit. Hoe dit blok voelt, zullen we al op de binnenkort te verwachten Speed Triple, kunnen testen. Die komt dan wel met kettingaandrijving, terwijl Triumph voor deze Tiger 1200 uiteaard bij de kardanaandrijving bleef.

Nieuwe kardan

Die laatste kreeg wel een stevige upgrade en is nog het best te vergelijken met de Tetralever van de Kawasaki GTR1400. Het werd een dubbelarmige kardan met koppelcompensatie waarbij het achterwiel geleid wordt door een zwenkarm met twee armen en de achteraswiel extra ondersteuning krijgt voor koppelcompensatie van de aandrijving.

Meer all-road

Deze nieuwe Tiger 1200 mikt duidelijk meer op de offroadcapaciteiten van de motor dan zijn voorganger. We zien opnieuw spaakwielen maar met een opvallend smalle bandenmaat voor zo een dikke allroader. Ook is deze Tiger meteen uitgerust met karterbescherming.

Ook qua ophanging valt er wel wat nieuws te melden. Een opvallend grote expansietank voor de achterste schokdemper suggereert een elektronisch instelbare vering. Brembo-remmen en mogelijk nieuwe ZF- of Sachs-veerelementen brengen de Tiger naar technisch naar het hoogste niveau. Nieuwe elektronica moet van deze reis-enduro een veilige motor maken die aanpasbaar is voor verschillende doeleinden.

Nieuwe looks

Qua design hebben de Britten grote kuis gehouden. De tank lijkt platter, de zijpanelen slanker en de nieuwe koplampen geven het geheel een meer dynamische look. De Tiger ging duidelijk op dieet en ziet er lang niet slecht uit zo.

Nu is het enkel nog wachten op een officieel bericht van Triumph zelf.

Foto’s: Stefan Baldauf

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor 
iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts