De nieuwe 2020-versie van de KTM 1290 Super Adventure werd eindelijk in het wild gespot tijdens een testrit. De Oostenrijkse collega’s van Motorrad Magazin konden hem op foto vastleggen en laten meteen heel wat veranderingen zien: andere koplamp, kuipdelen, subframe en achterbrug. Maar de opvallendste nieuwigheid is wel een heel onopvallend zwart doosje: de radar-unit.

KTM stelde de radartechnologie vorig jaar al voor en rolt dit nu duidelijk stelselmatig uit op alle nieuwe modellen. Niet gemakkelijk weg te moffelen, dat zwarte blokje, aangezien die radar een vrij zicht moet hebben. Ook de plaatsing en de hoek van de radar zijn belangrijk. KTM is er in geslaagd om hem toch een redelijk onopvallend plekje te geven in de koplampunit. 

Met deze technologie kan de dynamische cruise control geactiveerd worden vanaf een snelheid van 30 km/u. Tijdens het rijden detecteert de radarsensor de voorliggers en gaat de motor afremmen of accelereren, afhankelijk van de veranderende afstand tot de voorligger. De radar zelf is een ‘Mid-Range Radar’ (MRR), die afstanden tot 160m aankan. Het is ook dezelfde radar die bij auto’s gebruikt wordt voor de dynamische cruise control.

De radar valt in elk geval minder op door de gigantische en wel heel opvallende koplampunit. Terwijl andere merken voor kleiner opteren, mogelijk gemaakt door de led-technologie, kiest KTM duidelijk voor een statement. Love it or hate it.

Andere aanpassingen vinden we in een duidelijk nieuw aluminium subframe en een nieuw ontworpen achterbrug. Ook de kuipdelen krijgen een grote update, met onderaan een zelfde uitstulping zoals we die ook al op de 790 Adventure zien. KTM kiest dus ook op de 1290 Adventure voor een laag geplaatste benzinetank en meer massacentralisatie.

Wat mogen we verder nog verwachten? Elektronisch instelbare WP-vering vooraan en achteraan, de gekende Brembo remmen en het stalen trellisframe. Ook het motorblok blijft de bekende 1301cc LC8 v-twin, maar zal waarschijnlijk wel de nodige aanpassingen krijgen om aan de Euro 5 emissienormen te voldoen.

Zoals bij de vorige Super Adventure verwachten we ook nu weer een straatgerichte S-versie met gietwielen (19 inch vooraan, 17 inch achteraan) en een meer hardcore R-versie spaakwielen (21 inch vooraan, 18 inch achteraan).

Afspraak op de EICMA in Milaan zou ik zo zeggen.

Foto’s: Motorrad Magazin

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts