De prijzen in de Dakar rally werden uitgedeeld. De winnaars zijn bekend. En opmerkelijk: het is voor het eerst in 18 jaar geen KTM-rijder. De Amerikaan Ricky Brabec schrijft geschiedenis met het Monster Energy Honda team.

De Dakar verruilde dit jaar het Zuid-Amerikaanse continent voor het Midden-Oosten. Een beslissing die door heel wat fans met argwaan bekeken werd. De route van deze nieuwe editie zou de deelnemers door de uitgestrekte gebieden van Saoedi-Arabië brengen. 7500km waarvan 5000km tegen de klok over een terrein met zand, veel zand, in alle soorten. Ook de navigatieskills bleken een cruciale rol te spelen in deze nieuwe versie van de Dakar, iets waar menig rijder zich stevig aan mispakte.

Ricky Brabec voelde zich duidelijk in zijn sas in de grote zandbak ©DPPI Media

Overwinning voor Honda

Ricky Brabec bleek het beste uit de voeten te kunnen in die immense zandbak. In de proloog wist hij de 2de tijd neer te zetten, na Toby Price. In de tweede etappe van El Wajh naar Neom klokte hij, na een paar navigatiefouten, pas als 12de af, waardoor hij terug zakte naar een 5de plek in het algemene klassement. Maar vanaf etappe nummer 3 met start en aankomst in Neom, ging het de Amerikaan duidelijk voor de wind met een klinkende overwinning en een eerste plek in het algemene klassement. Een plek die hij niet meer zou afstaan.

©DPPI Media

10 etappes lang reed Brabec een heel regelmatige wedstrijd, waarbij hij ook nog 2 ritoverwinningen binnen haalde. Na 18 jaar weet de 28-jarige Amerikaan daarmee eindelijk de hegemonie van KTM te doorbreken en boekt het Monster Energy Honda team een mooie overwinning. Het is al van 2000 geleden dat er geen KTM op het hoogste schavotje eindigde in de Dakar Rally.  In dat jaar stond de Fransman Richard Sainct met een BMW F650 RR op het podium in het echte Dakar in Senegal. Voor Honda is het ondertussen de zesde overwinning in de geschiedenis van de Dakar.

©DPPI Media

De top 10

Op de tweede plek eindigde de Chileen Pablo Quintanilla met zijn Husqvarna, op 16 minuten van Brabec. Net als de Amerikaan, reed ook hij een heel consistente wedstrijd. De Chileen behaalt daarmee in zijn 8ste Dakar zijn beste resultaat tot nog toe .

Pablo Quintanilla ©DPPI Media

Toby Price, de winnaar van vorig jaar, eindigde op een derde plek. Het leek er aanvankelijk op dat de Australiër op hetzelfde elan zou doorgaan als vorig jaar met een klinkende overwinning in de proloog, maar het ontbrak hem dit jaar aan consistentie. Price reed een lastige tweede etappe waarbij hij moeite had met de navigatie en zo kostelijke minuten verspeelde. Het resultaat was een magere 17de tijd. Ook in de 6de etappe ging het hem niet voor de wind met een 11de plaats als resultaat. Hij eindigt daarmee dus weer op de derde plek, net zoals in 2015 en 2018.

Toby Price ©DPPI Media

Wie vinden we verder nog in de top 10? Op nummer 4 eindigde Jose Ignacio Cornejo Florimo op de Honda. Dit Chileense wonderkind zet de stijgende lijn van zijn vorige 3 deelnames verder. Van een 10de plek in 2018 naar een 8ste in 2019 en nu dus 4de, met 2 etappewinsten er bovenop.

Jose Ignacio Cornejo Florimo behaalt een mooie vierde plek ©DPPI Media

Verder vinden we nog Matthias Walkner op 5, Luciano Benavides op 6, Joan Barreda Bort op 7 en Franco Caimi op 8. Skyler Howes, vorig jaar nog winnaar van de Morocco Desert Challenge, eindigt op nummer 9 en Andrew Short vervolledigt de top 10.

Zware rally

Wat de merken betreft is de top 10 wel in evenwicht met 3x Honda, 3x KTM en 3x Husqvarna. Enkel Yamaha liet het dit jaar wat afweten. Franco Caimi red nog wel de eer nadat Adrien Van Beveren en Xavier De Soultrait al vroeg de wedstrijd moesten staken door crashes. Van Beveren crashte in de 3de etappe en brak daarbij zijn sleutelbeen. Ook De Soultrait crashte in diezelfde etappe en bezeerde daarbij zijn pols. Hij startte nog wel de dag nadien maar moest na 300km toch de strijd staken.

Dat het een zware rally was, bleek al eerder deze week toen het nieuws over Paulo Gonçalves ons bereikte. Donderdag kwam ook Edwin Straver zwaar ten val in de voorlaatste etappe. De Nederlander crashte aan een snelheid van ongeveer 50km per uur maar kwam hard neer. Na lange reanimatie werd hij per helicopter afgevoerd naar het ziekenhuis in Riyad waar hij nog steeds vecht voor zijn leven. Straver deed het nochtans niet slecht. Aan het eind van de 10de etappe woensdag stond hij op een mooie 38e plek overall. Een hele prestatie aangezien hij in de Originals by Motul klasse reed, de voormalige ‘Malle Moto’, en dus volledig zelf instond voor het onderhoud van zijn motor.

De toestand van Edwin Straver is nog steeds kritiek

Belgen in de race?

Voor het eerst vonden we geen Belgen terug in de startlijst bij de motoren, wel 7 Nederlanders. Daarvan haalden slechts 2 de finish in Qiddiya: Paul Spierings en Mirjam Pol. Spierings behaalde in zijn tweede Dakar een mooie 25ste plek en doet het daarmee 1 plekje beter dan vorig jaar.

En de dames?

Mirjam Pol, een van de weinige dames bij de motorrijders, eindigde dit jaar 41ste in het algemene klassement, haar beste resultaat ooit in haar 8ste Dakar. Daarmee behaalt ze ook de finish op elk continent waar de Dakar al gereden werd. Het was nochtans een zware wedstrijd voor de Nederlandse. In het eerste deel van de marathon-etappe op woensdag crashte Pol waarbij ze een spierscheur opliep in haar bovenbeen. Maar vooral mentaal was het een loodzware race. Paolo Gonçalves was een voormalig teamgenoot van Mirjam Pol. Zijn verlies kwam dus extra hard aan. Daarna was de Nederlandse een van de eerste rijders die ter plekke was bij Edwin Straver na zijn crash en heeft ze zoveel mogelijk hulp geboden.

Mirjam Pol

Mirjam Pol was met haar 41ste plek de 2de dame in het klassement. De eerste plek bij de dames was zoals gewoonlijk voor de Catalaanse Laia Sanz, dit jaar rijdend bij het Gas Gas Factory Team. Ook zij kende een zware race en eindigde 18de in haar 10de Dakar. Daarmee is ze ook al 10 jaar op rij de beste dame in de wedstrijd, waarvan 7 keer binnen de top 20 en met een geweldige 9de plek in 2015 als beste resultaat.

Laia Sanz ©DPPI Media

Opmerkelijk: de 5 dames die de start verschenen op 5 januari hebben ook allemaal de finish gehaald. De Zuid-Afrikaanse Kirsten Landman en Taye Perry eindigden respectievelijk 55ste en 77ste in hun eerste Dakar. De Spaanse Sara Garcia is pas echt hardcore. Zij bereikt als eerste Europese de finish in de ‘Originals by Motul’-klasse! Vorig jaar moest ze de strijd nog staken na een crash waarbij de radiator van haar motor beschadigd raakte. Maar dit jaar is het dus wel gelukt!

Nog een paar sfeerbeeldjes om af te sluiten:

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor 
iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts