Diamond Atelier in München staat bekend om hun opvallende BMW custom builds. Hun creaties zien er vaak beter uit dan de meeste showfietsen, en ze zijn ook nog eens perfect bruikbaar. Hun nieuwste reeks custom builds is een scrambler op basis van de R65 die de naam ‘Groot’ mee kreeg.

Tom Konecny en Pablo Steigleder van Diamond Atelier in München ontwerpen geen one-off modellen. Hun ‘Mark II’ BMW café racers worden in kleine beperkte oplages gemaakt. Zo kunnen ze sneller te werk gaan en vallen hun customs goedkoper uit dan one-off modellen. Die insteek volgenden ze ook nu voor de lancering van een nieuwe ‘familie’ van BMW’s. Voor de ‘Groot’-reeks toverden ze een aantal stijlvolle scramblers op basis van de R65 uit hun mouw.

Foto: Lukas Magerl

De naam van de reeks heeft niets te maken met de grootsheid van hun custom builds, hoewel dat best wel toepasselijk zou zijn. Tom en Pablo vonden hun inspiratie voor de naam bij het Marvel-personage Groot, het superheld boommonster uit onder andere ‘Guardians of the Galaxy’. “De eerste reeks noemden we de ‘Mark II’ naar het Iron Man-pak van Tony Stark,” legt Pablo uit. “Dus we hebben besloten om ons aan het Marvel Universe te houden. En niets past beter bij onze visie om offroad te rijden dan het beroemde boommonster ‘Groot’.”

“We zijn allebei opgegroeid in de stad en wonen en werken daar”, zegt Pablo. “Dus we houden ervan om tijdens het weekend de natuur in te trekken. We misten enkel nog de juiste motorfiets om achter in de bestelwagen mee te nemen. “

Foto: Lukas Magerl

Hoewel ze bij Diamond Atelier niet beweren BMW-specialisten te zijn, is hun voorliefde voor de iconische tweeklepper airheads overduidelijk. ‘Groot’ is gebaseerd op de 248-spec R65die met gemak meer dan 100 km/u haalt en volgetankt ongeveer 225 kilo weegt.

Foto: Lukas Magerl

Zoals alle motorfietsen die uit de Diamond Atelier garage rollen, is ook de ‘Groot’ strak, goed gebalanceerd en functioneel. Het kuipwerk werd volledig nieuw ontworpen met een Motogadget tellerpartij ingewerkt in de benzinetank. Het subframe achteraan is volledig op maat gemaakt en voorzien van dubbele schokdempers. De wielen zijn BMW 18inch ‘snowflakes’ met Continental Twinduro TKC80 rubber, zowel vooraan als achteraan.

Foto: Lukas Magerl

Het motorblok in de originele BMW R65 is perfect bruikbaar, maar qua vering is er de afgelopen 40 jaar wel wat vooruitgang geboekt. Daarom kozen de jongens van Diamond Atelier vooraan voor een upgrade naar volledig gereviseerde en zwart geanodiseerde 53mm upside-down-vorken van een moderne Japanse motorfiets. De schokbrekers achteraan zijn instelbare Wilbers 630 Blacklines.

Foto: Lukas Magerl

Ook de remmen kregen een upgrade. Vooraan werd gekozen voor dubbele 320mm remschijven en zes-zuiger Tokico remklauwen met een ABM radiale hoofdremcilinder en stalen remleidingen.

De hoge vering, de slanke benzinetank en het op maat gemaakte subframe bieden enorm veel ruimte aan het motorblok. Maar dit is niet zomaar het standaard R65 blok. De motor kreeg een volledige rebuild met een kit van het beroemde BMW-performancehuis Siebenrock. Het motorblok krijgt daarmee een inhoud van 860cc. De Nikasil-gecoate cilinders en speciaal gesmede zuigers, zorgen voor een aanzienlijke toename in zowel koppel als pk’s. Verder kreeg het blok nog gloednieuwe TM36-31 carburatoren aangemeten. De sproeiers zijn op maat gemaakt om compatibel te kunnen zijn met de K&N luchtfilter en het custom-built uitlaatsysteem.

Foto: Lukas Magerl

De met de hand gelaste uitlaat volgt de buizen van het frame en is rond de motor gewikkeld in typische motocross-stijl. “Het gaat om wat je niet ziet,” zegt Pablo, “waardoor je visueel de indruk krijgt dat het een extreem lichte motorfiets is.”

De kabelboom werd helemaal vernieuwd en netjes weggestopt. Daarnaast werd er gekozen voor verschillende high-tech componenten van Motogadget, waaronder een Bluetooth m.unit-besturingseenheid, een keyless RFID-contactschakelaar en CNC-gefreesde handvatten. De spiegels zijn de nieuwste m.view-innovatie van Motogadget, met een spiegelend oppervlak van gepolijst aluminium in plaats van glas.

Foto: Lukas Magerl

Voor de eerste modellen in de ‘Groot’ reeks wendde Diamond Atelier zich tot artieste Viktoria Greiner. Deze kunstenares uit München is gespecialiseerd in het beschilderen van benzinetanks en helmen. “We vertelden haar dat we aan het nadenken waren over een fotosessie in het bos, en ze bedacht het abstracte dennenappels-thema.” Hoewel dit een seriemotor is, zijn er dus tal van personalisatiemogelijkheden. Kopers kunnen kiezen voor een gepersonaliseerde paint-job. Als je er een echt kunstwerk van wil laten maken, kan Viktoria ook jouw motor onder handen nemen. Je kan er zelfs een bijpassende helm bij nemen.

Foto: Lukas Magerl

De R65 Groot van Diamond Atelier is het soort fiets dat je de garage uit rolt  op zondagochtend voor een paar uur fun. Lekker cruisen of ontspannen over wat veldwegen dokkeren. Dat kan perfect met deze ‘Groot’. 

Foto: Lukas Magerl
Foto: Lukas Magerl
Foto: Lukas Magerl
Foto: Lukas Magerl

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.