MV Agusta en Forward Racing hebben hun nieuwe machine voor het 2019 Moto2 kampioenschap gepresenteerd. Een stevige primeur, want niet alleen was MV een veertigtal jaar afwezig uit de GP’s, maar de nieuwe F2 racemotor wordt ook nog eens aangedreven door een Triumph (!) motorblok.

In 2019 zien we een hoop aanpassingen aan het technische reglement voor de Moto2. Zoals de meeste racefans wel weten, komt er een overstap van Honda’s CBR600RR viercilinder motorblok naar de Triumph Triple 675. Dit vraagt om serieuze aanpassingen van de framebouwers en eerder dit jaar zagen we o.a. KTM, NTS en Kalex al testen met de nieuwe motor.

Voortaan mogen we ook MV Agusta toevoegen aan de lijstje, het merk maakt namelijk een rentree naar de GP’s. Uiteraard is het vreemd dat de Italianen hiervoor beroep moeten doen op het Britse motorblok, al kan niemand ontkennen dat MV ervaring heeft met moderne driecilinders. De MV Agusta F3 draait al enkele jaren (succesvol) mee in het WK supersport en daarvan kan de fabrikant ongetwijfeld ook profiteren in de nieuwe Moto2.

De technische info die we kregen is voorlopig erg beperkt. Öhlins zal de vering voorzien, OZ Racing de wielen, de koppeling komt van FCC en SC Projects levert de uitlaat. Verder heeft de F2 een vakwerk buizenframe met CNC alu schetsplaten. De wielbasis van 1.382 mm is extreem kort en de balhoofdhoek bedraagt 24° met 104 mm naloop. Opvallend: de motor weegt 217 kilo. Inclusief rijder.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts