Wie zaterdag naar de eerste race van het WorldSBK raceweekend in Argentinië gekeken heeft, zal opgemerkt hebben dat er wel erg veel lege zitjes op de startgrid waren. Zes piloten weigerden dan ook te starten. De reden: de omstandigheden op de baan waren te gevaarlijk.

Het Circuito San Juan Villicum waar de Motul Argentinian Round van de WorldSBK gereden werd, kreeg recent nieuw asfalt. Zo recent dat het asfalt nog steeds olie zweet bij warme temperaturen. Daar bovenop lag het circuit er zaterdag namiddag bijzonder stoffig bij, wat volgens de rijders voor glibberige en dus ook gevaarlijke omstandigheden zorgde. Dat ondervonden ook Leon Haslam en Loris Baz. Haslam had een spectaculaire highsider in de tweede free practice maar kwam er ongedeerd van af. Baz werd wel afgevoerd naar het ziekenhuis met een polsblessure na een crash tijdens de qualifying.

Te gevaarlijk

Zaterdagmiddag, na de Superpole en 20 minuten voor de start van de eerste race, hadden 14 van de 18 rijders een privémeeting om de situatie te bespreken. Daarin kwamen ze tot de conclusie dat de omstandigheden op het circuit te gevaarlijk waren. Dat bevestigde ook de FIM-veiligheidsinspecteur. Meer nog, het circuit zou er zo slecht bij gelegen hebben dat het eigenlijk de homologatievereisten niet haalde nog voor de start van het weekend. Na de oefensessies was er wel een berijdbare lijn, maar daarvan afwijken zorgde voor gevaarlijke situaties, wat ook Haslam en Baz aan den lijve ondervonden. De 14 rijders, waaronder Jonathan Rea, Chaz Davies, Eugene Laverty en Leon Camier, die alle vier deel uitmaken van de SBK Safety Commission, waren het eens dat racen in deze omstandigheden niet veilig was en ze stelden voor om de race uit te stellen naar zondag. Dan voorspelde het weerbericht koelere temperaturen en het zou de organisatie de mogelijkheid bieden om het circuit op te kuisen.

Daar had de organisatie geen oren naar en onder grote druk van naar verluidt de teams en Dorna gingen uiteindelijk 12 van de 18 piloten de starting grid op, waaronder ook Jonathan Rea. 6 rijders weigerden: Sandro Cortese, Marco Melandri, Leon Camier, Ryuichi Kiyonari, Chaz Davies en Eugene Laverty.

Wrijving

Dit zorgde uiteraard voor de nodige wrijving in de WorldSBK-paddock. Zo was Eugene Laverty na afloop niet mals voor zijn landgenoot Jonathan Rea. Hij verweet hem zelfs een gebrek aan ruggengraat omdat hij de race wel gereden had, ondanks zijn status als regerend wereldkampioen, zijn zitje in de SBK Safety Commission en zijn eerdere uitspraken dat het circuit onveilig was. Ook Chaz Davies was het niet eens met Rea’s beslissing maar hij vermeldde daarbij wel dat Rea onder immense druk stond van het Kawasaki Racing Team.

De hele discussie trekt ook de commitment van de organisatie in vraag wat de veiligheid en feedback van piloten betreft. Leon Camier had dan ook harde woorden voor Dorna en FIM, die weigerden om de race uit te stellen naar zondag en zo de mediarechten lieten primeren boven de veiligheid. De persmededeling van de organisatie na de race geeft aan dat ze er zich niet al te veel van aantrekken, zo lijkt het:  “Het was een spannend duel vooraan en een boeiende strijd tussen vier racewinnaars uit 2019. Een niet te missen race.” Het lijkt er dus niet op dat er uit dit raceweekend veel lessen getrokken werden.

Zoals te verwachten viel, lag het circuit er op zondag door de koelere temperaturen helemaal anders bij en verschenen wel alle piloten aan de start, inclusief Loris Baz die ondertussen groen licht gekregen had van de circuitarts.

In alle heisa zou je dus nog vergeten dat er ook effectief geracet werd. In een nogal saaie Race 1 op zaterdag behaalde Alvaro Bautista de overwinning. In race 2 op zondag bevestigde Rea dan weer zijn leiderspositie.

Foto’s: GnG

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts